Voeg je website toe aan Google Analytics in enkele stappen

In het huidige digitale tijdperk is het belangrijk om te begrijpen hoe bezoekers je website gebruiken. Of het nu een e-commerce website of een informatieve website is. Google Analytics 4 (GA4) biedt diepgaande inzichten in het gedrag van je bezoekers. In dit blog ontdek je de stappen hoe je een Google Analytics account aanmaakt, GA4 instelt en Google Analytics koppelt aan WordPress. Besteed je dit liever uit? Bij Pittig Bakkie helpen we je graag verder. Plan hier een call in

Een Google Analytics 4 account aanmaken en instellen

Begin met het aanmaken van een Google Analytics account aanmaken. Dit doe je door naar de Google Analytics website (analytics.google.com) te gaan en te klikken op ‘Meting starten’. Volg de instructies en vul de benodigde informatie in. Zoals de naam van je website, URL en de branche waarin je werkzaam bent. Zodra je account is aangemaakt, is het tijd om Google Analytics 4 in te stellen. GA4 is de nieuwste versie van Google Analytics met geavanceerde functies. Selecteer ‘Beheer’ in je Google Analytics account, klik op ‘Maken’ en vervolgens op ‘Property’. Volg de stappen om een nieuwe GA4 property aan te maken.

Google Analytics koppelen aan WordPress

Als je WordPress gebruikt, is het eenvoudig om Google Analytics aan je website te koppelen. Er zijn meerdere plugins die dit voor je kunnen doen. Een bekende plugin hiervoor is ‘GA Google Analytics’. Installeer en activeer de plugin, volg vervolgens de instructies in de installatiehandleiding om je GA4-account te koppelen aan WordPress.

Google Analytics koppelen aan je website 

Als je geen WordPress gebruikt, kun je nog steeds Google Analytics koppelen aan je website, maar zullen de stappen iets anders zijn. Na het aanmaken van de GA4 property krijg je een trackingscode. Dit is een unieke code die je op elke pagina van je website moet plaatsen om het verkeer te volgen. Kopieer deze code. Wil je de trackingcode invoeren op een aangepaste website dan plak je de trackingcode direct in de HTML-code van elke pagina van je website. Dit doe je net voor de afsluitende </head>-tag. Als je een ander CMS gebruikt, bekijk dan de instellingen van je CMS om te zien waar je de trackingcode kunt invoegen. Meestal is er een specifieke sectie voor het toevoegen van trackingcodes of scripts. Heb je zelf geen technische kennis of toegang tot de code van je website? Bij Pittig Bakkie helpen onze webdevelopers je graag om de trackingcode voor je te plaatsen.

Controleer de installatie 

Nadat je GA4 aan je website hebt gekoppeld, is het cruciaal om te verifiëren of de koppeling correct is uitgevoerd. Dit kan je doen door in GA4 naar het ‘Realtime’ verslag te navigeren en te checken of er beweging is op je website. Zodra je realtime bezoekers ziet, is de installatie goed geverifieerd en geslaagd. Nu je GA4 succesvol is gekoppeld aan je website, kun je starten met het onderzoeken van je websitebezoekers. Met Google Analytics 4 krijg je toegang tot verschillende rapporten en gegevens. Dit ondersteunt je in het begrijpen van de manier waarop bezoekers jouw website gebruiken, waar ze vandaan komen en hoe je hun beleving op de website kunt optimaliseren.

Even alles op een rij

Het is cruciaal om GA4 in te stellen en te koppelen met je WordPress-site om inzicht te verkrijgen in het gedrag van je bezoekers en de prestaties van je website. Door deze stappen te volgen, krijg je een helder overzicht van je websiteverkeer en kun je je online aanwezigheid versterken. Vergeet niet om je GA4-configuraties regelmatig te controleren en te optimaliseren om maximaal te profiteren van je gegevens. Onthoud verder dat de wereld van websites en digitale analytics voortdurend evolueert. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en updates om je website effectief te blijven beheren en te optimaliseren.

 

Gerelateerde artikelen

Zorg dat je website zichtbaar wordt op Google met deze methodes

Hoe gebruik je een promotiecode in Google Ads?

Webshop laten maken. De basis voor jouw online succes

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.