Succesvolle social media content: 8 do’s en don’ts!

Social media content.. we houden er maar niet over op! En dat is niet zo gek, want het aantal gebruikers van populaire platformen zoals Instagram, Tik Tok, Twitter en Facebook stijgt ieder jaar nog steeds aanzienlijk. Bovenaan staan Instagram en Facebook, met als absolute topper Facebook (alleen in Nederland) al 10,4 miljoen gebruikers! De drang naar het creëren van goede content wordt voor bedrijven daarom steeds groter. Jij als ondernemer wilt goede social media content creëren, maar wat willen jouw volgers nou eigenlijk zien (en ook niet onbelangrijk: wat níet?)

facebook-content

Social media content: do’s en don’ts!

Als ondernemer wil je in deze digitale wereld zo goed mogelijk online zichtbaar zijn. Één van de manieren om jouw online zichtbaarheid te vergroten, is door goede social media content te plaatsen. Maar wat ís goede social media content nou eigenlijk? Wanneer kun je ervan uitgaan dat een post goed aan gaat slaan bij je volgers? Uiteindelijk wil jij een echte social media content creator worden! 💪🏼  Om je hierbij op weg te helpen, hebben we 8 do’s en don’ts onder elkaar gezet.

De 6 voordelen van social media 👈🏼

Do’s:

Wees relevant en consistent

Formuleer duidelijk voor jezelf en je collega’s waar jouw bedrijf en merk voor staat en wat je graag in kaart wilt brengen op social media. Wanneer hier een duidelijke ‘rode lijn’ in zit, zullen jouw volgers je berichten op een gegeven moment gaan herkennen. Daarnaast bouw je pas echt aan je merkimago wanneer je consistent bent in jouw communicatie naar je volgers toe. Probeer daarom minimaal 3 keer in de week iets te posten op social media.

succesvolle-content

Ga mee met de tijd, maar wel op jouw unieke manier

Trends en hypes in de wereld van social media veranderen net zo snel als het licht! Wat drie maanden geleden populair was, is nu alweer ‘oud.’ Doe daarom zeker inspiratie op bij anderen, maar blijf ook vooral je eigen ding doen. Post bijvoorbeeld regelmatig foto’s van je team of ‘kijkjes achter de schermen.’ Vertel hierbij jouw unieke verhaal en probeer zo persoonlijk mogelijk te zijn!

Gebruik humor!

Heb je met collega’s onderlinge grapjes of gebeurd er iets leuks in je bedrijf? Deel het op social media! Let er alleen wel op dat je het uitlegt aan je volgers, om vervreemding te voorkomen. Humor werkt daarnaast sowieso erg goed om mensen aan het praten te krijgen: mensen delen graag grappige dingen met elkaar op social media.

Betrek je volgers bij wat je doet

Hiermee geef je ze het gevoel dat ze belangrijk voor je zijn (want dit zijn ze ook!) Hoe leuk is het om je volgers mee te laten bepalen in hoe jouw nieuwste product er bijvoorbeeld uit moet komen te zien?

Don’ts:

Alleen maar berichten posten met commerciële doeleinden

Je volgers gaan het merken als je alleen maar berichten post met als doel om iets te verkopen. Dit kan op een gegeven moment een beetje vervelend en ‘pusherig’ overkomen. Zet af en toe ook een leuke inspirerende quote in je feed, geef tips of deel kennis. Zo blijf je interessant voor anderen!

Iets klakkeloos overnemen

Je mag natuurlijk altijd inspiratie opdoen bij je concurrenten, maar om iets letterlijk te kopiëren en te plakken valt vaak verkeerd bij anderen. Daarnaast kan het voor serieuze copyright problemen zorgen als je zomaar teksten en afbeeldingen van andere bedrijven overneemt en op jouw social media kanalen post.

Je focus leggen op één platform

Wanneer je op meerdere social media platformen te vinden bent, zorg je ervoor dat je jouw bereik vergroot. Bedenk daarbij wel goed op welke platformen jouw doelgroep zich bevindt.

Weinig interactie met je volgers

Je ziet het helaas nog te vaak: bedrijven die niet reageren op de reacties van hun volgers. Juist door te reageren, betrek je je doelgroep en laat je zien dat je luistert naar je doelgroep. Je zal zien dat je op deze manier van jouw social media content succesvolle content gaat maken!

social-media-beheer-uitbesteden

Hulp nodig bij social media content beheer?

Wil je graag jouw social media beheer laten uitbesteden aan een online marketing bureau? Neem dan contact met ons op. Onze marketingtijgers vinden het leuk om je te leren kennen om te ontdekken wat we voor jou en jouw bedrijf kunnen betekenen!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.