Zo maak je zelf een zoekwoorden onderzoek

Een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle SEO strategie is een goed zoekwoorden onderzoek. Zo kom je erachter welke zoekwoorden je (potentiële) klanten gebruiken. In deze blog laten wij je zien welke tools je hiervoor kunt gebruiken en hoe je er daarna zelf mee aan de slag gaat!

De beste zoekwoorden onderzoek tool voor jou!

Er zijn een hoop verschillende SEO tools die je kunt gebruiken. Zo maak je het jezelf wel heel makkelijk om een gedegen zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Hieronder hebben wij er een aantal voor je op een rijtje gezet. 

Zoekwoorden tool - Ubersuggest

Ubersuggest by Neil Patel

Ubersuggest van Neil Patel is een mooie tool voor beginners. Je kunt er een goede zoekwoorden analyse mee maken en daarnaast vind je er een hoop informatie op terug die je kan helpen je SEO strategie vorm te geven. Deze tool heeft een 7-daagse trial versie, waarmee je dus direct “gratis” aan de slag kunt gaan. 

Zoekwoorden tool - KWfinder

KWfinder.io

Een goed alternatief voor Ubersuggest is KWfinder van Mangools. De tool is overzichtelijk en makkelijk in het gebruik. Ook hier kun je gebruik maken van een 10-daagse gratis versie. Hier zit echter wel een maximum aan het aantal zoekopdrachten per dag tijdens deze gratis periode. 

SEO tool - Semrush

Semrush de SEO tool

Semrush is de tool voor professionals. Dit is eigenlijk de meest uitgebreide SEO tool die op de markt is. De tool is overzichtelijk en ontzettend uitgebreid. De tool geeft feedback op alles wat met SEO te maken heeft. Zo kun je feedback krijgen op je website, je teksten, meta omschrijvingen en nog veel meer. Daarom krijgt Semrush de voorkeur voor concurrenten zoals MOZ en Ahrefs.

Wat is het doel van een zoekwoorden onderzoek?

Duidelijk maken waar jouw website over gaat is belangrijk voor zowel Google als je bezoekers. Daarom is het belangrijk een goed zoekwoorden onderzoek te doen en een aantal kernzoekwoorden te kiezen die je overal op je website verwerkt. Dit zijn zoekwoorden die de essentie van je bedrijf bevatten en waarop je gevonden wilt worden. Zoekvolume, concurrentie en/of moeilijkheidsgraad laten we hierbij nog even buiten beschouwing, dat komt hierna. Je gaat tenslotte niet heel je bedrijfsvoering veranderen om in Google gevonden te worden. Maak dus voor je begint met je research een lijstje met mogelijke zoektermen waar klanten op zouden kunnen zoeken. Vraag ook klanten of familie om hierover na te denken. Dit zijn namelijk mooie aanknopingspunten voor je zoekwoorden onderzoek.

Zoekvolume en moeilijkheidsgraad

Welke tool je ook gaat gebruiken, wanneer je begint met je zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om te weten waar je op moet letten. Wanneer we kijken naar zoekwoorden via een SEO tool zie je vaak het volgende:

Zoekwoord Zoekvolume Concurrentie

Het zoekwoord spreekt waarschijnlijk voor zich. Dit is namelijk de zoekterm waarop door Google gebruikers wordt gezocht. Zo komen ze uiteindelijk bij jouw website uit. Het zoekvolume en de concurrentie lichten we hieronder even verder toe. Het is namelijk belangrijk dat je dit begrijpt, zodat je bewuste keuzes kunt maken.

Zoekvolume

Het zoekvolume kun je zien als het aantal keer per maand dat er op een bepaald zoekwoord is gezocht. Dus stel er staat 2000 zoekvolume, betekent dit dat er 2000 keer per maand is gezocht naar dit zoekwoord. 

Concurrentie

De concurrentie laat zien hoe moeilijk het is om een toppositie te pakken op een bepaald zoekwoord. Het geeft aan hoeveel andere websites er worden gevonden op dit zoekwoord en hoeveel effort je erin moet steken om kans te maken om hoog in Google terecht te komen.

Begin met de belangrijkste zoektermen voor jouw bedrijf!

Zonder al te veel te filteren, begin je met het verzamelen van de meest relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf. Maak bijvoorbeeld een top10 of top20 van zoekwoorden waarop jouw bedrijf gevonden wil worden. Hierbij hoef je nog even niets te doen met het zoekvolume, dat komt daarna. 

Zo vind je de mooiste zoekwoorden

De pareltjes bevinden zich in het gebied van een lage moeilijkheid en een hoog zoekvolume. Probeer daarom uit de lange lijst met zoekwoorden een kortere lijst te maken, met een lage concurrentie en een hoog zoekvolume. Wanneer je deze combineert met de top10 zoekwoorden voor jouw bedrijf vind je de mooiste pareltjes en de beste kansen om hoger te scoren in Google. Onthoud daarbij dat het belangrijk is om richting te kiezen, zodat de grootste zoekmachine ter wereld begrijpt waar je website over gaat.

In deze video van Semrush wordt nog eens duidelijk uitgelegd waar je op moet letten bij je zoekwoorden onderzoek:

Gerelateerde artikelen

Meta Ads targeting: Hoe je jouw ideale doelgroep bereikt

Wat is een slug in WordPress en hoe optimaliseer je deze?

Meta Ads vs Google Ads: Welk advertentieplatform past beter bij jouw onderneming?

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.