Website teksten schrijven baas! Dit zijn de #4 belangrijkste punten

Als je wil leren hoe je pakkende website teksten of advertenties schrijft als een echte online marketeer, wordt je van deze blog ontzettend blij! Onze online marketing gekkies hebben namelijk de 4 belangrijkste punten voor je samengevat.

Doelgroep kiezen

#1 Kies de doelgroep voor je advertenties.

Bedenk je voordat je begint met schrijven altijd eerst voor wie de tekst schrijft en waar je ze mee kan helpen. Een goede webtekst, blog of bericht voor social media is niet geschreven voor iedereen, maar wél voor de personen die je probeert te bereiken.

#2 Verdeel je website teksten in alinea’s

Schotel je lezers hapklare brokken voor, daar houden we namelijk van. Het maakt teksten makkelijker en leuker om te lezen. Probeer lange teksten te vermijden en probeer dus liever allemaal korte alinea’s maken met duidelijke titels. Normaal gesproken is 100 woorden per alinea ruim voldoende. De lengte van de totale tekst, mag daarentegen wel een stuk langer zijn. Hoe lang hangt een beetje af van je concurrentie, maar zorg voor minimaal 400 woorden. Wanneer je er ook nog mooie afbeeldingen aan toevoegt of gebruik maakt van video’s wordt de beleving nog beter.

meer-verkopen-webshop-website

#3 Don’t show them, tell them!

Vertel je klanten niet dat je de beste, leukste of grappigste bent. Laat zien dat je het bent en dat potentiële klanten daarom voor jou zouden moeten kiezen. Dit kun je doen door leuk beeldmateriaal, video’s of klantervaringen te delen met de doelgroep. Zelf vertellen hoe leuk of goed je bent, werkt tegenwoordig niet meer.

#4 Kies de juiste opbouw

Het AIDA Model (of formule) is een model wat je kunt gebruiken om betere marketing en website teksten te schrijven die voor meer resultaat zorgen. Je kunt het AIDA model zien als een stappenplan die je helpt bij het schrijven van een goed opgebouwde marketingtekst.

Het bestaat uit 4 stappen:

  1. Attention
  2. Interest
  3. Desire
  4. Action

Online marketing experts

Attention

In de eerste stap grijp je de aandacht van de lezer. Dit is een hele belangrijke stap omdat je hier een zo groot mogelijk deel van je lezers moet grijpen. Iedere lezer waarvan je niet direct de aandacht grijpt ben je kwijt en kun je dus niet verder overtuigen.

Op het internet wijzen statistieken uit dat je gemiddeld maar 3 seconden de tijd hebt om de aandacht van een bezoeker op je website te grijpen. Bij vrouwen is het 2 seconden en bij mannen 4 (mannen zijn blijkbaar wat trager…).

Zorg er dus voor dat de eerste regel op een pagina altijd direct de aandacht grijpt en duidelijk maakt waar de pagina over gaat. Dit kan je goed testen door 3 seconden naar de pagina te kijken en dan vervolgens de andere kant op te kijken. Wat is je bijgebleven? Weet je waar het over gaat? Wil je verder lezen? Ja? Goedzo! Nee? Dan moet je nog even verder sleutelen.

Als je eenmaal de aandacht hebt gegrepen kun je door naar het tweede onderdeel, de I van Interest:

Interest

De “Interest” is het gedeelte waar je de interesse gaat weken van de lezer van wie je zojuist de aandacht hebt gegrepen. Dit kun je het beste doen door iets over jezelf te vertellen waarmee jij jezelf kunt identificeren met je lezers. Als je in staat bent om iets te schrijven waarin je lezer zich herkent dan weet je zeker dat je de interesse losmaakt.

Wanneer je niet over jezelf wilt schrijven kun je natuurlijk de interesse van je lezer wekken door over de oplossing te vertellen die je product biedt voor het probleem van je lezer. Onthoud namelijk altijd dat je niet een product verkoopt maar een oplossing voor het probleem van je doelgroep.

Vragen in plaats van vertellen… Je kunt ook de interesse wekken door enkele vragen te stellen. Als je de interesse van je lezer gewekt hebt ga je over tot het derde onderdeel van de AIDA formule, de D van Desire:

Desire

Je hebt de aandacht en interesse gewekt, nu moet je er nog voor gaan zorgen dat de lezer een behoefte voor jouw product ontwikkelt. Je kunt dit doen door een lijst met voordelen van jouw product of dienst te plaatsen, zogenaamde bulletpoints. Bij bulletpoints is het belangrijk dat je de lezer een beetje gaat prikkelen en nieuwsgierig maakt naar je product. 

Testimonials voor social proof

Wat ook ontzettend goed werkt bij de desire is om “testimonials” te plaatsen. Dit zijn positieve gebruikerservaringen van jouw klanten. Hier kun je nieuwe klanten mee overtuigen dat je product of dienst goed is. Als je eenmaal de behoefte van je klant hebt gewekt dan hoef je hem/haar alleen nog over te laten gaan op actie.

Action

Een verkoop afsluiten is essentieel voor het succes van je bedrijf. Je geïnteresseerde bezoeker moet dus niet meer afgeleid worden maar direct zijn/haar transactie afronden. Je kunt dit simpelweg doen door een grote “call to action” te plaatsen, dit is een duidelijk signaal/oproep tot het nemen van de benodigde actie, denk bijvoorbeeld aan een duidelijke knop:

  • Zorg voor een duidelijk doel

Waarvoor je ook schrijft, zorg altijd voor een duidelijk doel van je tekst. Wil je dat klanten informatie aanvragen? Zorg dan voor een duidelijke knop of formulier. Wil je informatie delen, zorg dan voor whitepapers, e-books of andere weggevers.

Hulp nodig bij het schrijven van pakkende website teksten?

Lees dan onze blog: “8 belangrijkste do’s en don’ts voor het schrijven van website teksten” of neem gewoon even contact met ons op. Onze online specialisten en marketing gekkies staan voor je klaar. Klik op de “bakkie doen” knop en het is meteen een feestje. Echt… probeer het maar ;-).

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.