Onze 8 belangrijkste do’s en don’ts voor het schrijven van website teksten

We zien het regelmatig gebeuren: bedrijven die veel investeren in een prachtige website, maar dan zelf de teksten willen maken. Er is tenslotte altijd wel iemand binnen de organisatie die leuk kan schrijven. Logisch, zou je denken. Het is namelijk wel de goedkoopste oplossing, of toch niet?

Website teksten zelf schrijven

Het laten schrijven van je SEO teksten door een professionele copywriter lijkt in het begin een stuk duurder te zijn. Toch is er een goede reden, waarom je dit toch door een professional zou moeten laten doen. Een goede web tekst is namelijk meer dan een leuk geschreven tekst. Elk woord moet raak zijn, de teksten moeten gevoel oproepen, prikkelen en aanzetten tot actie. En dat is nog niet alles. Een tekstschrijver houdt ook rekening met het gebruik van bepaalde zoekwoorden of de hiërarchie van een tekst.

Website teksten schrijven SEO

Wat levert een goede web tekst op?

Een goede tekstschrijver, zorgt ervoor dat je website teksten op de juiste manier zijn ingedeeld en dat de belangrijkste zoekwoorden op je website terugkomen. Op deze manier is het voor zoekmachines duidelijk waar jouw website over gaat. Daarnaast zorgt een goede copywriter dat hij de bezoekers van je website prikkelt en aan kan zetten tot actie. Bezoekers zullen dus langer op je website blijven en door klikken. Dit zijn belangrijke signalen voor zoekmachines zoals Google dat je goede content voorschotelt. Een goede tekst kan er dus voor zorgen dat jij hoger in Google komt te staan en je dus uiteindelijk een hoop klanten en extra omzet opleveren. Het inhuren van een SEO specialist of professionele tekstschrijver kan dus zeker de moeite waard zijn.

Toch zelf je teksten schrijven?

Wil jij toch zelf je website teksten schrijven, dan hebben wij hier een aantal do’s en don’ts voor het schrijven van website teksten.

Dit wil je niet doen: don’ts

  • Teveel vaktermen gebruiken – maak het zo toegankelijk mogelijk. Je schrijft tenslotte niet voor je concurrent, maar voor je klanten.
  • Schrijf niet voor Google – Probeer niet overal zoekwoorden in je tekst te proberen. Zorg voor een natuurlijke tekst
  • Schrijf niet teveel – Hou het kort en bondig. Bedenk vooraf wat je wil melden
  • Teveel aanschrijf vormen gebruiken – Kies voor u of jij, gebruik ze niet door elkaar.

Dit wil je wel doen: do’s

  • Je richten op jouw doelgroep – Bedenk je voor het schrijven altijd voor wie je de tekst schrijft en waar je hun mee kan helpen. Een goede webtekst, blog of bericht voor social media is niet geschreven voor iedereen, maar wél voor de personen die je probeert te bereiken.
  • Verdeel je teksten in alinea’s – Schotel je lezers hapklare brokken voor, daar houden we namelijk van. Het maakt teksten makkelijker en leuker om te lezen. Wanneer je er ook nog mooie afbeeldingen aan toevoegt of gebruik maakt van video’s wordt de beleving nog beter.
  • Don’t tell them, show them! – Laat zien dat je bedrijf uniek is en waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen.
  • Zorg voor een duidelijk doel – Waarvoor je ook schrijft, zorg altijd voor een duidelijk doel van je tekst. Wil je dat klanten informatie aanvragen, zorg dan voor een duidelijke knop of formulier. Wil je informatie delen, zorg dan voor whitepapers, e-books of andere weggevers.

[nectar_btn size=”medium” button_style=”regular” button_color_2=”Extra-Color-1″ icon_family=”none” url=”/gratis-quickscan/” text=”Ontdek hoe jouw website scoort”]

Professionele copywriter inschakelen?

Heb je hulp nodig met het schrijven van prikkelende web teksten of content creatie voor je socials? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Neem dus gerust even contact met ons op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen. Onze marketing specialisten en online gekkies staan te springen om je op weg te helpen.

[gravityform id=”8″ title=”false” description=”false”]

 

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.