Ooit gedacht aan upselling en cross-selling voor je webshop? Misschien heb je ooit van de termen gehoord, maar weet je niet wat ze precies betekenen? Sterker nog, misschien pas je het al toe zonder dat je het weet! In dit artikel vertellen we je precies wat ze betekenen en hoe ze kunnen bijdragen aan een hogere omzet voor jouw bedrijf.
Een “beter” producten verkopen met upselling
Met upselling probeer je jouw klanten een beter, nieuwer of sneller product te verkopen. Dit kunnen ook upgrades zijn op hetzelfde product, zoals bijvoorbeeld een telefoon met meer opslagruimte of een internetabonnement met meer MB’s. De klant heeft al besloten om het product te kopen, dus misschien willen ze wel 50 euro uitgeven voor voor een telefoon met meer opslag? Het is natuurlijk wel logisch dat je je klanten iets aanbiedt dat ook past bij het originele product. Ook de prijs moet dan in verhouding zijn.
Deze trucjes worden ook gebruikt in de luchtvaart. Denk maar eens aan alle extra’s die ze je voorschotelen als je hebt geboekt, zoals meer beenruimte, een verzekering of priority boarding.
Klanten verleiden met upsell
Gratis bezorging vanaf een X bedrag, bijna alle webwinkels maken hier gebruik van en dat is niet zonder reden. Potentiële klanten worden geprikkeld om meer of duurdere producten te bestellen, om zo aan het vereiste bedrag voor gratis bezorging te komen. Dit is een zeer slimme en eenvoudige manier van upselling waarmee je jouw online omzet kunt verhogen.
Cross-selling voor meer volume
Cross-selling wordt vaak verward met upselling, en andersom. Waar je met upselling de klant een upgrade aanbiedt, probeer je met cross-selling aanvullende producten te verkopen. Geen extra opslagruimte in je nieuwe telefoon, maar juist accessoires zoals oordopjes of een snellere oplader. Deze “aanvullende producten” zijn altijd relevant aan het product dat ze willen kopen en worden dan ook alleen op de desbetreffende productpagina getoond. Een goede tactiek is om ze ook nog een keer in de winkelwagen voorbij te laten komen. Jouw klant staat dan op het punt om iets te bestellen en de kans dat ze een “aanvullend product” bijbestellen is opeens een stuk groter dan normaal.
Samenvatting!
Veel bedrijven maken al optimaal gebruik van upselling en cross-selling, maar de termen worden nog vaak door elkaar gehaald. Hieronder een beknopte samenvatting van upselling, cross-selling en waarom het zo belangrijk is!
Upselling: Het aanbieden van een “upgrade” tegenover het gekozen product. Dit aangeboden product is bijvoorbeeld sneller, beter of heeft meer functies.
Cross-selling: Het aanbieden van extra accessoires en aanbevolen producten die relevant zijn aan het gekozen product.
Door het toepassen van upselling en cross-selling kun je het aantal verkopen in je webshop en daarmee je omzet aanzienlijk verhogen. Door in te spelen op het feit dat jouw potentiële klant al op het punt staat iets te bestellen, kun je hier op een vrij simpele manier eenvoudig meer omzet uit halen.
Hulp nodig met upsell of cross-sell?
Ben je benieuwd of jouw website en producten geschikt zijn voor upsell en cross-sell? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten hiervan? Onze specialisten staan te popelen om jou te helpen en vertellen je graag in een persoonlijk gesprek over alle mogelijkheden.