Steeds meer mensen gebruiken Google (Maps) op hun mobiele telefoon wanneer ze op zoek zijn naar een bepaalde locatie. Niet alleen voor een lekker restaurant of een leuke winkel, maar ook wanneer ze gewoonweg op zoek zijn naar bedrijven zoals die van jou. Dus als je nog niets gedaan hebt om je lokale zoekresultaten te verbeteren, dan is het nu toch echt de hoogste tijd! Onze online marketing tijgers en reclame gekkies leggen je graag uit, hoe jij de lokale vindbaarheid van je bedrijf vergroot.
Hoe vinden zoekmachines jouw lokale bedrijfsinformatie?
Er zijn verschillende manieren waarop zoekmachines zoals Google online informatie over je bedrijf verzamelen.
1. Allereerst gaan zoekmachines op het web op zoek naar informatie over jouw bedrijf. Denk hierbij aan informatie uit kvk register, telefoonboek of andere websites waar jouw bedrijfsinformatie vermeldt stat. Helaas is dit niet altijd de beste informatie, aangezien niet alles wat je online leest ook daadwerkelijk waar is.
2. De tweede manier waarop zoekmachines lokale bedrijfsinformatie verzamelen is via hun eigen kanalen. Zo kun je bijvoorbeeld Google mijn bedrijf gebruiken om je bedrijfsinformatie te delen met de zoekmachines en de rest van de wereld.
Om ervoor te zorgen dat deze informatie wel klopt, start je met het claimen, verifiëren en optimaliseren van je eigen Google mijn bedrijf profiel.
Zo claim en verifieer je jouw google mijn bedrijf account.
Google is de meest gebruikte zoekmachine van Nederland en ter wereld. De eerste stap om je lokale vindbaarheid te verbeteren is dus door ervoor te zorgen dat de informatie in deze zoekmachine en in Google maps kloppend is. Ga daarvoor direct naar Google mijn bedrijf en claim je eigen bedrijfs vermelding. Hiermee zorg je er in no-time voor dat de bedrijfsinformatie in de zoekmachine van Google en in Maps klopt en klanten je makkelijker kunnen vinden.
Start direct met het claimen van je eigen bedrijf op GMB.
Begin door jezelf te Googlen. Wanneer u uw bedrijfsnaam Googelt, zie je één van de volgende drie opties:
- Je ziet geen bedrijfsvermelding.
- Je vindt een bedrijfsvermelding met de woorden ‘Eigenaar van dit bedrijf?’
- Je vermelding bevat niet de woorden ‘Eigenaar van dit bedrijf?’
Als u geen vermelding voor uw bedrijf vindt, moet u er handmatig een maken. Dat kun je eenvoudig doen op business.google.com en een paar eenvoudige stappen te doorlopen.
Als de vermelding wordt weergegeven met ‘Eigenaar van dit bedrijf?’ dat betekent dat u uw vermelding moet claimen.
Als je geen melding krijgt met ‘Eigenaar van dit bedrijf?’ betekent dit vaak dat het bedrijf al is geclaimd door iemand anders. Vaak is dit een zakenpartner, online marketing bureau of andere relatie.
Nadat u uw bedrijf heeft geclaimd, moet u het verifiëren. Om dit te doen, moet Google bevestigen dat uw bedrijf bestaat en zich bevindt op de locatie waar u zegt dat het zich bevindt. Ze doen dit via een briefkaart, telefoontje of e-mail. welke optie voor jou beschikbaar is, hangt af van de informatie die jij verschaft. De verificatie via post duurt ca. 5-11 dagen. De verificatie via telefoon gaat daarentegen een stuk sneller. Wanneer je beschikt over een lokaal netnummer kun je vaak van deze laatste optie gebruik maken en je bedrijf direct op de online kaart zetten.
Hoe optimaliseer je jouw Google mijn bedrijfs account?
Nadat je alle informatie hebt ingevoerd en jouw GMB account hebt geverifieerd, zijn er nog een paar zaken die je moet fixen. Zo zorg je ervoor dat je net een streepje voor hebt op je concurrentie.
Hier zijn een paar tips om je google mijn bedrijf account te optimaliseren:
- Voeg de juiste openingstijden toe en hou ze up to date.
- Kies de juiste categorie en zorg ervoor dat deze zo specifiek mogelijk is.
- Reageer op vragen en zorg voor goede reviews.
- Voeg foto’s en video’s toe van je bedrijf
- Voeg aanbiedingen toe
- Zorg voor een passende @kortenaam in Google
- Kies de juiste labels
Nadat je je Google Mijn Bedrijf hebt geclaimd, geverifieerd en geoptimaliseerd, is het tijd om naar de informatie van uw bedrijf te kijken op andere websites en adreslijsten.
Je lokale bedrijfsvermeldingen op andere pagina’s
Om onduidelijkheid voor bezoekers of klanten te voorkomen is het belangrijk dat de adresgegevens van je bedrijf overal hetzelfde zijn. Dit vergroot je kans om in de juiste zoekopdrachten naar voren te komen. Volg hiervoor de volgende stappen.
- Ga op zoek naar huidige vermeldingen en zorg dat deze correct zijn
- Ga op zoek naar relevante websites waar jouw bedrijfsinformatie vermeldt zou moeten zijn. Probeer niet overal een vermelding te krijgen, maar wees kieskeurig.
- Ga aan de slag met linkbuilding om je bedrijfsinformatie extra kracht bij te zetten.
Meer weten of hulp nodig? Neem contact op en kom even langs voor een Pittig Bakkie (thee mag ook ;-)).