3 tips om je lokale bedrijfsvermelding te verbeteren!

Steeds meer mensen gebruiken Google (Maps) op hun mobiele telefoon wanneer ze op zoek zijn naar een bepaalde locatie. Niet alleen voor een lekker restaurant of een leuke winkel, maar ook wanneer ze gewoonweg op zoek zijn naar bedrijven zoals die van jou. Dus als je nog niets gedaan hebt om je lokale zoekresultaten te verbeteren, dan is het nu toch echt de hoogste tijd! Onze online marketing tijgers en reclame gekkies leggen je graag uit, hoe jij de lokale vindbaarheid van je bedrijf vergroot.

Hoe vinden zoekmachines jouw lokale bedrijfsinformatie?

Er zijn verschillende manieren waarop zoekmachines zoals Google online informatie over je bedrijf verzamelen.

1. Allereerst gaan zoekmachines op het web op zoek naar informatie over jouw bedrijf. Denk hierbij aan informatie uit kvk register, telefoonboek of andere websites waar jouw bedrijfsinformatie vermeldt stat. Helaas is dit niet altijd de beste informatie, aangezien niet alles wat je online leest ook daadwerkelijk waar is.

2. De tweede manier waarop zoekmachines lokale bedrijfsinformatie verzamelen is via hun eigen kanalen. Zo kun je bijvoorbeeld Google mijn bedrijf gebruiken om je bedrijfsinformatie te delen met de zoekmachines en de rest van de wereld.

Om ervoor te zorgen dat deze informatie wel klopt, start je met het claimen, verifiëren en optimaliseren van je eigen Google mijn bedrijf profiel.

Zo claim en verifieer je jouw google mijn bedrijf account.

Google is de meest gebruikte zoekmachine van Nederland en ter wereld. De eerste stap om je lokale vindbaarheid te verbeteren is dus door ervoor te zorgen dat de informatie in deze zoekmachine en in Google maps kloppend is. Ga daarvoor direct naar Google mijn bedrijf en claim je eigen bedrijfs vermelding. Hiermee zorg je er in no-time voor dat de bedrijfsinformatie in de zoekmachine van Google en in Maps klopt en klanten je makkelijker kunnen vinden.

Lokale-zoekresultaten-bedrijfsvermelding

Start direct met het claimen van je eigen bedrijf op GMB.

Begin door jezelf te Googlen. Wanneer u uw bedrijfsnaam Googelt, zie je één van de volgende drie opties:

  1. Je ziet geen bedrijfsvermelding.
  2. Je vindt een bedrijfsvermelding met de woorden ‘Eigenaar van dit bedrijf?’
  3. Je vermelding bevat niet de woorden ‘Eigenaar van dit bedrijf?’

Als u geen vermelding voor uw bedrijf vindt, moet u er handmatig een maken. Dat kun je eenvoudig doen op business.google.com en een paar eenvoudige stappen te doorlopen.

Als de vermelding wordt weergegeven met ‘Eigenaar van dit bedrijf?’ dat betekent dat u uw vermelding moet claimen.

Als je geen melding krijgt met ‘Eigenaar van dit bedrijf?’ betekent dit vaak dat het bedrijf al is geclaimd door iemand anders. Vaak is dit een zakenpartner, online marketing bureau of andere relatie.

Nadat u uw bedrijf heeft geclaimd, moet u het verifiëren. Om dit te doen, moet Google bevestigen dat uw bedrijf bestaat en zich bevindt op de locatie waar u zegt dat het zich bevindt. Ze doen dit via een briefkaart, telefoontje of e-mail. welke optie voor jou beschikbaar is, hangt af van de informatie die jij verschaft. De verificatie via post duurt ca. 5-11 dagen. De verificatie via telefoon gaat daarentegen een stuk sneller. Wanneer je beschikt over een lokaal netnummer kun je vaak van deze laatste optie gebruik maken en je bedrijf direct op de online kaart zetten.

Google-mijn-bedrijf

Hoe optimaliseer je jouw Google mijn bedrijfs account?

Nadat je alle informatie hebt ingevoerd en jouw GMB account hebt geverifieerd, zijn er nog een paar zaken die je moet fixen. Zo zorg je ervoor dat je net een streepje voor hebt op je concurrentie.

Hier zijn een paar tips om je google mijn bedrijf account te optimaliseren:

  • Voeg de juiste openingstijden toe en hou ze up to date.
  • Kies de juiste categorie en zorg ervoor dat deze zo specifiek mogelijk is.
  • Reageer op vragen en zorg voor goede reviews.
  • Voeg foto’s en video’s toe van je bedrijf
  • Voeg aanbiedingen toe
  • Zorg voor een passende @kortenaam in Google
  • Kies de juiste labels

Nadat je je Google Mijn Bedrijf hebt geclaimd, geverifieerd en geoptimaliseerd, is het tijd om naar de informatie van uw bedrijf te kijken op andere websites en adreslijsten.

Google-maps

Je lokale bedrijfsvermeldingen op andere pagina’s

Om onduidelijkheid voor bezoekers of klanten te voorkomen is het belangrijk dat de adresgegevens van je bedrijf overal hetzelfde zijn. Dit vergroot je kans om in de juiste zoekopdrachten naar voren te komen. Volg hiervoor de volgende stappen.

  1. Ga op zoek naar huidige vermeldingen en zorg dat deze correct zijn
  2. Ga op zoek naar relevante websites waar jouw bedrijfsinformatie vermeldt zou moeten zijn. Probeer niet overal een vermelding te krijgen, maar wees kieskeurig.
  3. Ga aan de slag met linkbuilding om je bedrijfsinformatie extra kracht bij te zetten.

Meer weten of hulp nodig? Neem contact op en kom even langs voor een Pittig Bakkie (thee mag ook ;-)).

 

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.