Heb je vandaag 3 minuten tijd? Dat is namelijk precies de tijd die wij nodig hebben om je te laten zien hoe jij je website kunt optimaliseren om meer aanvragen of verkopen te krijgen! In drie simpele stappen laten onze experts zien hoe zij te werk gaan en hoe jij zelf met je website optimalisatie aan de slag kunt gaan.
LET OP > Voor de onderstaande stappen heb je al website bezoekers nodig en moet je alles wat er op je website gebeurt al kunnen meten. Heb je dit nog niet voor elkaar? Geen probleem, download dan ons SEO e-book of het e-book Facebook adverteren.
Stap 1: Ontdek wat je website bezoekers doen op je website!
Meer leren over je website bezoekers kun je doen wanneer je de meetinstrumenten waar wij het in de vorige blog over hebben gehad goed hebt ingesteld. Google analytics, Search Console, Facebook Pixel en Hotjar geven je alle informatie die je nodig hebt, denk maar aan:
- Welke pagina’s het meest bekeken worden
- Hoe lang mensen op de pagina’s/website blijven
- Hoe mensen doorklikken op je website
- Waar mensen afhaken.
Met deze informatie kun jij zelf aan de slag. De grote vraag is, waar begin je nu eigenlijk? In stap 2 leggen wij je uit hoe je zelf prioriteiten kunt stellen bij het optimaliseren van je website, zodat je de juiste dingen doet.
Stap 2: Bepaal waar je de website kunt verbeteren.
Nu je weet waar je allemaal op kunt letten is het handig om een lijstje te maken met verbeterpunten voor je website. Dit kun je het beste doen per pagina, zo blijft alles lekker overzichtelijk. In deze fase is het belangrijk om alle verbeterpunten voor je pagina’s te noteren. Denk dus niet in beperkingen, maar juist in mogelijkheden. Wat ons betreft kun je hiervoor het beste het doel per pagina noteren, zo kun je namelijk per pagina bekijken hoe jij je website aantrekkelijker kan maken voor je (potentiële) klanten. Even een kort voorbeeldje:
Pagina doel | Probleem | Aanpakken |
Offerte aanvragen verzamelen | Er komen geen aanvragen binnen en veel mensen haken af. (Dit betekent vaak dat mensen nog niet overtuigd zijn. Dit kan komen doordat ze informatie missen, maar het zou ook kunnen dat het formulier niet werkt, te veel vragen bevat of gewoonweg te lang is). |
|
Doe dit vervolgens voor alle pagina’s en bekijk welke website optimalisaties en wijzigingen het meest urgent zijn.
Stap 3: Zelf je website aanpassen of uitbesteden.
Als je je lijstje compleet hebt kun je de aanpassingen voor je website prioriteren. Dat kun je wat ons betreft het beste doen aan de hand van de verwachte opbrengst ofwel de impact van de wijzigingen en de behoefte van je potentiële klanten. Wanneer je dat hebt gedaan kun je bekijken of je de wijzigingen zelf kunt maken of dat je ze door iemand anders laat uitvoeren. Onze experts kunnen je ook helpen als je je website wil laten maken.