Een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle SEO strategie is een goed zoekwoorden onderzoek. Zo kom je erachter welke zoekwoorden je (potentiële) klanten gebruiken. In deze blog laten wij je zien welke tools je hiervoor kunt gebruiken en hoe je er daarna zelf mee aan de slag gaat!
De beste zoekwoorden onderzoek tool voor jou!
Er zijn een hoop verschillende SEO tools die je kunt gebruiken. Zo maak je het jezelf wel heel makkelijk om een gedegen zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Hieronder hebben wij er een aantal voor je op een rijtje gezet.
Ubersuggest by Neil Patel
Ubersuggest van Neil Patel is een mooie tool voor beginners. Je kunt er een goede zoekwoorden analyse mee maken en daarnaast vind je er een hoop informatie op terug die je kan helpen je SEO strategie vorm te geven. Deze tool heeft een 7-daagse trial versie, waarmee je dus direct “gratis” aan de slag kunt gaan.
KWfinder.io
Een goed alternatief voor Ubersuggest is KWfinder van Mangools. De tool is overzichtelijk en makkelijk in het gebruik. Ook hier kun je gebruik maken van een 10-daagse gratis versie. Hier zit echter wel een maximum aan het aantal zoekopdrachten per dag tijdens deze gratis periode.
Semrush de SEO tool
Semrush is de tool voor professionals. Dit is eigenlijk de meest uitgebreide SEO tool die op de markt is. De tool is overzichtelijk en ontzettend uitgebreid. De tool geeft feedback op alles wat met SEO te maken heeft. Zo kun je feedback krijgen op je website, je teksten, meta omschrijvingen en nog veel meer. Daarom krijgt Semrush de voorkeur voor concurrenten zoals MOZ en Ahrefs.
Wat is het doel van een zoekwoorden onderzoek?
Duidelijk maken waar jouw website over gaat is belangrijk voor zowel Google als je bezoekers. Daarom is het belangrijk een goed zoekwoorden onderzoek te doen en een aantal kernzoekwoorden te kiezen die je overal op je website verwerkt. Dit zijn zoekwoorden die de essentie van je bedrijf bevatten en waarop je gevonden wilt worden. Zoekvolume, concurrentie en/of moeilijkheidsgraad laten we hierbij nog even buiten beschouwing, dat komt hierna. Je gaat tenslotte niet heel je bedrijfsvoering veranderen om in Google gevonden te worden. Maak dus voor je begint met je research een lijstje met mogelijke zoektermen waar klanten op zouden kunnen zoeken. Vraag ook klanten of familie om hierover na te denken. Dit zijn namelijk mooie aanknopingspunten voor je zoekwoorden onderzoek.
Zoekvolume en moeilijkheidsgraad
Welke tool je ook gaat gebruiken, wanneer je begint met je zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om te weten waar je op moet letten. Wanneer we kijken naar zoekwoorden via een SEO tool zie je vaak het volgende:
Zoekwoord | Zoekvolume | Concurrentie |
Het zoekwoord spreekt waarschijnlijk voor zich. Dit is namelijk de zoekterm waarop door Google gebruikers wordt gezocht. Zo komen ze uiteindelijk bij jouw website uit. Het zoekvolume en de concurrentie lichten we hieronder even verder toe. Het is namelijk belangrijk dat je dit begrijpt, zodat je bewuste keuzes kunt maken.
Zoekvolume
Het zoekvolume kun je zien als het aantal keer per maand dat er op een bepaald zoekwoord is gezocht. Dus stel er staat 2000 zoekvolume, betekent dit dat er 2000 keer per maand is gezocht naar dit zoekwoord.
Concurrentie
De concurrentie laat zien hoe moeilijk het is om een toppositie te pakken op een bepaald zoekwoord. Het geeft aan hoeveel andere websites er worden gevonden op dit zoekwoord en hoeveel effort je erin moet steken om kans te maken om hoog in Google terecht te komen.
Begin met de belangrijkste zoektermen voor jouw bedrijf!
Zonder al te veel te filteren, begin je met het verzamelen van de meest relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf. Maak bijvoorbeeld een top10 of top20 van zoekwoorden waarop jouw bedrijf gevonden wil worden. Hierbij hoef je nog even niets te doen met het zoekvolume, dat komt daarna.
Zo vind je de mooiste zoekwoorden
De pareltjes bevinden zich in het gebied van een lage moeilijkheid en een hoog zoekvolume. Probeer daarom uit de lange lijst met zoekwoorden een kortere lijst te maken, met een lage concurrentie en een hoog zoekvolume. Wanneer je deze combineert met de top10 zoekwoorden voor jouw bedrijf vind je de mooiste pareltjes en de beste kansen om hoger te scoren in Google. Onthoud daarbij dat het belangrijk is om richting te kiezen, zodat de grootste zoekmachine ter wereld begrijpt waar je website over gaat.
In deze video van Semrush wordt nog eens duidelijk uitgelegd waar je op moet letten bij je zoekwoorden onderzoek: