fbpx
E-commerceOnline marketingReclamebureau

E-mailmarketing automation: zo behoud je blije klanten!

By 5 januari 2021 februari 25th, 2021 No Comments

Handmatig e-mails naar klanten versturen, dat kennen we allemaal wel. Een nadeel hiervan is dat er enorm veel tijd in kan gaan zitten. Maar hé, we leven niet voor niets in 2021! Om dit tijdrovende proces deels te automatiseren, is e-mailmarketing automation bedacht. Maar wat is dit nou eigenlijk precies? 🤔 Dat leggen onze reclame tijgers en online marketing experts je graag uit!

marketing-automation

Wat is e-mailmarketing automation?

E-mailmarketing automation is dus iets anders dan het handmatig versturen van bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Bij e-mailmarketing automation gaat het om het geautomatiseerd versturen van een boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. Dit gebeurd op basis van gebeurtenissen in de ‘customer journey’ (de reis die de klant aflegt om tot de aankoop van een product of dienst over te gaan). De klant staat dan ook centraal bij marketing automation. Door middel van e-mailmarketing automation ‘prikkel’ je potentiële klanten in het aankoopproces. Je probeert alle online interacties te traceren om op basis van gedrag, op het juiste moment een ‘dialoog’ aan te gaan met je klant.

Wat heb je nodig voor e-mailmarketing automation?

Bij e-mailmarketing automation werk je eigenlijk van ‘achteren naar voren’. Het begint met een bepaalde trigger. Wat voor triggers dit kunnen zijn en welke e-mailmarketing automation campagnes interessant zijn voor jouw bedrijf, dat hangt deels af van in welke branche jouw bedrijf zich bevindt. Bij een sportschool met vaste leden is bijvoorbeeld een campagne voor wanneer een contract van een klant bijna afloopt (trigger) interessant, terwijl het voor een online kledingwinkel juist interessant is om potentiële klanten tot aankoop over te laten gaan. Bedenk je van tevoren ook goed welke communicatieprocessen je wilt gaan organiseren binnen jouw bedrijf. Analyseer daarvoor zo goed mogelijk de klantreis, zodat je zoveel mogelijk triggers verzamelt voor e-mailmarketing automation campagnes! Maak vervolgens een duidelijk overzicht van de berichten die je gaat versturen via de verschillende kanalen (dit wordt een campagneflow genoemd).

Klantinformatie verzamelen en content produceren

Om vanuit dit startpunt en overzicht een relevante boodschap te versturen naar jouw (potentiële) klant, heb je informatie nodig van de klant waarmee je de e-mail gaat personaliseren. Denk hierbij aan zijn of haar naam, een product dat de klant recent bij jou heeft gekocht of een bepaalde actie die de klant heeft uitgevoerd. Als een klant zijn naam en andere gegevens in de e-mail ziet staan, maakt dit het bericht een stuk persoonlijker dan een mail die begint met ‘Beste lezer.’ Vervolgens ga je alle content produceren die je nodig hebt om het doel te bereiken. Denk aan teksten, afbeeldingen, videos, etc. Niet alleen in de e-mails die je gaat versturen, maar ook op de landingspagina’s waar klanten op terecht kunnen komen wanneer ze doorklikken in jouw mail.

mail-marketing

Waarom kiezen voor e-mailmarketing automation?

Het doel van e-mailmarketing automation is om klanten te binden, marketing prestaties te optimaliseren en lead conversies te verhogen. Het is dus niet alleen om je omzet te verhogen, maar ook om kosten te verlagen. De kostbare tijd die je bespaart door middel van geautomatiseerde e-mailmarketing, kun je voortaan dus mooi aan andere dingen besteden!

En als je houdt van cijfers en feiten, dan hebben we nóg een goede reden om je eens te verdiepen in de mogelijkheden van e-mailmarketing automation. Bij een marketing automation campagne kan de open ratio van een nieuwsbrief namelijk oplopen tot wel 90 procent (in tegenstelling tot de open ratio van gemiddeld zo’n 25 procent bij handmatig verstuurde e-mail campagnes)! Klanten krijgen door de juiste boodschap op het juiste moment het gevoel dat er aan ze wordt gedacht. Dit wordt door klanten enorm gewaardeerd, wat een hogere klanttevredenheid als gevolg heeft!

👉🏼 Kwalitatieve leads genereren: van lead naar klant!

Het inrichten van je e-mailmarketing automation campagne

Wanneer je de trigger (het startpunt van jouw campagne), de campagneflow, de klantinformatie en de content hebt verzameld, kun je jouw campagne gaan ‘bouwen’! Je hebt een systeem nodig om je campagnes in te gaan richten en uiteindelijk te verzenden. Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden bij Active Campaign (ook voor MKB toegankelijk). Een bekend e-mailmarketing systeem waarmee je automatisch naar meerdere personen tegelijk gepersonaliseerde mails kunt versturen.

Een gratis quickscan aanvragen?

Hulp nodig van een online marketing bureau uit Nijmegen? Onze marketingexperts bij Pittig Bakkie denken graag met je mee. Ben je benieuwd naar wat jouw bedrijf kan verbeteren? Vraag dan hieronder een gratis quickscan aan!

Gratis quickscan aanvragen voor

Laat een bericht achter