Social media content.. we houden er maar niet over op! En dat is niet zo gek, want het aantal gebruikers van populaire platformen zoals Instagram, Tik Tok, Twitter en Facebook stijgt ieder jaar nog steeds aanzienlijk. Bovenaan staan Instagram en Facebook, met als absolute topper Facebook (alleen in Nederland) al 10,4 miljoen gebruikers! De drang naar het creëren van goede content wordt voor bedrijven daarom steeds groter. Jij als ondernemer wilt goede social media content creëren, maar wat willen jouw volgers nou eigenlijk zien (en ook niet onbelangrijk: wat níet?)
Social media content: do’s en don’ts!
Als ondernemer wil je in deze digitale wereld zo goed mogelijk online zichtbaar zijn. Één van de manieren om jouw online zichtbaarheid te vergroten, is door goede social media content te plaatsen. Maar wat ís goede social media content nou eigenlijk? Wanneer kun je ervan uitgaan dat een post goed aan gaat slaan bij je volgers? Uiteindelijk wil jij een echte social media content creator worden! 💪🏼 Om je hierbij op weg te helpen, hebben we 8 do’s en don’ts onder elkaar gezet.
De 6 voordelen van social media 👈🏼
Do’s:
Wees relevant en consistent
Formuleer duidelijk voor jezelf en je collega’s waar jouw bedrijf en merk voor staat en wat je graag in kaart wilt brengen op social media. Wanneer hier een duidelijke ‘rode lijn’ in zit, zullen jouw volgers je berichten op een gegeven moment gaan herkennen. Daarnaast bouw je pas echt aan je merkimago wanneer je consistent bent in jouw communicatie naar je volgers toe. Probeer daarom minimaal 3 keer in de week iets te posten op social media.
Ga mee met de tijd, maar wel op jouw unieke manier
Trends en hypes in de wereld van social media veranderen net zo snel als het licht! Wat drie maanden geleden populair was, is nu alweer ‘oud.’ Doe daarom zeker inspiratie op bij anderen, maar blijf ook vooral je eigen ding doen. Post bijvoorbeeld regelmatig foto’s van je team of ‘kijkjes achter de schermen.’ Vertel hierbij jouw unieke verhaal en probeer zo persoonlijk mogelijk te zijn!
Gebruik humor!
Heb je met collega’s onderlinge grapjes of gebeurd er iets leuks in je bedrijf? Deel het op social media! Let er alleen wel op dat je het uitlegt aan je volgers, om vervreemding te voorkomen. Humor werkt daarnaast sowieso erg goed om mensen aan het praten te krijgen: mensen delen graag grappige dingen met elkaar op social media.
Betrek je volgers bij wat je doet
Hiermee geef je ze het gevoel dat ze belangrijk voor je zijn (want dit zijn ze ook!) Hoe leuk is het om je volgers mee te laten bepalen in hoe jouw nieuwste product er bijvoorbeeld uit moet komen te zien?
Don’ts:
Alleen maar berichten posten met commerciële doeleinden
Je volgers gaan het merken als je alleen maar berichten post met als doel om iets te verkopen. Dit kan op een gegeven moment een beetje vervelend en ‘pusherig’ overkomen. Zet af en toe ook een leuke inspirerende quote in je feed, geef tips of deel kennis. Zo blijf je interessant voor anderen!
Iets klakkeloos overnemen
Je mag natuurlijk altijd inspiratie opdoen bij je concurrenten, maar om iets letterlijk te kopiëren en te plakken valt vaak verkeerd bij anderen. Daarnaast kan het voor serieuze copyright problemen zorgen als je zomaar teksten en afbeeldingen van andere bedrijven overneemt en op jouw social media kanalen post.
Je focus leggen op één platform
Wanneer je op meerdere social media platformen te vinden bent, zorg je ervoor dat je jouw bereik vergroot. Bedenk daarbij wel goed op welke platformen jouw doelgroep zich bevindt.
Weinig interactie met je volgers
Je ziet het helaas nog te vaak: bedrijven die niet reageren op de reacties van hun volgers. Juist door te reageren, betrek je je doelgroep en laat je zien dat je luistert naar je doelgroep. Je zal zien dat je op deze manier van jouw social media content succesvolle content gaat maken!
Hulp nodig bij social media content beheer?
Wil je graag jouw social media beheer laten uitbesteden aan een online marketing bureau? Neem dan contact met ons op. Onze marketingtijgers vinden het leuk om je te leren kennen om te ontdekken wat we voor jou en jouw bedrijf kunnen betekenen!