Waarom jouw bedrijf niet zonder logo kan

Een logo is onmisbaar voor elk bedrijf. Het logo is één van de eerste dingen die potentiële klanten zien. Of het nu is op social media of op de deur van je winkel – jouw logo is letterlijk je visitekaartje. Maar wat is een logo precies? En wat maakt een logo goed? Wij leggen het je uit. 

Wat is een logo?

De termen merk, merkidentiteit en logo worden nog wel eens door elkaar gehaald. Hoewel ze allemaal in verband staan tot elkaar is er toch een aanzienlijk verschil. Het merk is het complete plaatje van jouw bedrijf: waar het bedrijf voor staat, de tone of voice, de missie en de visie. Zodra je dit gaat visualiseren in een brandbook met behulp van onder andere kleuren, lettertypes en een logo spreken we van een merkidentiteit (ook wel brand identity genoemd). 

Het logo van een bedrijf is dus een onderdeel van de merkidentiteit. Simpel gezegd is een logo een symbool bestaande uit tekst en/of afbeeldingen. Het woord “logo” (ook wel “beeldmerk” genoemd) is afgeleid van het Griekse woord “logos” dat kan worden vertaald als “woord”. Een logo kan bestaan uit één of meerdere woorden, maar kan ook een afbeelding zijn of een combinatie van zowel tekst als afbeeldingen. 

 

Waarom is een logo belangrijk?

Naast dat een logo het makkelijker maakt voor mensen om jouw bedrijf te herkennen, vertelt een logo ook in één oogopslag wie je bent en wat je doet. 


Hier is in één oogopslag te zien dat Burger King een burgerketen is. 

 

Logo’s worden onder andere gebruikt op je website en social media, maar ook op promotiemateriaal, facturen en verpakkingsmateriaal. Kortom, je logo is overal.

Met een logo wil je ook een bepaald gevoel meegeven. Neem bijvoorbeeld het logo van LEGO. Iemand die nog nooit van LEGO heeft gehoord kan door het gebruik van het speelse lettertype meteen concluderen dat het gaat om speelgoed. 


Een logo helpt jouw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. Als de rest een blauw logo heeft, maar jij hebt een rode, dan zullen mensen jouw bedrijf waarschijnlijk beter onthouden. 

 

Wat maakt een logo goed?

Een goed logo is herkenbaar en simpel. Probeer bij het ontwerpen van een logo zoveel mogelijk onnodige poespas weg te halen en zorg ervoor dat alleen de kern van je ontwerp overblijft. Als het logo dan nog steeds duidelijk communiceert wie je bent en wat het doet, dan zit je goed.

      

​​

 

Daarnaast moet een logo ook veelzijdig te gebruiken zijn. Om er zeker van te zijn dat jouw logo zowel op je website als op een grote poster haarscherp te zien is, sla je het logo op als een zogenaamd vector bestand (bijvoorbeeld .svg of .eps). Dit zorgt ervoor dat je het oneindig kan schalen zonder dat er kwaliteit verloren gaat. 

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het is ook belangrijk dat een logo gepast is. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld van Oleg Tarasov.

Het kan natuurlijk niet om als exclusief merk gebruik te maken van een lettertype als Comic Sans. Let er dus op dat jouw logo past binnen de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt. 

 

Als laatste moet een logo ook tijdloos zijn. Je wilt niet een hoop moeite steken in het ontwerpen van een logo om deze vervolgens een jaar later weer te vervangen. Volg daarom geen zogenaamde ‘logo trends’. Trends veranderen namelijk snel en zo kan jouw ’trendy’ logo een jaar later al ouderwets zijn. 

 

Pas ook op met welke beelden je gebruikt. Als jouw bedrijf smartphones verkoopt, is het riskant om een smartphone in het logo te gebruiken. Misschien hebben we over 5 jaar wel helemaal geen smartphones meer of zien deze er compleet anders uit dan wij nu gewend zijn. Dan zou je jouw logo dus al niet meer kunnen gebruiken. Een goed logo gaat eindeloos mee zonder dat het uit de mode raakt. 

 

5 Tips & Tricks voor het ontwerpen van een logo

1. Ken je publiek en maak persona’s

Als bedrijf zijn je klanten natuurlijk het allerbelangrijkste. Zorg dat je weet wie ze zijn en waarom ze voor jouw bedrijf kiezen. Om ervoor te zorgen dat je je beter kan verbeelden in je doelgroep, kan je een persona maken: een fictieve klant van jouw bedrijf. Vraag je bij elke beslissing die je neemt af, “Zou mijn persona dit interessant vinden?” 


Enkele voorbeelden van persona’s. Deze kunnen algemeen zijn (links), maar ook meer gedetailleerd (rechts).

 

2. Zet je persoonlijke smaak aan de kant

Zoals hiervoor al genoemd werk je voor je publiek. Als jij de kleur groen geweldig vindt maar jouw klanten niet, zal je toch echt een andere kleur moeten gaan zoeken. 

 

3. Kijk naar je logo vanuit verschillende hoeken

Hoe vervelend is het als je nét jouw logo op al je materialen hebt gedrukt en een klant opmerkt dat het op z’n kop wel heel erg lijkt op het logo van Nike? Zorg er dus voor dat je weet hoe jouw logo eruit ziet vanuit alle hoeken om dit soort situaties te voorkomen.

 

4. ‘Hidden surprise’

Natuurlijk kan je ook bewust iets verbergen in je logo dat alleen zichtbaar is als je er beter naar kijkt. Kijk maar eens naar het logo van FedEx. Zo’n ‘hidden surprise’ in het logo helpt enorm bij de herkenbaarheid van jouw bedrijf.

5. Eén kleur of zwart-wit

Het gaat ook vast een keer voorkomen dat je jouw logo in één kleur of in zwart-wit nodig hebt. Zorg er daarom voor dat jouw logo zich ook onderscheidt als alle kleur weg is. Enkele voorbeelden waarbij dit niet helemaal goed is gegaan zie je hieronder. 

Het logo van PayPal is nauwelijks meer te onderscheiden als twee P’s, het logo van Ebay is nu nietszeggende tekst en hetzelfde valt te zeggen over de vierkantjes van het Microsoft logo. 

 

Wat kost een logo ontwerpen?

Je zou zelf een logo kunnen ontwerpen met een gratis programma als Wix of Canva. Echter is de kans vrij groot dat je zo een logo krijgt die veel lijkt op die van anderen. Voor een uniek logo voor jouw bedrijf is het daarom raadzaam om de hulp van een grafisch ontwerper in te schakelen. De prijzen hiervoor zijn per ontwerper verschillend. 

Op zoek naar een bedrijf dat een logo en huisstijl voor jouw bedrijf kan ontwerpen in Nijmegen? Neem contact met ons op en we kijken wat we voor jou kunnen betekenen. 

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.