Je wilt een nieuwe webshop laten maken, hartstikke leuk! Maar waar kun je nu eigenlijk het beste beginnen? Er zijn namelijk aardig wat verschillende platformen die jij of je webbouwer kunnen gebruiken om je nieuwe webshop te bouwen. Denk maar eens aan: Woocommerce, Shopify, Lightspeed, magento, het zijn zomaar een paar voorbeelden van systemen waarmee jij een nieuwe webshop kunt laten maken. Gelukkig weten onze experts raad en vertellen wij je in deze blog precies waaraan je nieuwe webshop tegenwoordig moet voldoen.
Gebruiksvriendelijkheid webshop en bestelproces
Alles draait om de perfecte klantervaring. Je wil tenslotte dat een bezoeker op je website ook daadwerkelijk een product bij je bestelt of een aanvraag verstuurt. Daarom is het ontzettend belangrijk om je webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Dat doe je door rekening te houden met een aantal zaken:
Het ontwerp van de webshop
Het gebruiksgemak en het succes van een webshop hangt voor een groot gedeelte samen met het ontwerp van je webshop. Het is namelijk belangrijk dat de bezoekers hun weg kunnen vinden in je online webwinkel. Denk daarom altijd goed na waar en wanneer klanten bepaalde informatie te zien krijgen en op welke knoppen ze kunnen of moeten klikken. Uit eigen ervaring weten we dat vooral het bestelproces bij de meeste webshops wel wat extra aandacht kan gebruiken.
Het bestelproces
Een hoop ondernemers met een webshop herkennen het vast wel. Je zit je statistieken te bekijken en meer dan de helft van de bezoekers die iets in hun winkelmandje hebben gestopt, hebben zonder af te rekenen de webshop weer verlaten. Hoewel het voortijdig afhaken van een potentiële klant online een normaal fenomeen is, kun je er wel zoveel mogelijk aan doen om het bestelproces te optimaliseren. Zo kun je het aantal verkopen soms met een paar procenten verhogen. Kleine dingen waar je op kunt letten zijn de vormgeving van je checkout, het toevoegen van betaalmethodes en het aantal velden wat je klanten moeten invullen. Ook kan het helpen om de USP’s van je bedrijf te vermelden in de winkelmand. Als klanten bij jou in de webshop gemakkelijk kunnen omruilen, lang garantie krijgen, extra korting op meerdere producten of eenvoudig kunnen retourneren kan dat iemand net over de streep trekken en overtuigen om wel een bestelling te plaatsen.
Gepersonaliseerd aanbod in je webshop
Als je als online webwinkel niet alleen op prijs wil concurreren, zul je je klant zo goed mogelijk moeten bedienen. Dat kan in de vorm van een optimale merkbeleving (Apple of Tesla), perfecte klantenservice (Coolblue) of door bestellen zo makkelijk mogelijk te maken (bol.com). Als kleinere webwinkel is het lastig om daar direct aan te tippen, maar je kunt het wel proberen. Een goede manier om op een relatief laagdrempelige manier de klantervaring te verbeteren is door klanten te helpen met het maken van keuzes. De meeste mensen moeten al genoeg keuzes maken en krijgen zelfs bij het kiezen van leuke producten last van keuzestress. Daar kun je mooi op inspelen. Zo kun je een online quiz op je webshop plaatsen, waarmee je je klant helpt om het juiste product uit te zoeken.
Zorg voor goede afbeeldingen en videos
Een klant moet je product, als het ware, kunnen proeven, ruiken en voelen door het beeldscherm heen. Klanten kopen namelijk vaak op basis van emotie. De juiste woorden kunnen zorgen voor emotie, maar beelden zeggen vaak nog veel meer. Zorg daarom altijd voor goede kwaliteit beeldmateriaal. Goede foto’s of een fraaie bedrijfsvideo kunnen je helpen bij het overtuigen van je potentiële klant.
Je webshop moet voor je werken
Wij geloven dat je nieuwe webshop voor je moet werken, je leven makkelijker moet maken en je moet helpen je bedrijf verder te laten groeien. Je wilt tenslotte niet continu achter de feiten aanlopen en handmatig alle bestellingen verwerken. Een aantal dingen kunnen je daarbij helpen, denk daarbij aan:
Een overzichtelijk klanten dashboard
Een klantenpaneel waarin klanten zelf eenvoudig een aantal zaken kunnen regelen, waar je als ondernemer erg druk mee kunt zijn, is volgens ons geen overbodig luxe. Vooral als je groeiplannen hebt is het handig dat klanten via hun eigen dashboard bestellingen of abonnementen kunnen wijzigen, btw-facturen kunnen downloaden of vrienden kunnen uitnodigen en zelf profiteren van een leuke korting.
Koppeling met je boekhoudprogramma
Als je een goed lopende webshop hebt, ben je druk met ondernemen. Dan wil je zo min mogelijk tijd besteden aan je boekhouding. Daarom is het een goed idee om vanaf het begin een koppeling te maken met je boekhoudprogramma. Op deze manier kun je facturen automatisch in je boekhouding laten verwerken of kun je zelfs je hele webshop runnen vanuit je eigen boekhoudpakket zoals bijvoorbeeld Exact online, Afas of Moneybird.
Koppelen met al je favoriete software
Naast een koppeling met je favoriete boekhoudprogramma kun je je webshop met een hoop andere software koppelen. Dat is niet altijd nodig, maar kan je leven wel een stuk makkelijker maken. Denk aan je CRM systemen (AFAS, realworks), betaalsystemen (Mollie, Ideal), social koppelingen (Instagram, Facebook, Whatsapp), e-mail automation (Active Campaign, Mailchimp), affiliate programma’s (Daisycon, Awin), postaanbieders (PostNL, Sendcloud) en nog veel meer.
De juiste meetinstrumenten
Misschien ligt dit onderwerp met betrekking tot de privacy regels binnen de EU op dit moment wat gevoelig. Toch wil je als online ondernemer graag grip houden op je zaken. Daarom is het belangrijk om alle meetinstrumenten zo optimaal mogelijk te gebruiken. Je kunt gebruik maken van verschillende tools. De meest gebruikte zijn Google Analytics en de Facebook pixel. Deze twee meetinstrumenten geven je veel informatie over je klanten. Je kunt zien welke pagina’s iemand bezocht heeft, de duur van het bezoek op een pagina en je website en waar klanten zijn afgehaakt. Hulp nodig bij het instellen van deze tools? Kijk dan eens naar oploskoffie. Oploskoffie is het antwoord op al je online marketing vragen.
Goed vindbaar in Google
Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid van je webshop in zoekmachines, zoals Google, voor veel bedrijven essentieel. Benieuwd hoe je hoger kunt scoren in Google? Download dan gratis onze super simpele SEO strategie 2022.
Eenvoudig nieuwe producten uploaden
Als je webshop gebouwd is wil je natuurlijk zelf eenvoudig nieuwe producten kunnen uploaden of kleine aanpassingen kunnen doen. Het is daarom belangrijk om vooraf na te denken over het systeem dat je gaat gebruiken en de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Op deze manier weet je vooraf precies wat je krijgt en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Als je hierover vrijblijvend wilt sparren met een van onze webshop specialisten kan dat natuurlijk altijd. Het enige dat je hoeft te doen is het formulier onderaan deze pagina in te vullen en je favoriete bakkie te selecteren.
Hoe werkt het bouwen van een nieuwe webshop?
Wij vinden dat je nieuwe webshop echt bij jou en je bedrijf moet passen, daarom starten wij altijd met een Pittig Bakkie. Tijdens onze eerste of tweede meeting gaan we samen met jou op zoek naar de zaken die voor je bedrijf echt belangrijk zijn. De webshop moet je leven tenslotte makkelijker maken, helpen meer omzet te genereren en je bedrijf verder laten groeien.
Wanneer we precies weten wat je wilt, maken wij een voorstel om je nieuwe webshop te bouwen. Op het moment dat je daar enthousiast van wordt en de offerte hebt geaccepteerd kunnen we echt beginnen.
We vragen je dan eerst om wat informatie aan te leveren en beginnen daarna aan het ontwerp van je nieuwe webshop. Als onze website specialisten en designers klaar zijn, ontvang je het eerste ontwerp van je webshop.
Daarna kunnen we beginnen met het bouwen van je nieuwe webshop. Dit doen we op een bouwlocatie, zodat je live mee kunt kijken en je huidige webshop gewoon online blijft staan. Als de website gebouwd is vragen wij om je feedback. Je geeft dan aan wat je mooi vindt en wat je graag nog anders zou willen zien. Daar gaan wij vervolgens weer mee aan de slag. Zo weet je zeker dat je nieuwe webshop precies zo is gebouwd als jij dat wilt.
Hoe lang duurt het bouwen van mijn webshop?
Hoe lang wij bezig zijn met het maken van je webshop hangt een beetje af van de omvang van het project en onze planning. Zo kunnen onze webshop experts binnen een paar weken een project opleveren, maar zijn er ook webshops waar we een stuk langer mee bezig zijn. Om je toch een schatting te geven, kun je rekening houden met ca. 8 weken vanaf het moment dat je de offerte hebt ondertekend. Mocht dit anders zijn, dan hoor je dit uiteraard vooraf van ons.
Voor wie bouwen jullie webshops?
Wij maken webshops voor diverse partijen in verschillende branches. Dat maakt ons werk uitdagend en zorgt ervoor dat onze creativiteit elke keer opnieuw geprikkeld wordt. Daar houden wij van! Zo maken we webshops voor bedrijven van groot tot klein en voor bedrijven die direct aan de consument verkopen of juist B2B. Wat al deze bedrijven met elkaar gemeen hebben? Een goed verhaal en de intentie om de wereld een stukje mooier te maken. Door jou te helpen bij het maken van een webshop kunnen wij namelijk (in)direct meer impact maken en daar krijgen wij energie van! Dus heb je een goed idee, een product met een mooi verhaal en ben jij klaar om de wereld mooier te maken? Neem dan gewoon even contact met ons op, al is het alleen maar om samen even een Pittig Bakkie te drinken.
Maken jullie alleen WordPress webshop?
Wij worden enthousiast van WordPress websites, want voor veel MKB bedrijven en ZZP’ers is dit de perfecte website oplossing. Het is goed te gebruiken als je net begint, maar ook ideaal als je bedrijf groter wordt. Zo weet je zeker dat je met een nieuwe Wordpress webshop een hele tijd goed zit. Toch bouwen we ook websites in andere systemen. Niet alleen omdat er klanten zijn die er naar vragen, maar ook omdat er bedrijven en branches zijn, waar een ander platform beter past. Dit heeft vaak te maken met een stuk voorraadbeheer en betaalsoftware die ook in de fysieke winkel wordt gebruikt. Denk hierbij aan Lightspeed, Shopify of Magento. Wil jij weten wat voor jou het beste past? Neem dan gewoon even contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Wat kost het maken van een nieuwe webshop?
Elke ondernemer heeft andere wensen, daarom is het voor ons lastig om standaard prijzen te hanteren voor het maken van een webshop. We proberen namelijk altijd rekening te houden met elk budget en samen met jou te kijken hoe we je bedrijf daarmee het beste kunnen helpen. Om je toch een idee te geven van de kosten, wij bouwen webshops vanaf 950,-, maar ook voor 20,000,-. Het verschil zit hem voornamelijk in de functionaliteiten, de grootte van de websites en het werk wat je uitbesteed of zelf doet. Samen met jou gaan we graag op zoek naar de beste oplossing voor jou!
Ben je benieuwd wat jouw webshop gaat kosten? Vraag dan een offerte aan en wij doen jou een scherp aanbod.
Kan ik mijn webshop zelf eenvoudig aanpassen?
Uiteraard, we vinden het namelijk ontzettend belangrijk dat jij zelf je business kunt runnen, zonder dat je daarvoor elke keer aan de bel moet trekken als je wat geregeld wilt hebben. Je kunt ons na de oplevering dan ook vooral zien als je persoonlijke backup plan en onderhouds- en adviesteam. Wil je dat wij ook na de bouw van je website betrokken blijven bij je webshop? Dat kan! Naast het bouwen van webshops voeren wij namelijk ook graag online marketing werkzaamheden voor je uit, zoals SEO, Google Ads en Social ads.
Kunnen jullie vooraf aangeven of mijn huidige software programma’s te koppelen zijn met mijn nieuwe webshop?
Werk je al met bepaalde software en wil je dat graag blijven doen? Dan is het verstandig om onze specialisten vooraf te vragen op welke manier wij je nieuwe webshop het beste kunnen bouwen. De meest gebruikte software systemen zijn over het algemeen met een API oplossing goed met elkaar te koppelen en anders is er vaak een maatwerkoplossing mogelijk. Toch is het goed om vooraf na te denken over de voor- en nadelen van de oplossing. Een maatwerkoplossing is namelijk vaak minder flexibel en update bestendig dan eventuele standaard oplossingen. Welke mogelijkheden er voor jouw favoriete software programma’s zijn kunnen we daarom altijd even voor je uitzoeken. Zo weet je vooraf altijd precies waar je aan toe bent en kun je kiezen voor de gunstigste oplossing voor jou en je bedrijf!
Waar moet ik vooraf over nadenken bij het laten maken van een webshop?
Goede vraag! Een eigen webshop lijkt misschien iets wat je erbij kunt doen, maar is vaak meer werk dan je denkt. Er komt namelijk nogal wat kijken bij je eigen webwinkel. Want producten verkopen is één ding, maar klanten naar je webshop krijgen is een tweede. Denk er dus vooraf goed na over hoe jij verwacht mensen naar je online webwinkel te krijgen. Ga je dit doen door je eigen online netwerk in te zetten, via SEO of door online te adverteren via Facebook ads of Google Ads. Daarnaast is het ook goed om vooraf na te denken over wat praktische zaken, denk aan je retourbeleid, afspraken met leveranciers en algemene voorwaarden.
Maken jullie ook websites?
Jazeker! Die maken wij ook, sterker nog dat vinden we ontzettend leuk om te doen. Dus heb je geen online webshop nodig, maar wil je wel graag een eigen website hebben, dan kunnen wij je daar ook mee helpen. Hoe dit precies werkt en wat je van ons mag verwachten lees je op de website laten maken pagina. Hier vind je ook direct wat voorbeelden terug van websites die wij met veel plezier hebben gemaakt en waar wij trots op zijn.
Krijg ik garantie op mijn webshop?
Goede vraag! Wanneer wij een website opleveren mag je ervan uitgaan dat alles goed werkt en helemaal up to date is. Om te kunnen garanderen dat het ook na 3 maanden goed werkt is het belangrijk om tijdig updates door te voeren op je website. Bij een WordPress website wordt dit altijd netjes aangegeven. Vind je het spannend om dit zelf te doen, of wil je er gewoon geen omkijken naar hebben, dan kun je ook kiezen voor WordPress onderhoud.
Wat levert een nieuwe webshop mij eigenlijk op?
Een nieuwe website, wat koop je daar eigenlijk voor? Dat hangt natuurlijk niet alleen af van je webshop, maar ook van jezelf. Toch kan een gebruiksvriendelijke, goed ingerichte webshop je conversiepercentage (het aantal verkopen) op je website aanzienlijk verbeteren. Klanten kunnen producten online namelijk niet aanraken, maar hebben wel vertrouwen nodig dat ze krijgen waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast zitten ook je concurrenten niet stil. Klanten raken gewend aan positieve webshop verbeteringen en de snelheid en verwachten dat vervolgens ook van jou. Gelukkig kun je je webshop of website zien als een canvas, waar je continu verbeteringen op door kan voeren. Ook bij het optimaliseren van je webshop helpen onze webshop specialisten en UX designers graag. Je kunt ze inhuren voor advies om gewoon om het werk voor je uit handen te nemen, de keuze is aan jou!