Lokale SEO: Goed vindbaar in de buurt dankzij Google mijn bedrijf!

Een goed vindbare website is de droom van elke ondernemer. Juist daarom leggen wij je graag even uit wat lokale SEO eigenlijk is en hoe jij je bedrijf lokaal beter vindbaar kunt maken in Google en Google Maps. Deze blog is speciaal voor lokale ondernemers, die in hun regio beter gevonden willen worden. Wij leggen je uit wat lokale SEO precies inhoud, voor wie het interessant is, wat de belangrijkste factoren zijn om hoger te scoren en hoe jij deze kunt gebruiken om je bedrijf online in de spotlight te plaatsen.

Dankzij Lokale SEO goed vindbaar in de regio

Een goed begin is het… Juist en daarom beginnen we graag bij het begin. Wat is lokale SEO eigenlijk en voor wie is het eigenlijk interessant om daar iets mee te doen? Lokale zoekmachine optimalisatie is een manier om ervoor te zorgen dat je bedrijf beter wordt gevonden in de regio waar je bedrijf zich bevind. Vaak is dit de plaats waar je bedrijf gevestigd is met een kleine straal eromheen. Door bijvoorbeeld de juiste zoekwoorden te gebruiken op je website, reviews te verzamelen en je Google mijn bedrijf profiel goed in te richten is de kans groter dat je bedrijf in de zoekresultaten naar voren komt. Lokale SEO is voor elke onderneming met een fysieke bedrijfslocatie interessant, denk maar een kapper, fysiotherapeut, makelaar, opticien of loodgieter en schoonmaakbedrijf.

Op welke manier kan ik als lokaal bedrijf gevonden worden in Google?

Om te begrijpen wat de belangrijkste ranking factoren zijn voor lokale SEO is het goed om even te kijken naar de opbouw van de zoekresultaten in Google. Op welke manieren kun je als bedrijf eigenlijk gevonden worden?

  1. Google maps overzicht

Wanneer je een lokale zoekterm invoert in Google zie je eerst de Google Maps resultaten (ook wel Local Pack genoemd) naar voren komen. Hierbij zie je een kaartje met daaronder vaak 3 bedrijven met een aantal reviews, de openingstijden, het adres, contactgegevens en een knop naar de website en een knop voor de route. Hoe je dit voor je eigen bedrijf kunt instellen vertellen we zometeen, het heeft iets met Google mijn bedrijf te maken ;-).

       2. De Google zoekresultaten

De tweede manier waarop je bedrijf naar voren kan komen is in de lokale Google zoekresultaten. Hier zie je vaak een overzicht van bedrijven die op een bepaalde zoektermen goed scoren staan. Deze zoekresultaten verwijzen naar de website van het betreffende bedrijf, waarop meer informatie te vinden is.

Wat zijn de belangrijkste SEO factoren voor lokale bedrijven?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er twee manieren waarop je bedrijf vindbaar kan zijn in de belangrijkste zoekmachine ter wereld. Hoe je dat voor elkaar krijgt, lees je hieronder.

1. Google mijn bedrijf

Waar je voorheen gewoonweg kon strooien met zoekwoorden op je website om goed vindbaar te zijn in Google, is dat tegenwoordig wel anders. Sinds de introductie van Google Mijn bedrijf (GMB) is het belang ervan steeds verder toegenomen. Met deze tool van Google kun je een gratis bedrijfsvermelding krijgen in Google Maps en dus ook in het Google maps overizcht ofwel de local pack. Tenminste als je alles goed hebt ingericht. Wil je weten hoe je met GMB aan de slag kunt gaan? Lees dan onze blog over lokale bedrijfsvermeldingen.

2. Reviews van je klanten

Wanneer je jouw bedrijfsprofiel goed hebt ingericht is het zaak om reviews te verzamelen op je Google mijn bedrijf profiel. Reviews worden namelijk steeds belangrijker voor je vindbaarheid. Google heeft namelijk baat bij het aanbieden van de juiste content aan hun gebruikers. Bedrijven met een hoop goede reviews doen het dus in zowel landelijke als lokale SEO een stuk beter.

Je kunt dit eenvoudig doen door het linkje van je google mijn bedrijf profiel te kopieren en in een mailtje te zetten. Ga hiervoor naar je GMB profiel –> HOME –> scroll naar de knop “REVIEW FORMULIER DELEN”.

Google mijn bedrijf dashboard

3. Content op je website

Hoewel het gebruik van zoekwoorden in verhouding minder belangrijk wordt, is de content die je plaatst op je website of op GMB nog steeds een ranking factor. Met de juiste content kun je niet alleen een goede eerste indruk maken op je klanten, maar kun je ook aan zoekmachines laten weten waar je bedrijf voor staat en wat je klanten te bieden hebt. Hoe je dat doet? Lees je hier.

4. De pagina Autoriteit

Je domein of pagina autoriteit is eigenlijk het rapportcijfer dat je krijgt van Google. Dit cijfer loopt van 1 tot 100 (100 is de hoogste score). Wanneer je net begint is het belangrijk om dit cijfer een beetje op te bouwen. Dit kun je doen door de moderne manier van mond tot mond reclame. Wanneer er online positief over je bedrijf gepraat wordt, zal Google dit oppikken en meenemen in dit rapportcijfer. Een manier om hiermee aan de slag te gaan is bijvoorbeeld linkbuilding.

Dit zijn volgens ons de top 5 factoren met de grootste impact op je lokale vindbaarheid in Google Maps

  1. De geselecteerde bedrijfscategorie in GMB
  2. De zoekwoorden die je gebruikt in je bedrijfs titel in GMB
  3. De afstand tot je bedrijf van de persoon die zoekt.
  4. Overige GMB categoriën die je hebt toegevoegd
  5. Hoge klantwaarderingen en de hoeveelheid reviews

Dit zijn volgens ons de top 5 factoren met de grootste impact op je lokale vindbaarheid in de zoekresultaten

  1. Kwaliteit en autoriteit van links naar je website (linkbuilding)
  2. Volume en kwaliteit van content op je hele website
  3. Interne links over de hele website
  4. Onderwerpen en bijbehorende zoekwoorden op de website
  5. Zoekwoorden op je GMB landingspagina

Hulp of advies nodig met je SEO werkzaamheden?

Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid van je webshop in zoekmachines, zoals Google, voor veel bedrijven essentieel. Zoekmachine optimalisatie (SEO) biedt een hoop mooie kansen voor meer bezoekers, meer klanten en omzet. Het maakt niet uit of je nu een klein of juist een heel groot budget hebt. Onze SEO specialisten denken namelijk graag met je mee en gaan altijd op zoek naar de meest effectieve manier om jouw bedrijf op de online kaart te zetten. Ontdek de mogelijkheden.

 

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.