Social media is booming. Als bedrijf kun je er eigenlijk niet meer omheen. Mensen verwachten simpelweg dat je te vinden bent op verschillende platformen en dat je genoeg social media berichten plaatst. Wel met unieke content natuurlijk, maar waar, wanneer, hoe vaak en wat moet je eigenlijk op je social media plaatsen? In deze blog leggen wij het je uit!
Waarom moet ik eigenlijk content plaatsen op mijn social media?
Het plaatsen van nieuwe berichten op je social media hoort er tegenwoordig gewoon bij, maar waarom eigenlijk? Simpel, omdat je via social media op een vrijblijvende manier in contact kan komen met je doelgroep. Door regelmatig nieuwe berichten te delen kun je niet alleen je naamsbekendheid vergroten, maar kun je jouw bedrijf ook echt op de kaart zetten! Met social berichten werk je namelijk ook aan het imago van je bedrijf en kun je jouw volgers (lees: potentiële klanten) ook eenvoudig om hun mening vragen. Een actief account zorgt voor een professionele uitstraling en interessante of leuke content zorgen ervoor dat je “on top of mind” blijft bij je doelgroep.
Hoe vaak moet ik nieuwe social media berichten plaatsen?
Als je deze vraag aan de makers van Facebook, Instagram, Youtube of Pinterest zou vragen, zou het antwoord zijn: zo vaak mogelijk. Deze social media platformen zien namelijk het liefste dat je continu aan je telefoon geplakt blijft en de interactie aangaat met andere gebruikers. Maar natuurlijk moet er ook gewoon gewerkt worden, dus is meerdere keren per dag een berichtje plaatsen vaak niet wenselijk. Daarom hanteren wij vaak de stelregel, plaats minimaal 3/4x per week nieuwe content, maar zorg er wel voor dat je social media berichten plaatst die iets toevoegen. Ga niet plaatsen om het plaatsen.
Wanneer en op welke tijd moet ik nieuwe content droppen?
Wanneer jouw doelgroep online is natuurlijk! Dit kun je achterhalen door je doelgroep verder onder de loep te nemen en eens naar de statistieken van je social media accounts te kijken. Zo kun je achterhalen, wanneer jouw volgers online zijn, welke content ze leuk vinden en misschien nog belangrijker of je wel de juiste doelgroep bereikt.
Voor Instagram volg je de volgende stappen:
- Start de Instagram app.
- Ga naar je bedrijfsprofiel (icoontje rechts onderaan)
- Klik rechtsboven op de drie streepjes en kies voor Statistieken
- Er zijn nu drie tabbladen beschikbaar met statistieken over jouw Instagram account.
Voor Facebook kijk je hier:
- Start Facebook
- Ga naar je bedrijfsprofiel
- Klik op Statistieken bovenin het menu.
- Vervolgens klik je op de statistieken die je wilt bekijken.
- Onder het kopje Berichten kan je zien wanneer jouw doelgroep het meest actief is.
Welk soort berichten moet ik op social media plaatsen?
Wat voor soort berichten je plaatst op social media hangt natuurlijk af van je bedrijf en je doelgroep. Denk daarom vooral na over de vraag, waar zitten mijn (potentiële) klanten en volgers nu eigenlijk op te wachten? En probeer daar je berichten op aan te passen. Zorg daarnaast ook voor regelmaat en herkenbaarheid in je berichten. Denk bijvoorbeeld aan een interessante blog, een kijkje achter de schermen, nieuwe producten of gave content van anderen. Je kunt je berichten bij vrijwel elk platform eenvoudig inplannen. Zo hoef je er niet elke dag aan te denken, maar kun je 1 keer per week je berichten maken en inplannen.
Op welk platform moet ik mijn berichten plaatsen?
Op welk platform jouw bedrijf het beste actief kan zijn, hangt heel erg af van de doelgroep die je wilt bereiken. Ben je op zoek naar oudere mensen? Dan zijn Snapchat of Instagram wellicht niet zo interessant. Wil je jonge mensen bereiken, zijn deze platformen juist wel weer de eerste keus. Ga dus altijd op zoek naar platformen waar jouw doelgroep aanwezig is en focus daarop je aandacht. Zorg daarom altijd dat je precies weet wie je doelgroep is. Dit bespaart een hoop tijd, moeite en geld. Weet je nog niet precies waar je doelgroep zich bevindt, lees dan even dit blog artikel: Zo springt jouw bedrijf eruit!
Hulp nodig bij Social media?
Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Wij houden ons namelijk niet alleen bezig met onze eigen content, maar helpen bedrijven ook graag met de content. We kunnen je helpen bij het maken van prikkelende berichten, een strategie of een planning. Voor een aantal leuke bedrijven, nemen we zelfs alles uit handen met social beheer. benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan even contact op, vinden we leuk!