Social media is overal en niet meer weg te denken. Dus hoewel je zelf misschien niet veel hebt met social media, is het voor je bedrijf wel een goed idee om zichtbaar te zijn. Met een goed uitgedachte social media campagne verhoog je de merkbekendheid van je bedrijf en leg je het fundament voor een geweldige marketing funnel. Om je op weg te helpen hebben onze social media goeroes en marketing tijgers 10 creatieve social media campagne ideeën voor je op een rijtje gezet. In ons online marketing bureau weten we namelijk wel wat over social media ;-).
1. Gebruik je eigen hashtags
Social media zijn de ideale tool om je merk op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van eigen hastags. Daarmee kunnen gebruikers reviews achterlaten of jou tagen wanneer ze een leuke ervaring hebben met je bedrijf. Dit zorgt voor social proof, zonder dat het “reclame-achtig” overkomt.
2. Storytelling op social media
Wat ons betreft begint een sterk merk met een goed verhaal. Een verhaal dat je klanten weet te prikkelen, inspireren en waarmee ze zich kunnen identificeren. Dat is toch precies wat je wil bereiken? De beste merken hoeven geen moeite te doen om hun producten te “verkopen”. Die vertellen een verhaal met emotie. Emotie is namelijk precies waarmee we veel van onze beslissingen maken. Waar komt anders de aantrekkingskracht van nike, een tesla of een rolex vandaan? Dit waren de eerste twee social media ideeën, klaar voor meer?!
3. Deel een kijkje achter de schermen
Door een kijkje achter de schermen te delen, open je deuren. Allereerst geef je je klanten een kans om up to date te blijven. Daarnaast kun je je team voorstellen en vertellen over het werk wat je doet. En als laatste kunnen je klanten kennismaken met je bedrijf en bouw je een band met ze op. Je kunt ze kennis laten maken met de bedrijfscultuur, jullie normen en waarden, de missie en andere activiteiten.
4. Call to action knoppen in je berichten
Mensen zijn veel vaker geneigd om te reageren als ze daar een reden voor hebben. Wat is duidelijkere reden dan een vraag of een knop? Precies, geen. Om je CTR te verhogen kun je je klanten dus best voorstellen om zich aan te melden, te liken, subscriben of om een berichtje achter te laten. Zo vergroot je het succes van je social media campagnes.
5. Je klanten op social media
Natuurlijk kun je zelf het verhaal van je bedrijf vertellen, maar je kunt dit ook laten doen door je klanten. Uit eigen ervaring weten we tenslotte dat mond tot mond reclame nog steeds het beste werkt. Maak van je blije klanten dus ambassadeurs. Vraag ze om hun ervaringen te delen en hun verhaal op je socials te vertellen.
6. Plaats deals en promoties
Iedereen houdt van een leuke aanbieding op zijn tijd. Hoewel het geen goed idee is om je tijdlijn hiermee te vullen, kan het geen kwaad om af en toe een leuke deal of korting in je posts te vermelden.
7. Ga live op Social
Of je nu live gaat op Instagram, Facebook, TikTok of Youtube, maakt eigenlijk niet uit. Als je doelgroep er maar zit en je iets leuks te melden hebt! Niet alleen je doelgroep gaat je dankbaar zijn, maar ook de meeste social media platformen vinden het leuk als mensen gebruik maken van de live functie op hun platform. Zo zorg je voor meer interactie, naamsbekendheid en als het goed is ook extra inkomsten. Met een live Q&A sessie of een kijkje achter de schermen maak je het allemaal nog wat spannender.
8. Gebruik video in je voordeel
Maak een video campagne om het gebruik van je producten te demonstreren. Je kunt een simpele “how-to” video maken of een uitgebreidere video of zelfs een serie waarin je de mogelijkheden van je producten of de uitdagingen van je klanten bespreekt. Je kunt de videos ook op verschillende plekken gebruiken, dus niet alleen op Youtube. Denk maar eens aan het gebruik voor in je social ads campagnes of op je eigen website of op TikTok of Instagram. Laten zien waar je bedrijf voor staat en wat je doet in video vorm is goud!
9. Creer je eigen hype
Door een social campagne op te zetten vlak voor de lancering van een nieuw product of evenement, zorg je voor extra aandacht. Zo kun je een kleine sneak preview geven van je dienst of product. Je wilt tenslotte dat mensen over je merk praten, zodat de kans op verkopen toeneemt. Maak posts, teaser videos, een countdown pagina of zorg ervoor dat mensen kunnen pre-orderen. En natuurlijk zorg je dan ook voor je eigen #hashtag.
10. Organiseer een influencer give away
Influencer marketing is niet zomaar een marketing tool. Door de juiste connecties aan te gaan krijg je veel voor elkaar. Het organiseren van een influencer marketing campagne met een gerenommeerde Youtuber of nieuwe TikTok ster kan ontzettend goed zijn voor je merk. Een influencer zoeken? Dat doe je op influencerzoekmachine.nl
Hulp of advies nodig? Kom langs op ons marketing bureau in Arnhem, plan een online meeting of bezoek ons online marketing bureau in Nijmegen. De keuze is aan jou.