Upselling en cross-selling, pas jij het al toe?

Ooit gedacht aan upselling en cross-selling voor je webshop? Misschien heb je ooit van de termen gehoord, maar weet je niet wat ze precies betekenen? Sterker nog, misschien pas je het al toe zonder dat je het weet! In dit artikel vertellen we je precies wat ze betekenen en hoe ze kunnen bijdragen aan een hogere omzet voor jouw bedrijf.

Een “beter” producten verkopen met upselling

Met upselling probeer je jouw klanten een beter, nieuwer of sneller product te verkopen. Dit kunnen ook upgrades zijn op hetzelfde product, zoals bijvoorbeeld een telefoon met meer opslagruimte of een internetabonnement met meer MB’s. De klant heeft al besloten om het product te kopen, dus misschien willen ze wel 50 euro uitgeven voor voor een telefoon met meer opslag? Het is natuurlijk wel logisch dat je je klanten iets aanbiedt dat ook past bij het originele product. Ook de prijs moet dan in verhouding zijn.

Deze trucjes worden ook gebruikt in de luchtvaart. Denk maar eens aan alle extra’s die ze je voorschotelen als je hebt geboekt, zoals meer beenruimte, een verzekering of priority boarding.

Klanten verleiden met upsell

Gratis bezorging vanaf een X bedrag, bijna alle webwinkels maken hier gebruik van en dat is niet zonder reden. Potentiële klanten worden geprikkeld om meer of duurdere producten te bestellen, om zo aan het vereiste bedrag voor gratis bezorging te komen. Dit is een zeer slimme en eenvoudige manier van upselling waarmee je jouw online omzet kunt verhogen.

Cross-selling voor meer volume

Cross-selling wordt vaak verward met upselling, en andersom. Waar je met upselling de klant een upgrade aanbiedt, probeer je met cross-selling aanvullende producten te verkopen. Geen extra opslagruimte in je nieuwe telefoon, maar juist accessoires zoals oordopjes of een snellere oplader. Deze “aanvullende producten” zijn altijd relevant aan het product dat ze willen kopen en worden dan ook alleen op de desbetreffende productpagina getoond. Een goede tactiek is om ze ook nog een keer in de winkelwagen voorbij te laten komen. Jouw klant staat dan op het punt om iets te bestellen en de kans dat ze een “aanvullend product” bijbestellen is opeens een stuk groter dan normaal.

Samenvatting!

Veel bedrijven maken al optimaal gebruik van upselling en cross-selling, maar de termen worden nog vaak door elkaar gehaald. Hieronder een beknopte samenvatting van upselling, cross-selling en waarom het zo belangrijk is!

Upselling: Het aanbieden van een “upgrade” tegenover het gekozen product. Dit aangeboden product is bijvoorbeeld sneller, beter of heeft meer functies.
Cross-selling: Het aanbieden van extra accessoires en aanbevolen producten die relevant zijn aan het gekozen product.

Door het toepassen van upselling en cross-selling kun je het aantal verkopen in je webshop en daarmee je omzet aanzienlijk verhogen. Door in te spelen op het feit dat jouw potentiële klant al op het punt staat iets te bestellen, kun je hier op een vrij simpele manier eenvoudig meer omzet uit halen.

Hulp nodig met upsell of cross-sell?

Ben je benieuwd of jouw website en producten geschikt zijn voor upsell en cross-sell? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten hiervan? Onze specialisten staan te popelen om jou te helpen en vertellen je graag in een persoonlijk gesprek over alle mogelijkheden.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.