Je bent al lekker bezig! Niet alleen weet je (als je deel 1 en 2 al gevolgd hebt) waar je bedrijf voor staat, maar ook hoe jouw ideale klant eruit ziet. Nu gaan we een stapje verder en helpen we je ontdekken waar je doelgroep online te vinden is en met welke online marketing tools je ze het beste kunt bereiken. Als er verder geen vragen zijn, dan kunnen we beginnen!
Je eigen online toolbox!
Welke online tools je uiteindelijk inzet, hangt vaak af van verschillende factoren. Denk aan budget, tijd en energie, concurrentie, haalbaarheid en de aanwezigheid van de doelgroep. Toch is het fijn om vooraf te weten welke mogelijkheden er zijn, zodat je een weloverwogen besluit kunt maken om bepaalde tools wel of niet in te zetten. Precies daarom duiken we even in onze online marketing toolbox en laten we je zien welke tool je het beste voor welk doel kunt inzetten.
Social media inzetten
Sociale media, zoals Facebook, Instagram en Youtube, maken het voor bedrijven steeds makkelijker om laagdrempelig in contact te komen met hun doelgroep. Daarnaast maken deze platformen het steeds makkelijker om je eigen unieke verhaal te vertellen, denk hierbij aan Instagram Stories, IG-TV of Facebook verhalen.
Veel verschil in leeftijd
Er zit echter wel veel verschil in de leeftijden van gebruikers van de verschillende platformen. Zo blijkt uit het “Nationaal Social Media Onderzoek 2019”, dat veel jongere gebruikers (15-39 jaar) steeds minder gebruik maken van Facebook en verhuizen naar andere platformen zoals bijvoorbeeld Instagram. Let er dus tijdens het samenstellen van je online toolbox op dat je de focus op het juiste platform legt.
Daarnaast is het ook handig om te weten dat de algoritmes van deze social media platformen ook invloed hebben op de prestaties van je berichten. Als de content dus goed bij jouw doelgroep aansluit, is de kans groter dat deze goed presteert.
Advertising
Waarschijnlijk heb je, (net als veel anderen), bij Facebook wel eens op de knop “promoten” geklikt. Hoewel dit helpt om meer mensen te bereiken, is er veel meer uit social media advertising te halen. Daarnaast kun je ook zoekmachine advertenties zoals Google Ads inzetten. Advertenties op social media worden veelal ingezet om meer naamsbekendheid en betrokkenheid te genereren bij een groot publiek. Je kunt hiervoor interesses van je doelgroep gebruiken om te kiezen bij wie je de advertenties voorbij wil laten komen op de tijdlijn.
Facebook Ads
Binnen Facebook kun je naast op de promoten knop te klikken ook op een professionele manier adverteren. Dit doe je via de Facebook Business manager. Hier kun je unieke doelgroepen maken, testen met advertenties en je conversies meten. Het mooie is dat het algoritme van Facebook je ook helpt om op Facebook en Instagram zoveel mogelijk resultaat te behalen. Benieuwd hoe je concurrenten het doen op Facebook? Dat kun je ook checken via de Facebook Ads Library.
Google Ads
Google ads kun je gebruiken om zoekwoord advertenties en display campagnes te draaien. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw aanbieding of product voorbij zien komen wanneer ze zoeken op een woord dat aansluit bij jouw product. Of wanneer ze op een blog kijken, die aansluit bij jouw product of dienst.
Remarketing
Daarnaast kun je door middel van Facebook en Google ads bezoekers van je website (of gedeelten van je website) opnieuw advertenties voorschotelen. Dit wordt ook wel remarketing genoemd. Deze functie is ideaal voor bedrijven en ondernemers die al veel data hebben verzameld. We raden je dan ook aan om zo snel mogelijk een Facebook pixel en Google analytics op je website in te stellen (mocht je hier hulp bij nodig hebben, let us know).
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google, voor veel bedrijven essentieel. Aangezien het voor veel bedrijven belangrijk is, heb je de termen SEO of zoekmachine optimalisatie waarschijnlijk al een keer gehoord.
Je kunt hierbij denken aan het gebruik van de juiste zoekwoorden, een snelle website, een goede gebruikerservaring en nog veel meer. Of SEO ook voor jouw bedrijf, op dit moment, een goede mogelijkheid is om meer bezoekers naar je website te trekken hangt af van het budget, de tijd en moeite die je erin wil steken, de concurrentie op bepaalde zoekwoorden en wanneer je resultaat wil zien. We raden daarom altijd aan om vooraf een gedegen zoekwoorden -en concurrentie analyse uit te voeren, voordat je daadwerkelijk van start gaat.
What’s next?
Data verzamelen is de volgende stap. Van het analyseren van je huidige marketingkanalen kun je namelijk een hoop leren. Het is dan ook een mooie kans om te zien wat er de afgelopen tijd goed ging en wat er beter kan. In het volgende deel gaan we aan de slag met het analyseren van de huidige marketingkanalen en het stellen van nieuwe doelen!