Online zichtbaarheid is voor veel ondernemers nu misschien wel belangrijker dan ooit. Er worden namelijk meer online bestellingen geplaatst dan ooit tevoren. Hier liggen kansen! En jij wilt dat jouw potentiële klanten je kunnen vinden, want kunnen ze je niet vinden, dan kunnen ze ook niet voor jou kiezen. 🤗 Daarom helpen onze online marketing helden jou graag op weg!
Wat is online zichtbaarheid?
Online zichtbaar zijn betekent dat je sneller gevonden wordt en blijft hangen bij jouw (potentiële) klanten. Door middel van online zichtbaarheid haal je nieuwe kwalitatieve leads binnen en laat je zien wat jij te bieden hebt! Door het inzetten van de juiste kanalen kun je meer potentiële klanten bereiken en jouw (omzet)doelen behalen. Voor veel ondernemers klinkt dit misschien als een logisch verhaal, maar toch laten nog veel ondernemers kansen liggen als het gaat om online zichtbaarheid.
Misschien weet je niet waar je moet beginnen en zie je door het digitale bos de bomen niet meer, of ben je juist naar je gevoel zo goed bezig maar zie je dit (nog) niet terug in je hoeveelheid klanten en verkopen. Om jouw online zichtbaarheid te vergroten, kun je verschillende middelen inzetten. Welke dit allemaal zijn? 🤔 Onze marketing gekkies helpen je hier graag bij op weg!
Online zichtbaarheid vergroten
Voordat je begint met het inzetten van middelen om jouw online zichtbaarheid te vergroten, is het belangrijk dat je eerst je doelen, strategie en doelgroep voor ogen hebt. Stel jezelf vooraf vragen zoals: Wat wil ik bereiken? Wie wil ik hiermee aanspreken? En hoe ga ik dit aanpakken? Heb je dit duidelijk voor ogen, dan kun je verschillende middelen gaan inzetten. Wohoo! 🤩
Branding en huisstijl
Zie jouw branding als jouw online visitekaartje. Hiermee kun je online echt jouw unieke stempel drukken. Denk bijvoorbeeld goed na over je huisstijl, je logo en je slogan. Wat past bij jouw bedrijf en op welke manier herkennen klanten je? Gebruik bijvoorbeeld altijd dezelfde kleurstijlen en lettertypes. Zorg dat volgers je herkennen, zodat ze je herinneren en jouw website of social media kanalen sneller opzoeken.
SEO: vindbaarheid in de zoekmachines optimaliseren
SEO is een mooie manier om extra klanten te bereiken. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Met SEO zorg je ervoor dat zoekmachines, zoals Google, je website beter kunnen lezen. Hierdoor vergroot je de kans om hoger te ranken. Met een hoge positie in Google is je website of webshop dan ook veel beter zichtbaar! Dit kan je een hoop bezoekers, klanten en omzet opleveren.
Krijg de toppositie in Google!
Sharing = caring!
Wanneer je jouw kennis, informatie en nieuws online deelt creëer je een hogere betrokkenheid met je volgers en websitebezoekers. Je kunt je kennis bijvoorbeeld delen door te gaan bloggen of video’s te maken. Op deze manier laat je jouw volgers zien wat voor kennis je in huis hebt (en profileer je jezelf als expert in jouw branche 🤓). Daarnaast kan het plaatsen van blogs tot extra verkeer leiden naar jouw website. Verdiep je wel eerst even in hoe je jouw website teksten zo SEO-proof mogelijk kan maken! Varieer daarnaast in je content. Door te variëren, spreek je namelijk meer mensen aan. Zo blijf je hangen en zullen mensen jouw content sneller met elkaar delen!
Social media
Deze voelde je misschien al aankomen. Want als het gaat om het vergroten van je online zichtbaarheid, mag social media echt niet ontbreken! Het aantal gebruikers van populaire platformen zoals Instagram, Facebook, Twitter en Tik Tok stijgt ieder jaar nog steeds aanzienlijk. Social media is een super goede manier om jezelf te laten zien. Houd hierbij vooral rekening met jouw volgers en geef hier een persoonlijke touch aan. Vraag aan je volgers waar ze behoefte aan hebben en wat ze willen zien. Aan de hand hiervan kun je content creëeren waar mensen wat aan hebben! Hierbij hoef je echt niet op álle kanalen actief te zijn. Focus je vooral op het kanaal dat bij jou (en jouw doelgroep) past.
Succesvolle social media content creëren?
Blijf actief en in contact met je doelgroep
Online zichtbaar zijn betekent ook de interactie aangaan met mensen en reageren op vragen die via je (social media) kanalen gesteld worden. Blijf daarom in contact met jouw volgers, maar reageer ook onder de posts van anderen. Wanneer mensen jouw naam en logo vaak voorbij zien komen, zullen ze je sneller onthouden en nieuwsgierig worden naar wie je bent en wat je te bieden hebt.
Adverteren
Adverteren is interessanter dan je misschien denkt. Online adverteren kan via veel verschillende kanalen. Je kunt tegenwoordig heel gericht adverteren op basis van onder andere interesses en demografische gegevens. Resultaten van een advertentie zijn daarnaast vaak direct meetbaar en inzichtelijk. Door middel van gerichte advertenties met een goede boodschap val je echt op!
Nieuwsbrieven: deel waardevolle content!
Door middel van een nieuwsbrief kun je klanten regelmatig op de hoogte van nieuwtjes, tips, ontwikkelingen in je bedrijf of nieuwe producten. Begin met het opbouwen van een mailinglijst. Laat mensen weten wat ze van je nieuwsbrieven kunnen verwachten. Maak het aantrekkelijk voor jouw abonnees door exclusieve en waardevolle content te delen. En bied iedereen die zich inschrijft voor de nieuwsbrief bijvoorbeeld een leuke korting aan, zo vergroot je de kans dat mensen zich inschrijven én haal je er omzet uit. 🙌🏼
Een gratis quickscan aanvragen?
Onze marketingtijgers bij Pittig Bakkie denken graag met je mee. Ben je benieuwd naar hoe jouw bedrijf online kan verbeteren? Vraag dan een gratis quickscan aan bij hét reclamebureau uit Nijmegen!