Boost jouw online zichtbaarheid met Google Mijn Bedrijf.
In de digitale wereld van 2023 is ‘zichtbaar zijn’ belangrijker dan ooit, en waar beter dan op het grootste online podium dat er is? Nee, we bedoelen niet Yahoo (want wie heeft er iemand voor het laatst iets ge-Ya-hoo-ed..?), maar je raadt het al: Google.
Iedere dag duiken miljoenen mensen in diepe Google-sessies om antwoorden te vinden op hun meest brandende vragen. Van het zoeken naar het perfecte eetcafé voor vanavond tot de jacht op de meest bekwame schoenmaker in de buurt, of zelfs de zoektocht naar de crème de la crème van de koffiewereld: we speuren Google Reviews af en baseren onze keuzes op wat we vinden.
Is jouw bedrijf niet vindbaar op Google of Google Maps? Dan hebben we pijnlijk nieuws: je bestaat niet in de ogen van de digitale consument. Dit is verre van ideaal voor ondernemingen, omdat je zo talloze kansen en potentiële klanten misloopt. Het is van cruciaal belang om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Hoe? Drie woorden: Google Mijn Bedrijf.
Jouw eigen stukje Google
Google Mijn Bedrijf: wat is dit precies?
Google Mijn Bedrijf, ook wel bekend als Google My Business of Google bedrijfsprofiel, is te vergelijken met een mini Facebook-pagina, speciaal voor jouw onderneming. Het is jouw eigen stukje Google, waar je zelf kan beheren welke informatie je wel – of niet – deelt. Denk hierbij aan:
- Openingstijden
- Adres (en locatie in Google Maps)
- Routebeschrijving
- Foto's
- Reviews (geschreven door klanten)
- Een link naar jouw website of social media profiel
- Meest gestelde vragen en antwoorden
Hoe werkt Google Mijn Bedrijf dan precies? Vrij simpel. Je creëert een bedrijfsprofiel via jouw Google-account en door je adres in te vullen, verschijn je direct op Google Maps. Dit verhoogt de kans dat jouw bedrijf gevonden wordt. Geloof het of niet, maar er is een grote kans dat je Pittig Bakkie ontdekt hebt via Google Mijn Bedrijf! Om je een voorbeeld te geven van hoe een Google Mijn Bedrijf profiel op Google verschijnt, zo ziet ons profiel er uit.

Deze bedrijven gingen je voor:



















De eerste stap naar vindbaarheid
Jouw Google Mijn Bedrijf account aanmaken .
Het aanmaken en instellen van een Google Mijn Bedrijf account is gelukkig makkelijk. De stappen zijn als volgt:
1. Log in op Google, zoek naar ‘Google Mijn Bedrijf’ en klik op ‘Nu beginnen’.
2. Voeg je bedrijf (en alle vestigingen) toe. Google zal een verificatiecode sturen om je adres te verifiëren – meestal via de post of e-mail.
Let op: Het kan dus een paar dagen duren voor je geverifieerd bent, maak je profiel dus op tijd voor een eventuele grote opening!
3. Zodra je dit hebt gedaan, voilà! Je bent vindbaar op Google Maps.
De eerste grote stap naar vindbaarheid is gezet, maar alleen je adres invullen is in veel gevallen niet voldoende. Met deze tool is het mogelijk om je bedrijf écht naar een hoger niveau te tillen door meer belangrijke informatie toe te voegen. Beheren is gemakkelijk en het kost je misschien een paar uurtjes per maand.
Verhoogde betrouwbaarheid
Jouw bedrijfs­profiel is goed voor de SEO!
Je hebt de term SEO (Search Engine Optimization) ongetwijfeld al eens eerder gehoord. Maar wist je dat SEO niet alleen gaat om het optimaliseren van teksten op je website, maar ook om aspecten zoals een Google Mijn Bedrijf profiel? Door een bedrijfsprofiel aan te maken en te onderhouden, kan jouw bedrijf in de ogen van Google als betrouwbaarder worden beschouwd.
Pssst: meer weten over SEO? Download dan onze gratis super simpele SEO strategie.

Wij verhogen je
vindbaarheid
bezoekersaantallen
omzet
met SEO
Belangrijkste elementen
Het belang van Google reviews.
Een van de belangrijkste elementen van jouw bedrijfsprofiel zijn de Google Reviews.
Maar liefst 89% van gebruikers lezen de reviews van een product of dienst voordat ze met een bedrijf in zee gaan. Van deze gebruikers heeft 93% een beslissing genomen op basis van een online recensie. Zo zie je maar: reviews zijn belangrijk en zorgen voor meer omzet.

Zo gaan wij te werk
Positieve reviews.
Positieve beoordelingen zijn goud waard voor jouw bedrijf. Maar hoe verzamel je die felbegeerde 5-sterren? De oplossing is verrassend eenvoudig: je hoeft er alleen maar om te vragen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de consumenten bereid is een beoordeling achter te laten als ze erom gevraagd worden. Nee heb je, ja kun je krijgen!
Er zijn ook andere methoden om positieve beoordelingen te krijgen, zoals het aanbieden van kortingen of gratis producten in ruil voor een beoordeling. Let wel op, deze strategie kan riskant zijn, want klanten kunnen het gevoel krijgen dat je ze probeert om te kopen, wat uiteindelijk kan leiden tot een negatieve beoordeling. Zorg dat je hier een balans in vindt en ontdek wat het beste werkt voor jouw bedrijf.
Een goede eerste indruk
Negatieve reviews
Eén negatieve beoordeling is al een uitdaging, maar meerdere negatieve beoordelingen kunnen je bedrijfsimago serieus beschadigen. Als je te maken krijgt met een negatieve beoordeling, reageer dan publiekelijk en professioneel. Dit laat zien dat je de feedback serieus neemt en bereid bent om de situatie te verbeteren.
Negatieve beoordelingen zijn niet altijd te vermijden, maar je kunt er wel alles aan doen door proactief te zijn. Verstuur bijvoorbeeld feedback e-mails na klantcontact, het leveren van diensten of afronden van een aankoop. Daarmee moedig je klanten aan om hun ervaring te delen. Als een klant ontevreden is, bied je hem of haar de kans om contact op te nemen vóórdat ze hun frustraties openbaar maken op je bedrijfsprofiel. Dit voorkomt negatieve beoordelingen en geeft je de mogelijkheid om problemen direct op te lossen.
Onthoud, beoordelingen zijn een krachtig hulpmiddel dat je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien en verbeteren. Of ze nu positief of negatief zijn, elke beoordeling is een kans om te leren en je dienstverlening te optimaliseren.


Zo gaan wij te werk
Blijf relevant en up-to-date.
Nu je Google Mijn Bedrijf account is aangemaakt, ingesteld en geoptimaliseerd, moet je het up-to-date houden. Veranderen je openingstijden? Open je een nieuwe vestiging? Het aanpassen van je bedrijfsaccount is belangrijk en voorkomt teleurgestelde en/of boze klanten.
Meer tips voor het instellen, bijhouden en verbeteren van jouw bedrijfspagina? Deze tips verbeteren je vindbaarheid via Google Mijn Bedrijf.
Maatwerk en expertise
De extra features van het bedrijfsprofiel.
Google Mijn Bedrijf biedt een aantal handige features om jouw online aanwezigheid te verbeteren en klanten nog beter van dienst te zijn. Alle onderstaande informatie is in één oogopslag te vinden in jouw bedrijfsprofiel (als je ervoor kiest om alle informatievelden in te vullen):
Chatfunctie
Tegenwoordig waarderen klanten snelheid en gemak. De ingebouwde chatfunctie van Google Mijn Bedrijf maakt het voor klanten mogelijk je direct een bericht te sturen, waardoor je hun vragen en zorgen snel kunt beantwoorden. Uiteraard krijg je hier meteen een melding van.
Diensten
Je kunt de diensten en producten van je bedrijf eenvoudig instellen op jouw profiel. Dit geeft potentiële klanten in een oogopslag inzicht in wat je aanbiedt. En het beste deel? Aanpassen is altijd mogelijk als je dienstenaanbod verandert.
Laatst bijgewerkt
Klanten kunnen zien wanneer je jouw profielinformatie voor het laatst hebt bijgewerkt. Door je profiel regelmatig bij te werken, wek je vertrouwen en toon je aan dat je actief bent in jouw bedrijf.
Opslaan
Klanten kunnen jouw bedrijf opslaan op Google. Hierdoor kunnen ze later gemakkelijk jouw bedrijf terugvinden, wat de kans op terugkerende bezoeken vergroot.
Openbare vragen en antwoorden
Klanten kunnen openbare vragen stellen, wat niet alleen nuttig is voor hen, maar ook voor toekomstige klanten. Zorg ervoor dat je uitgebreide, duidelijke antwoorden geeft en toon daarmee je expertise aan potentiële klanten.
Beoordelingen van derden
Niet alleen de beoordelingen die direct op Google zijn geschreven, maar ook beoordelingen van andere platforms zoals Trustoo of Tripadvisor staan in jouw profiel.
Profiellinks
Heb je andere sociale media profielen zoals Facebook, Twitter of LinkedIn? Deze kunnen ook worden weergegeven op jouw bedrijfsprofiel in Google, waardoor klanten je gemakkelijk kunnen vinden op verschillende platforms.
Bedrijfsomschrijving
Voeg een korte, pakkende bedrijfsomschrijving toe aan jouw profiel. Hierin kun je jouw kernwaarden, missie, visie en diensten beschrijven. Dit geeft klanten een snel overzicht van wie je bent en wat je doet, en kan zelfs gemakkelijker zijn dan het navigeren door jouw hele website.
Posts
Je kunt regelmatig posts maken op je Google Mijn Bedrijf profiel, net zoals je zou doen op je sociale media kanalen. Dit kunnen nieuwsupdates, aanbiedingen, evenementen of productlanceringen zijn. Ze verschijnen rechtstreeks in de zoekresultaten van Google wanneer iemand naar je bedrijf zoekt, waardoor je een dynamisch en actueel beeld van je bedrijf geeft.
Boekingsknop
Als je een dienstverlenend bedrijf bent, zoals een restaurant of een kapsalon, kun je een boekingsknop toevoegen aan je profiel. Hiermee kunnen klanten direct een reservering of afspraak maken via Google. Je kunt uiteraard jouw eigen beschikbaarheid aanpassen en instellen.
Een WordPress website voor jouw bedrijf
Pittig Bakkie to the rescue!
Wordt het idee van al deze Google Mijn Bedrijf details je even te veel? Te druk bezig met de dagelijkse gang van zaken van je bedrijf om je hierin te verdiepen? Of besteed je het simpelweg liever uit? Geen zorgen, wij van Pittig Bakkie staan voor je klaar!
Wij, als doorgewinterde experts op marketing gebied, zijn maar al te bekend met het aanmaken, aanpassen, beheren én instellen van Google Mijn Bedrijf accounts. Of je nu wilt dat wij dit volledige proces uit handen nemen, of je gewoon een beetje helpen, wij zijn er om je uit de brand of door het internet-doolhof heen te helpen.
Of je nu in Nijmegen of Groningen zit, we helpen je graag om de online aanwezigheid van je bedrijf te verbeteren. Stuur ons een berichtje via de contactpagina en wie weet zitten we binnenkort samen aan de koffietafel voor een Pittig Bakkie.
Op zoek naar meer informatie, tips en tricks over marketing optimalisatie? Check onze gratis weggevers.
Kennismaken of offerte opvragen.
Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul hieronder het formulier in of neem direct contact op. Vinden we leuk!