Online marketing challenge deel 3: Kies de juiste marketing tools!

Je bent al lekker bezig! Niet alleen weet je (als je deel 1 en 2 al gevolgd hebt) waar je bedrijf voor staat, maar ook hoe jouw ideale klant eruit ziet. Nu gaan we een stapje verder en helpen we je ontdekken waar je doelgroep online te vinden is en met welke online marketing tools je ze het beste kunt bereiken. Als er verder geen vragen zijn, dan kunnen we beginnen!

Je eigen online toolbox!

Welke online tools je uiteindelijk inzet, hangt vaak af van verschillende factoren. Denk aan budget, tijd en energie, concurrentie, haalbaarheid en de aanwezigheid van de doelgroep. Toch is het fijn om vooraf te weten welke mogelijkheden er zijn, zodat je een weloverwogen besluit kunt maken om bepaalde tools wel of niet in te zetten. Precies daarom duiken we even in onze online marketing toolbox en laten we je zien welke tool je het beste voor welk doel kunt inzetten.

Online marketing challenge deel 1: De basis van elke reclamecampagne is een goed verhaal!

Social media inzetten

Sociale media, zoals Facebook, Instagram en Youtube, maken het voor bedrijven steeds makkelijker om laagdrempelig in contact te komen met hun doelgroep. Daarnaast maken deze platformen het steeds makkelijker om je eigen unieke verhaal te vertellen, denk hierbij aan Instagram Stories, IG-TV of Facebook verhalen.

Veel verschil in leeftijd

Er zit echter wel veel verschil in de leeftijden van gebruikers van de verschillende platformen. Zo blijkt uit het “Nationaal Social Media Onderzoek 2019”, dat veel jongere gebruikers (15-39 jaar) steeds minder gebruik maken van Facebook en verhuizen naar andere platformen zoals bijvoorbeeld Instagram. Let er dus tijdens het samenstellen van je online toolbox op dat je de focus op het juiste platform legt.

Daarnaast is het ook handig om te weten dat de algoritmes van deze social media platformen ook invloed hebben op de prestaties van je berichten. Als de content dus goed bij jouw doelgroep aansluit, is de kans groter dat deze goed presteert.

Meer tevreden klanten met doelgerichte social media marketing!

Advertising 

Waarschijnlijk heb je, (net als veel anderen), bij Facebook wel eens op de knop “promoten” geklikt. Hoewel dit helpt om meer mensen te bereiken, is er veel meer uit social media advertising te halen. Daarnaast kun je ook zoekmachine advertenties zoals Google Ads inzetten. Advertenties op social media worden veelal ingezet om meer naamsbekendheid en betrokkenheid te genereren bij een groot publiek. Je kunt hiervoor interesses van je doelgroep gebruiken om te kiezen bij wie je de advertenties voorbij wil laten komen op de tijdlijn.

Facebook Ads

Binnen Facebook kun je naast op de promoten knop te klikken ook op een professionele manier adverteren. Dit doe je via de Facebook Business manager. Hier kun je unieke doelgroepen maken, testen met advertenties en je conversies meten. Het mooie is dat het algoritme van Facebook je ook helpt om op Facebook en Instagram zoveel mogelijk resultaat te behalen. Benieuwd hoe je concurrenten het doen op Facebook? Dat kun je ook checken via de Facebook Ads Library.

Google Ads

Google ads kun je gebruiken om zoekwoord advertenties en display campagnes te draaien. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw aanbieding of product voorbij zien komen wanneer ze zoeken op een woord dat aansluit bij jouw product. Of wanneer ze op een blog kijken, die aansluit bij jouw product of dienst.

Remarketing

Daarnaast kun je door middel van Facebook en Google ads bezoekers van je website (of gedeelten van je website) opnieuw advertenties voorschotelen. Dit wordt ook wel remarketing genoemd. Deze functie is ideaal voor bedrijven en ondernemers die al veel data hebben verzameld. We raden je dan ook aan om zo snel mogelijk een Facebook pixel en Google analytics op je website in te stellen (mocht je hier hulp bij nodig hebben, let us know).

SEO Specialist Nijmegen

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google, voor veel bedrijven essentieel. Aangezien het voor veel bedrijven belangrijk is, heb je de termen SEO of zoekmachine optimalisatie waarschijnlijk al een keer gehoord.

Je kunt hierbij denken aan het gebruik van de juiste zoekwoorden, een snelle website, een goede gebruikerservaring en nog veel meer. Of SEO ook voor jouw bedrijf, op dit moment, een goede mogelijkheid is om meer bezoekers naar je website te trekken hangt af van het budget, de tijd en moeite die je erin wil steken, de concurrentie op bepaalde zoekwoorden en wanneer je resultaat wil zien. We raden daarom altijd aan om vooraf een gedegen zoekwoorden -en concurrentie analyse uit te voeren, voordat je daadwerkelijk van start gaat.

Website teksten schrijven SEO

What’s next?

Data verzamelen is de volgende stap. Van het analyseren van je huidige marketingkanalen kun je namelijk een hoop leren. Het is dan ook een mooie kans om te zien wat er de afgelopen tijd goed ging en wat er beter kan. In het volgende deel gaan we aan de slag met het analyseren van de huidige marketingkanalen en het stellen van nieuwe doelen!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.