Zoekmachine optimalisatie komt van de engelse term SEO ofwel Search Engine Optimization, maar dat wist je waarschijnlijk al. Wat jij wil weten is wat zoekmachine optimalisatie nu precies inhoudt, hoe het werkt en natuurlijk hoe jij het kan inzetten voor je eigen website! Onze SEO specialisten leggen het je uit.
Wat is SEO ofwel zoekmachine optimalisatie?
Bij zoekmachine optimalisatie probeer je jouw website zo goed mogelijk leesbaar te maken voor zoekmachines zoals Google of Bing. Dit heeft te maken met het gebruik van de juiste zoekwoorden, toevoegen van meta omschrijvingen, alt teksten bij afbeeldingen, de juiste indeling van je SEO tekst en nog een paar zaken. Zoekmachines lezen jouw website namelijk anders, dan dat wij dat doen. Hieronder is het verschil duidelijk te zien.
.
Waar wij als bezoekers kleurrijke afbeeldingen zien, leest google de website in code (HTML, JS, CSS). Dat is ook precies de reden waarom het belangrijk is om je website of webshop SEO proof te maken!
Zoekmachine optimalisatie is belangrijk omdat…
Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google, voor veel bedrijven essentieel. Door de juiste SEO strategie toe te passen kun je ervoor zorgen dat je meer bezoekers naar je website trekt, zonder dat je daarvoor advertenties hoeft in te zetten. Hierdoor is de kans groot dat je meer aanvragen of orders binnenkrijgt. En dat is natuurlijk precies wat je wil als ondernemer, meer verkopen en daardoor meer omzet!
Hoe ziet de juiste SEO strategie?
Hoe de perfecte SEO strategie eruit ziet, is voor elk bedrijf verschillend. Het hangt namelijk af van je bedrijf, de branche, de concurrentie en jouw doelen. Toch zijn er een aantal punten die voor elke website of webshop hetzelfde zijn.
1. Kwaliteit van je content
Snel scoren binnen Google door zomaar met wat zoekwoorden te strooien is tegenwoordig voorbij. Google en andere zoekmachines ontlenen hun bestaansrecht namelijk aan de kwaliteit van de zoekopdracht. Wanneer je als klant op zoek bent naar witte sneakers wil je natuurlijk geen bruine laarzen of blauwe instappers zien. De basis van een goede website is dan ook goede content.
2. Zorg voor de juiste website techniek
Naast goede content is ook de juiste website techniek ontzettend belangrijk. Een website moet tenslotte wel goed in elkaar zitten. Niet alleen zodat bezoekers hun weg weten te vinden, maar ook zodat zoekmachines je website gemakkelijk kunnen bekijken (dit wordt ook wel crawlen genoemd). Hierbij moet je denken aan de website snelheid, een goede URL structuur (sitemap), het gebruik van de juiste zoekwoorden en goede metaomschrijvingen. Dit alles zodat bezoekers zo lang mogelijk op je webiste blijven en de kans zo groot mogelijk is dat ze betrokken raken bij je bedrijf en uiteindelijk wat bestellen.
3. Zorg voor online zichtbaarheid
De laatste ranking factor is de populariteit van je website ook wel autoriteit genoemd. Zoekmachines kijken dan ook graag naar hoeveel mensen online of offline over je bedrijf of merk praten. Dit kan door te kijken naar het aantal bezoekers dat in zoekmachines naar je bedrijf zoekt, maar ook door social activiteit of het aantal linkjes naar jouw website vanaf andere websites. Dit laatste wordt ook wel linkbuilding genoemd.
SEO specialist
Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend proces. Google update het zoekalgoritme namelijk regelmatig, daarnaast veranderd ook het zoekgedrag van bezoekers af en toe en zitten je concurrenten natuurlijk niet stil. Daarom kan het handig zijn om een SEO specialist in te schakelen. Gelukkig zitten onze online tijgers en reclame goeroe’s niet stil. We hebben dan ook al een hoop mooie resultaten behaald voor onze klanten en onszelf.
Heb je zelf hulp nodig bij het SEO optimaliseren van jouw website of ben je gewoon op zoek naar vlotte website teksten. Neem dan gewoon even contact met ons op. Vinden we leuk!