UX Optimalisatie: Klantervaring verbeteren is conversie verhogen!

Allemaal tevreden klanten, dat wil elk bedrijf. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Nou, door verwachtingen te overtreffen en ux optimalisatie. Juist online liggen hier voor veel bedrijven nog een hoop mooie kansen. In deze blog lees je alles over het optimaliseren van de klantervaring en hoe dit je conversie kan verhogen!

UX optimalisatie

UX optimalisatie, wat is het eigenlijk, waarom zou je er iets mee doen en hoe kun je het verbeteren? UX staat voor ‘user experience’ ofwel de klantervaring. UX optimalisatie is dus het continu verbeteren van de gebruikerservaring. Vaak wordt gedacht dat het alleen gaat om het optimaliseren van de website, maar eigenlijk gaat het om veel meer dan dat. Het gaat erom dat elk contactmoment met je bedrijf een fijn gevoel oproept bij (potentiële) klanten. Denk hierbij aan een grappige advertentie, een informatieve factsheet of persoonlijk contact. Het zijn stuk voor stuk kansen om mensen een positieve associatie te geven met jouw merk. Op deze manier stimuleer je niet alleen verkopen, maar draagt elke vorm van contact bij aan het vergroten van de merkbeleving, je creëert fans!

user experience

Waarom UX optimalisatie voor jouw business?

Simpel, omdat je meer mensen wil bereiken, je omzet wil verhogen, en mensen blij wil maken natuurlijk! Dat is precies waar het bij UX optimalisatie om draait, zorgen voor een positieve klantervaring en daardoor je omzet verhogen. Hierbij kijken we naar het complete proces, van het eerste contact moment tot aan de aftercare. Hierdoor worden ook vaak problemen aangepakt, waar je als webshop eigenaar of online ondernemer tegen aan kan lopen. Denk hierbij aan het verbeteren van de relevantiescore van je advertenties, het verlagen van de bounce rate of het verhogen van je conversie. Maar hoe ga je te werk?

Hoe ga je aan de slag bij het verbeteren van de klantervaring?

Terug naar de tekentafel en beginnen bij het begin. Bedenk wie je doelgroep is en hou je huidige persona’s tegen het licht, analyseer je huidige gegevens en ga aan de slag met het verbeteren van de klantervaring.

De #33 beste clickbait titels

Het duidelijk inzichtelijk hebben van je doelgroep is de eerste stap in het UX optimalisatie proces. Dat komt omdat we moeten weten voor wie we de klantervaring proberen te verbeteren. Vraag jezelf dus af wie interesse zou hebben in jouw product of dienst. Waar komen ze vandaan, hoe oud zijn ze en waar hebben ze behoefte aan. (Heb je moeite met de antwoorden op deze vragen? Beantwoord dan eerst de waarom vraag.)

2. Data analyseren

Nu je weet waar je doelgroep zit, is het zaak om data te verzamelen en te analyseren. Hiervoor zou je data uit Google analytics of Facebook kunnen halen. Op deze manier kun je achterhalen op welke advertenties mensen goed reageren, op welke pagina’s mensen je website binnenkomen, wat de meest bezochte pagina’s zijn, hoe lang ze op je website blijven en waar ze de website verlaten etc. Allemaal waardevolle gegevens waarmee je aan de slag kunt gaan.

3. Optimaliseren van de gebruikerservaring

Zo, je hebt nu een doelgroep en een hoop data, maar wat ga je daar nu mee doen? Nou, zorgen dat je doelgroep een fijne ervaring krijgt bij je bedrijf! Zo kun je je social berichten beter afstemmen op je doelgroep, gerichtere advertenties draaien, knoppen wijzigen en toevoegen, reviews toevoegen, je website optimaliseren etc. Het gaat erom dat de hele gebruikerservaring bijdraagt aan het goede gevoel van je (potentiële klanten).

ux optimalisatie verbeteren

Hoewel je wellicht graag zou willen horen dat het nu klaar is, is het tegenovergestelde waar. Er is namelijk geen geheime marketingformule waarbij je éénmalig alles goed neerzet en daarna continu kan vlammen. De markt veranderd snel en daarmee ook de behoeften en verwachtingen van je klant. Iets wat vorig jaar goed werkte kan nu achterhaald zijn. Daardoor is het zaak om dit proces te blijven herhalen. Daardoor is een strategiesessie op zijn tijd een goed idee. Je staat dan stil bij de huidige online marketing strategie, bekijkt of dit nog passend is en hoe je dit kunt verbeteren.

Hulp nodig bij UX optimalisatie?

Onze marketing gekkies en online specialisten helpen je graag op weg. Neem gewoon even contact op, vinden we leuk!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.Â