Is jouw bedrijf nog niet vindbaar op Google Maps? Dan is het tijd om daar direct wat aan te veranderen. Door een Google Mijn Bedrijf account aan te maken, kun je je bedrijf (en alle vestigingen) aanmelden voor Google Maps. Na het toevoegen van je bedrijf ontvang je een verificatie code (vaak via de post, om je adres te verifiëren). Wanneer je jouw account hebt geverifieerd is je bedrijf direct te vinden in Google Maps. Aanmelden is super simpel en doe je via Google.
Nu je een Google Mijn Bedrijf account hebt aangemaakt, is het tijd om deze wat te optimaliseren.
1. De geselecteerde bedrijfscategorie in Google mijn bedrijf
Zorg ervoor dat je de juiste bedrijfscategorie kiest. Dit lijkt logisch, maar er zijn vaak meerdere opties. Bedenk dus vooraf goed wat voor jouw bedrijf de belangrijkste bedrijfscategorie is. Je kunt vervolgens nog subcategorieën kiezen.
2. De zoekwoorden die je gebruikt in je bedrijfs titel in GMB
De zoekwoorden die je gebruik in de bedrijfs titel bij Google Mijn Bedrijf lijken ook invloed te hebben op je vindbaarheid. Neem dus ook even de tijd om daar goed over na te denken. Stel je bedrijf heet “De Warme Bakker” en je doet naast brood ook banket, dan kun je ervoor kiezen om in GMB dit neer te zetten: “De Warme Bakker – Brood en Banket”.
3. Maak actief gebruik van de GMB
De meeste bedrijven vinden het fijn als hun tools worden gebruikt. Als stelregel kun je dus gebruiken dat hoe beter jij gebruik maakt van de geboden mogelijkheden, hoe beter dat is voor jou en in dit geval je vindbaarheid. Vul dus zoveel mogelijk gegevens in, upload wat afbeeldingen, voeg diensten en producten toe en post af en toe updates over je bedrijf.
4. Overige GMB categorieën en labels
Zorg er naast de hoofdcategorie voor dat je ook subcategorieën aanmaakt en voorziet van informatie. Daarnaast kun je ook labels toevoegen op de informatie pagina in GMB. Dit doe je vooral in het kader van, alle kleine beetjes helpen.
5. Hoge klantwaarderingen en de hoeveelheid reviews
De laatste, maar wel ontzettend belangrijke stap is het verzamelen van klantwaarderingen. Hoe hoger de recensies van je bedrijf hoe beter dat is voor de vindbaarheid in Google. Dit heeft vooral invloed op de Google Maps vermelding ofwel de Local Pack resultaten. Krijg je onverhoopt toch een keer negatieve feedback, zorg dan dat je daar zo snel mogelijk op reageert en dingen probeert netjes op te lossen.