fbpx

Google Ads Update: wat moet je weten?

By 18 februari 2021 februari 25th, 2021 No Comments

Google kwam dit jaar met een belangrijke Google Ads Update aan. Zoekwoorden met een BMM (Broad Match Modifier) zullen volledig worden vervangen door Phrase Match zoekwoorden. Maar wat houdt dit precies in? En wat betekent dit voor jouw online marketing werkzaamheden en advertenties? 🤔

google-zoekopdracht

Google Ads Update: adverteren met Broad Match Modified zoekwoorden verdwijnt

Zo’n update klinkt voor de meeste adverteerders nogal spannend. Want wat gaat er precies veranderen door deze Google Ads Update? Om je geheugen even op te frissen, leggen we je eerst kort uit wat de Broad Match Modified instelling inhoudt. Ga je adverteren op Google, dan kun je ervoor kiezen om met de brede instelling woorden in je campagne te zetten. Hier zit alleen een groot nadeel aan. Je hebt hierdoor namelijk niet meer goed in de hand op welke woorden je wordt vertoond in Google. De weergave kan zo breed worden dat er (ongewenst) extra kosten worden gemaakt. De Broad Match Modifier schiet hierbij te hulp. Deze instelling is namelijk geschikt voor het minder breed maken van brede zoektermen en hierbij zal je op zoekwoorden worden gevonden waar een woord tussen of naast de zoekwoorden wordt getypt. Je wordt bijvoorbeeld gevonden op ‘barbier Nijmegen’ als iemand ‘barbier mannenkapsel Nijmegen’ intoetst.

Google Sheet integratie koppeling maken met Mailblue?

Wat verandert er precies?

Vanaf februari 2021 gaat Broad Match Modifier deel uitmaken van zoeken op woordgroep. En vanaf juli 2021 kun je geen BMM-zoekwoorden meer maken. Als je adverteert in het zoeknetwerk van Google, dan doe je dit logischerwijs op basis van zoekwoorden. Als je in Google Ads een campagne opzet, dan heb je de mogelijkheid om zoekwoorden toe te voegen op basis van verschillende zoekwoordtypen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen dat je zoekwoord alleen wordt getriggerd zodra die exact wordt ingevuld (= Exact Match). Naast de Exact Match en BMM-zoekwoorden heb je nog een mogelijkheid, namelijk Phrase Match. Dit staat voor zoekwoordgroepen. Adverteer je bijvoorbeeld op ‘dames zomerjurkje’ dan kunnen je advertenties ook worden getoond aan iemand die zoekt op ‘jurkje gestreept voor dames’ of ‘jurkje voor dames in de uitverkoop’. BMM zal vervangen worden door Phrase Match, waardoor je niet meer breed gevonden zult worden op deze zoekwoorden. Dit verkeer ben je niet direct kwijt, maar zal worden gematcht met Phrase Match. Advertenties bij Phrase Match worden dus voortaan getoond als ze dezelfde zoekintentie hebben als jouw keyword. De woordvolgorde maakt dus minder uit. Uiteindelijk gaat BMM dus helemaal verdwijnen, maar Phrase Match wordt juist verbreed. Dit ziet er als volgt uit:

google-voorbeeld

De impact voor jou als ondernemer of adverteerder

Google geeft aan dat het met deze Google Ads Update zoekwoordtypen wil vereenvoudigen. Het wordt dus makkelijk voor jou als adverteerder om relevante klanten te bereiken. Door de zoekwoorden op meer zoektermen te laten matchen, hebben adverteerders met dezelfde inspanning een groter bereik. Maar we begrijpen ook goed als deze verandering nog voor wat onzekerheid zorgt voor jou als adverteerder. Wat voornamelijk belangrijk is, is dat je ervoor zorgt dat je gebruik maakt van Phrase Match in je account zodat je potentiële zoekopdrachten niet misloopt. Voortaan moet je dus brede zoekwoorden als zoekwoordgroep toevoegen en dus niet meer als BMM. Dit houdt specifiek in dat je zoekwoordgroepen aanduidt met aanhalingstekens als je deze toevoegt aan je campagne, zo dus: ‘’zomerjurkjes dames’’. Google raadt je dan ook aan om vanaf nu alleen nog zoekwoordgroepen te maken. Bestaande BMM-zoekwoorden worden nog wel weergegeven met het nieuwe match gedrag. In de Google Ads Editor kun je onder je zoekwoorden straks precies kijken wat Google ervan maakt, dit moet je zelf wel goed in de gaten houden! Dit kun je bijhouden in het rapport zoektermen en je account prestaties.

Google Ads Editor

Als adverteerder streef je naar zoveel mogelijk relevante bezoekers (en potentiële klanten) naar jouw website. Dan is het wel zo fijn dat je jouw online marketing campagnes kunt optimaliseren door gemakkelijk wijzigingen aan te brengen. Google Ads Editor is een gratis downloadbare app waarmee je offline snel wijzigingen kunt aanbrengen. Je kunt een concept van je bewerkingen kijken voordat je ze doorvoert in je campagnes, prestatiestatistieken bekijken en gemakkelijk je campagnes beheren.

pittig bakkie

Pittig Bakkie doen?

Wil je meer bezoekers, omzet en nieuwe klanten? Dan ben je bij online marketing bureau Pittig Bakkie helemaal goed. Onze enthousiaste SEO en SEA experts zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de markt. Ze helpen je graag bij het uitzetten van de juiste strategie en campagnes!

Laat een bericht achter