fbpx
Online marketing

Future Proof online marketing: Luister naar je klant!

By 12 oktober 2020 november 19th, 2020 No Comments

De future proof online marketing strategie is meer dan alleen toffe content zenden. Het is weten wie je wilt bereiken, je doelgroep kennen en prikkelen, zorgen voor een optimale klantbeleving en blijven communiceren met je (potentiële) klanten. Hoe jij zorgt voor een toekomstbestendige marketing strategie? Dat vertellen onze reclame tijgers en marketing gekkies je in deze blog!

Reclamebureau-Pittig-Bakkie

Weet jij wie je wilt bereiken met je marketing?

Een toekomstbestendige marketing strategie begint met jou en je bedrijf. Het is namelijk belangrijk dat je (potentiële) klanten kunt vertellen waarvoor ze bij jou moeten zijn en wat ze van je kunnen verwachten. Het draait namelijk allemaal om: kwaliteit, authenticiteit en herhaling. Hoe je dat doet? Nou simpel, antwoord geven op de volgende vraag: “waarom doet je bedrijf wat het doet?”.  Let wel op: dit gaat verder dan de grootste of beste worden, of veel geld verdienen. De “waarom” vraag is de bestaansreden van je bedrijf. In dit filmpje legt Simon Sinek je uit waarom alles begint met deze essentiële vraag.

Ken je klant, maar dan écht!

Natuurlijk ken jij je klanten! Maar ken je ze ook echt? Weet je wat ze belangrijk vinden en waar ze van houden? Waarom ze naar jou toe komen en met welke “problemen” je ze kunt helpen of ontlasten? Het lijkt een simpele vraag, maar denk er maar een serieus over na. Want als jij je klanten écht kent, kun je daar op inspelen en je online marketing op aanpassen. Er gaat namelijk vaak een heel keuze process vooraf aan het daadwerkelijk aankoopmoment. En daar kun jij op inspelen! Tenminste als je je klant kent.

Praktische tips:

  • Maak een buyer persona ofwel een levendige en typerende omschrijving van jouw ideale klant(en). Hoe je dat doet? Lees je in deze blog: https://pittigbakkie.nl/online-marketing-challenge-deel-2-prikkel-je-doelgroep/
  • Inventariseer de customer journey ofwel de klantreis. Van de eerste gedachte tot en met het aankoopmoment in je winkel of webshop. Kijk naar de details en ontdek hoe jij je website en marketingcampagnes nog beter kunt maken en zo je conversie kunt verhogen.
  • Bekijk de touchpoints ofwel contactmomenten die klanten hebben met jou en/of je bedrijf. Ontdek wat ze van je zien en hoe ze met jou in aanraking komen en zorg voor een fijne klantervaring in elke fase van het aankoop traject.

Social-media-marketing-bureau

Wek interesse met een prikkelende online marketing campagne!

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende manieren waarop je met potentiële klanten in contact kan komen. Zorg er daarom voor dat je vooraf weet hoe en op welke manier je de aandacht van de klant wil pakken: op de juiste plaats en tijd. Hier kun je dus de touchpoints van de klantreis gebruiken. Zo kom je erachter hoe jouw klanten zich gedragen op de mobiele apparaten of achter de laptop. Vraag jezelf af of ze via social media, Google of een andere website op je pagina komen. Als je al een tijdje bezig bent kun je hiervoor de gegevens uit je Google Analytics account gebruiken en informatie van de Facebook pixel.

Praktische tips:

  • Breng de gebruikte marketing kanalen van je doelgroep in kaart.
  • Think big, start small. Begin met een paar online marketing kanalen en zorg dat je die goed instelt. Denk hierbij aan kanalen waarmee je snel extra omzet kunt genereren of die je op korte termijn zichtbaarheid opleveren.

Social-media-beheer-uitbesteden-Pittig-Bakkie

Vraag je klanten om feedback via social media of e-mail automation

Als je ons kent, heb je het ons vast een keer horen zeggen: “Het gaat er niet om wat wij mooi vinden, of jij (nou misschien een beetje), maar het gaat er vooral om wat jouw klant aanspreekt!”.  Het is namelijk je klant die je wil bereiken! Schroom daarom niet om je (potentiële) klanten om advies en feedback te vragen.

Praktische tips:

  • Vraag klanten direct na hun aankoop om een review achter te laten.
  • Pak relevante klachten en feedback zo snel mogelijk op en probeer je klanten daar ook terugkoppeling van te geven.

Social-media-beheer-uitbesteden

Blijf meten, optimaliseren en jezelf verbeteren

Wees niet bang om dingen uit te proberen, maar hou je klant in het oog en zorg ervoor dat blijft meten. Dit kun je eenvoudig doen door verschillende analyse tools in te zetten. Zo creëer je de ideale klantervaring en voorkom je onnodige verspilling van advertentie budget.

Praktische tips:

  • Gebruik Google Analytics en Hotjar om zoveel mogelijk data over je bezoekers te verzamelen.
  • Gebruik Google Ads en de Facebook Pixel om zoveel mogelijk gegevens van je advertentie campagnes te verzamelen.
  • Ga met de data aan de slag. Als je ziet dat veel bezoekers via hun mobiel gebruik maken van je website, zorg dan voor een ideale mobiele ervaring. Denk na over de plek van een review, de kleur van een knop en de informatie die je je klanten voorschotelt.

Online marketing strategiesessie iets voor jou?

Kan jouw bedrijf wel een online marketing boost gebruiken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Laat je ons even weten wat we voor je kunnen betekenen en hoe jij je bakkie drinkt? Zetten wij op tijd de koffie klaar (thee mag natuurlijk ook)!

 

 

 

 

 

 

Laat een bericht achter