Een logo is onmisbaar voor elk bedrijf. Het logo is één van de eerste dingen die potentiële klanten zien. Of het nu is op social media of op de deur van je winkel – jouw logo is letterlijk je visitekaartje. Maar wat is een logo precies? En wat maakt een logo goed? Wij leggen het je uit.
Wat is een logo?
De termen merk, merkidentiteit en logo worden nog wel eens door elkaar gehaald. Hoewel ze allemaal in verband staan tot elkaar is er toch een aanzienlijk verschil. Het merk is het complete plaatje van jouw bedrijf: waar het bedrijf voor staat, de tone of voice, de missie en de visie. Zodra je dit gaat visualiseren in een brandbook met behulp van onder andere kleuren, lettertypes en een logo spreken we van een merkidentiteit (ook wel brand identity genoemd).
Het logo van een bedrijf is dus een onderdeel van de merkidentiteit. Simpel gezegd is een logo een symbool bestaande uit tekst en/of afbeeldingen. Het woord “logo” (ook wel “beeldmerk” genoemd) is afgeleid van het Griekse woord “logos” dat kan worden vertaald als “woord”. Een logo kan bestaan uit één of meerdere woorden, maar kan ook een afbeelding zijn of een combinatie van zowel tekst als afbeeldingen.
Waarom is een logo belangrijk?
Naast dat een logo het makkelijker maakt voor mensen om jouw bedrijf te herkennen, vertelt een logo ook in één oogopslag wie je bent en wat je doet.
Hier is in één oogopslag te zien dat Burger King een burgerketen is.
Logo’s worden onder andere gebruikt op je website en social media, maar ook op promotiemateriaal, facturen en verpakkingsmateriaal. Kortom, je logo is overal.
Met een logo wil je ook een bepaald gevoel meegeven. Neem bijvoorbeeld het logo van LEGO. Iemand die nog nooit van LEGO heeft gehoord kan door het gebruik van het speelse lettertype meteen concluderen dat het gaat om speelgoed.
Een logo helpt jouw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. Als de rest een blauw logo heeft, maar jij hebt een rode, dan zullen mensen jouw bedrijf waarschijnlijk beter onthouden.
Wat maakt een logo goed?
Een goed logo is herkenbaar en simpel. Probeer bij het ontwerpen van een logo zoveel mogelijk onnodige poespas weg te halen en zorg ervoor dat alleen de kern van je ontwerp overblijft. Als het logo dan nog steeds duidelijk communiceert wie je bent en wat het doet, dan zit je goed.
Daarnaast moet een logo ook veelzijdig te gebruiken zijn. Om er zeker van te zijn dat jouw logo zowel op je website als op een grote poster haarscherp te zien is, sla je het logo op als een zogenaamd vector bestand (bijvoorbeeld .svg of .eps). Dit zorgt ervoor dat je het oneindig kan schalen zonder dat er kwaliteit verloren gaat.
Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het is ook belangrijk dat een logo gepast is. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld van Oleg Tarasov.
Het kan natuurlijk niet om als exclusief merk gebruik te maken van een lettertype als Comic Sans. Let er dus op dat jouw logo past binnen de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt.
Als laatste moet een logo ook tijdloos zijn. Je wilt niet een hoop moeite steken in het ontwerpen van een logo om deze vervolgens een jaar later weer te vervangen. Volg daarom geen zogenaamde ‘logo trends’. Trends veranderen namelijk snel en zo kan jouw ’trendy’ logo een jaar later al ouderwets zijn.
Pas ook op met welke beelden je gebruikt. Als jouw bedrijf smartphones verkoopt, is het riskant om een smartphone in het logo te gebruiken. Misschien hebben we over 5 jaar wel helemaal geen smartphones meer of zien deze er compleet anders uit dan wij nu gewend zijn. Dan zou je jouw logo dus al niet meer kunnen gebruiken. Een goed logo gaat eindeloos mee zonder dat het uit de mode raakt.
5 Tips & Tricks voor het ontwerpen van een logo
1. Ken je publiek en maak persona’s
Als bedrijf zijn je klanten natuurlijk het allerbelangrijkste. Zorg dat je weet wie ze zijn en waarom ze voor jouw bedrijf kiezen. Om ervoor te zorgen dat je je beter kan verbeelden in je doelgroep, kan je een persona maken: een fictieve klant van jouw bedrijf. Vraag je bij elke beslissing die je neemt af, “Zou mijn persona dit interessant vinden?”
Enkele voorbeelden van persona’s. Deze kunnen algemeen zijn (links), maar ook meer gedetailleerd (rechts).
2. Zet je persoonlijke smaak aan de kant
Zoals hiervoor al genoemd werk je voor je publiek. Als jij de kleur groen geweldig vindt maar jouw klanten niet, zal je toch echt een andere kleur moeten gaan zoeken.
3. Kijk naar je logo vanuit verschillende hoeken
Hoe vervelend is het als je nét jouw logo op al je materialen hebt gedrukt en een klant opmerkt dat het op z’n kop wel heel erg lijkt op het logo van Nike? Zorg er dus voor dat je weet hoe jouw logo eruit ziet vanuit alle hoeken om dit soort situaties te voorkomen.
4. ‘Hidden surprise’
Natuurlijk kan je ook bewust iets verbergen in je logo dat alleen zichtbaar is als je er beter naar kijkt. Kijk maar eens naar het logo van FedEx. Zo’n ‘hidden surprise’ in het logo helpt enorm bij de herkenbaarheid van jouw bedrijf.
5. Eén kleur of zwart-wit
Het gaat ook vast een keer voorkomen dat je jouw logo in één kleur of in zwart-wit nodig hebt. Zorg er daarom voor dat jouw logo zich ook onderscheidt als alle kleur weg is. Enkele voorbeelden waarbij dit niet helemaal goed is gegaan zie je hieronder.
Het logo van PayPal is nauwelijks meer te onderscheiden als twee P’s, het logo van Ebay is nu nietszeggende tekst en hetzelfde valt te zeggen over de vierkantjes van het Microsoft logo.
Wat kost een logo ontwerpen?
Je zou zelf een logo kunnen ontwerpen met een gratis programma als Wix of Canva. Echter is de kans vrij groot dat je zo een logo krijgt die veel lijkt op die van anderen. Voor een uniek logo voor jouw bedrijf is het daarom raadzaam om de hulp van een grafisch ontwerper in te schakelen. De prijzen hiervoor zijn per ontwerper verschillend.
Op zoek naar een bedrijf dat een logo en huisstijl voor jouw bedrijf kan ontwerpen in Nijmegen? Neem contact met ons op en we kijken wat we voor jou kunnen betekenen.