fbpx
Branding & designContent creatieReclamebureau

Het Brandbook: Meer dan een logo en een huisstijl!

By 24 juli 2020 No Comments

De online wereld veranderd snel, daarom veranderen wij mee! Als reclamebureau maken we daarom steeds minder drukwerk, zoals flyers en folders. Toch is er iets dat we nog steeds graag hardcopy uitprinten voor onze klanten, namelijk: het Brandbook! Wat het is, hoe je het gebruikt en waarom wij het graag uitprinten, lees je in deze blog.

brandbook-voorbeeld-FRISK

Het Brandbook

Het Brandbook, (ook wel eens Brandmanual of style guide genoemd), is een document vol waardevolle informatie over het bedrijf. Het bevat niet alleen het logo, huisstijl kleuren en gebruikte lettertypen voor het bedrijf, maar ook de kernwaarden van het bedrijf. Het bevat de tone of voice en manier van communicatie met de klanten.

Hoe wordt een Brandbook gebruikt?

Je kunt een brandmanual zien als een handboek. Het bevat het DNA van het bedrijf. Het laat zien hoe het bedrijf zichzelf op de kaart wil zetten, hoe ze met klanten willen omgaan en wat ze belangrijk vinden. Zo geeft het richting aan nieuwe medewerkers of samenwerkingspartners. Het laten maken van een brandbook kan hierdoor verhelderend werken. Het dwingt bedrijven namelijk om na te denken over essentiële zaken, zoals:

  • Waarom doen we wat we doen?
  • Hoe doen we dat?
  • Wat doen we eigenlijk?
  • Hoe leveren wij een meerwaarde voor onze klanten?
  • Waarom kiezen klanten voor ons?

Met de verzamelde informatie wordt het makkelijker om gefundeerde beslissingen te maken en bedrijfsprocessen zo te optimaliseren dat zowel het bedrijf als haar klanten er beter van worden. Je leest er meer over: Zo springt jouw bedrijf eruit!

Het verschil met een style guide

Het verschil tussen een brandbook en een style guide, zit voornamelijk in de extra informatie die een brandbook bevat. Een style guide is eigenlijk een korte versie van het brandbook en bevat naast het logo, de huisstijl kleuren, lettertypen en andere huisstijl elementen. De kernwaarden, tone of voice en manier van communicatie met de klanten (zowel off -en online) zijn daarentegen alleen terug te vinden in de brandmanual.

Hardcopy brandmanual

Een goed gemaakt brandbook bevat niet alleen alle relevante informatie over een bedrijf, maar nodigt ook uit om te lezen en te bekijken. Dat is dan ook precies de reden waarom wij onze klanten altijd van een hardcopy van het brandmanual voorzien. Wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan gerust even contact op, vinden we leuk! Dat kan heel simpel door op de knop Bakkie doen (op mobiel onderaan je beeldscherm) te klikken, wordt het gelijk een feestje, gegarandeerd!

 

Laat een bericht achter