Een goed vindbare website is de droom van elke ondernemer. Juist daarom leggen wij je graag even uit wat lokale SEO eigenlijk is en hoe jij je bedrijf lokaal beter vindbaar kunt maken in Google en Google Maps. Deze blog is speciaal voor lokale ondernemers, die in hun regio beter gevonden willen worden. Wij leggen je uit wat lokale SEO precies inhoud, voor wie het interessant is, wat de belangrijkste factoren zijn om hoger te scoren en hoe jij deze kunt gebruiken om je bedrijf online in de spotlight te plaatsen.
Dankzij Lokale SEO goed vindbaar in de regio
Een goed begin is het… Juist en daarom beginnen we graag bij het begin. Wat is lokale SEO eigenlijk en voor wie is het eigenlijk interessant om daar iets mee te doen? Lokale zoekmachine optimalisatie is een manier om ervoor te zorgen dat je bedrijf beter wordt gevonden in de regio waar je bedrijf zich bevind. Vaak is dit de plaats waar je bedrijf gevestigd is met een kleine straal eromheen. Door bijvoorbeeld de juiste zoekwoorden te gebruiken op je website, reviews te verzamelen en je Google mijn bedrijf profiel goed in te richten is de kans groter dat je bedrijf in de zoekresultaten naar voren komt. Lokale SEO is voor elke onderneming met een fysieke bedrijfslocatie interessant, denk maar een kapper, fysiotherapeut, makelaar, opticien of loodgieter en schoonmaakbedrijf.
Op welke manier kan ik als lokaal bedrijf gevonden worden in Google?
Om te begrijpen wat de belangrijkste ranking factoren zijn voor lokale SEO is het goed om even te kijken naar de opbouw van de zoekresultaten in Google. Op welke manieren kun je als bedrijf eigenlijk gevonden worden?
- Google maps overzicht
Wanneer je een lokale zoekterm invoert in Google zie je eerst de Google Maps resultaten (ook wel Local Pack genoemd) naar voren komen. Hierbij zie je een kaartje met daaronder vaak 3 bedrijven met een aantal reviews, de openingstijden, het adres, contactgegevens en een knop naar de website en een knop voor de route. Hoe je dit voor je eigen bedrijf kunt instellen vertellen we zometeen, het heeft iets met Google mijn bedrijf te maken ;-).
2. De Google zoekresultaten
De tweede manier waarop je bedrijf naar voren kan komen is in de lokale Google zoekresultaten. Hier zie je vaak een overzicht van bedrijven die op een bepaalde zoektermen goed scoren staan. Deze zoekresultaten verwijzen naar de website van het betreffende bedrijf, waarop meer informatie te vinden is.
Wat zijn de belangrijkste SEO factoren voor lokale bedrijven?
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er twee manieren waarop je bedrijf vindbaar kan zijn in de belangrijkste zoekmachine ter wereld. Hoe je dat voor elkaar krijgt, lees je hieronder.
1. Google mijn bedrijf
Waar je voorheen gewoonweg kon strooien met zoekwoorden op je website om goed vindbaar te zijn in Google, is dat tegenwoordig wel anders. Sinds de introductie van Google Mijn bedrijf (GMB) is het belang ervan steeds verder toegenomen. Met deze tool van Google kun je een gratis bedrijfsvermelding krijgen in Google Maps en dus ook in het Google maps overizcht ofwel de local pack. Tenminste als je alles goed hebt ingericht. Wil je weten hoe je met GMB aan de slag kunt gaan? Lees dan onze blog over lokale bedrijfsvermeldingen.
2. Reviews van je klanten
Wanneer je jouw bedrijfsprofiel goed hebt ingericht is het zaak om reviews te verzamelen op je Google mijn bedrijf profiel. Reviews worden namelijk steeds belangrijker voor je vindbaarheid. Google heeft namelijk baat bij het aanbieden van de juiste content aan hun gebruikers. Bedrijven met een hoop goede reviews doen het dus in zowel landelijke als lokale SEO een stuk beter.
Je kunt dit eenvoudig doen door het linkje van je google mijn bedrijf profiel te kopieren en in een mailtje te zetten. Ga hiervoor naar je GMB profiel –> HOME –> scroll naar de knop “REVIEW FORMULIER DELEN”.
3. Content op je website
Hoewel het gebruik van zoekwoorden in verhouding minder belangrijk wordt, is de content die je plaatst op je website of op GMB nog steeds een ranking factor. Met de juiste content kun je niet alleen een goede eerste indruk maken op je klanten, maar kun je ook aan zoekmachines laten weten waar je bedrijf voor staat en wat je klanten te bieden hebt. Hoe je dat doet? Lees je hier.
4. De pagina Autoriteit
Je domein of pagina autoriteit is eigenlijk het rapportcijfer dat je krijgt van Google. Dit cijfer loopt van 1 tot 100 (100 is de hoogste score). Wanneer je net begint is het belangrijk om dit cijfer een beetje op te bouwen. Dit kun je doen door de moderne manier van mond tot mond reclame. Wanneer er online positief over je bedrijf gepraat wordt, zal Google dit oppikken en meenemen in dit rapportcijfer. Een manier om hiermee aan de slag te gaan is bijvoorbeeld linkbuilding.
Dit zijn volgens ons de top 5 factoren met de grootste impact op je lokale vindbaarheid in Google Maps
- De geselecteerde bedrijfscategorie in GMB
- De zoekwoorden die je gebruikt in je bedrijfs titel in GMB
- De afstand tot je bedrijf van de persoon die zoekt.
- Overige GMB categoriën die je hebt toegevoegd
- Hoge klantwaarderingen en de hoeveelheid reviews
Dit zijn volgens ons de top 5 factoren met de grootste impact op je lokale vindbaarheid in de zoekresultaten
- Kwaliteit en autoriteit van links naar je website (linkbuilding)
- Volume en kwaliteit van content op je hele website
- Interne links over de hele website
- Onderwerpen en bijbehorende zoekwoorden op de website
- Zoekwoorden op je GMB landingspagina
Hulp of advies nodig met je SEO werkzaamheden?
Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid van je webshop in zoekmachines, zoals Google, voor veel bedrijven essentieel. Zoekmachine optimalisatie (SEO) biedt een hoop mooie kansen voor meer bezoekers, meer klanten en omzet. Het maakt niet uit of je nu een klein of juist een heel groot budget hebt. Onze SEO specialisten denken namelijk graag met je mee en gaan altijd op zoek naar de meest effectieve manier om jouw bedrijf op de online kaart te zetten. Ontdek de mogelijkheden.