Google Reviews: een complete uitleg.
Anno 2023 is zichtbaar zijn op Google geen mooie bijkomstigheid meer, maar een must. En dat niet alleen. Steeds meer consumenten of B2B-klanten doen wat onderzoek voor ze contact opnemen met een partij of voordat ze een aankoop doen. Tijdens dat gedeelte van de klantreis zijn Google Reviews goud waard.
Maar, hoe haal je er nu het maximale uit? Daar gaan we je mee helpen. Dit artikel kun je zien als een complete handleiding om het maximale uit Google Reviews te halen. We vertellen je hoe je ze verzamelt, wat je kunt doen met negatieve reviews, waarom ze zo belangrijk zijn (voordelen) en hoe je er vandaag nog mee aan de slag gaat. Lekker praktisch dus!
De belangrijkste redenen
Wat zijn Google Reviews precies?
Een groot deel van jouw potentiële klanten komt bij je bedrijf terecht via Google. Ze leren je misschien kennen op sociale media, maar uiteindelijk starten ze de zoektocht op ‘s werelds meest bekende zoekmachine. Of je nu op zoek bent naar een restaurant in de buurt, een leverancier voor het nieuwe product dat je gaat ontwerpen of een webwinkel om een cadeau te kopen, negen van de tien klanten kijkt eerst naar de reviews op Google.
Wat Google mensen laat zien op basis van zoekopdrachten is niet willekeurig. De rangschikking wordt gemaakt op basis van een algoritme dat verschillende factoren in overweging neemt zoals locatie, kwaliteit van je ‘Google mijn bedrijf pagina’ en Google rating. Die laatstgenoemde wordt weer gebaseerd op de reviews die je bedrijfspagina genereert.
Hoewel je geen controle hebt over de nabijheid van iemand en er best veel kan worden gedaan om je bedrijfspagina te optimaliseren, spelen de reviews die je verzamelt de belangrijkste rol in de rangschikking van de zoekresultaten.
De reviews zijn simpelweg beoordelingen die mensen achterlaten na een ervaring. Dit kan een aankoop zijn, of bijvoorbeeld een activiteit zoals een etentje. Ze geven een score van 1 tot en met 5 sterren en kunnen daar tekst en uitleg bij geven.

Deze bedrijven gingen je voor:


















Belangrijkste elementen
Waarom zijn Google Reviews belangrijk?
Nu denk je waarschijnlijk: ja, leuk en ook logisch. Maar wat gaat het voor verschil maken? En waarom zou ik hier een paar van mijn kostbare uren aan besteden? Begrijpelijk. Er zijn tal van redenen, maar wij hebben de drie belangrijkste voor je:

Reden 1: Google Reviews verbeteren je lokale SEO
Google heeft één doel: de beste antwoorden geven op zoekopdrachten van gebruikers. En vaak zijn die antwoorden locatiegebonden. Als je in Amsterdam woont en je bent op zoek naar een kapper, heeft het voor Google weinig nut om kappers in Rotterdam te tonen. Ze geeft bedrijven weer die in de buurt te vinden zijn.
Google Reviews spelen een belangrijke rol in die rangschikking. Heb jij veel positieve, uitgebreide reviews? Dan win je het van de concurrent om de hoek en kom je bovenaan te staan.

Reden 2: Google Reviews verbeteren de geloofwaardigheid en het vertrouwen
Sociale bewijskracht is niet voor niets één van de zeven beïnvloedingsprincipes volgens Cialdini. Als anderen aangeven dat iets goed is, nemen wij mensen dat graag van ze aan. Op deze manieren dragen Google Reviews bij aan je geloofwaardigheid als bedrijf:
- Reviews laten potentiële klanten zien dat je om hun mening geeft, zeker als je erop reageert
- Het laat potentiële klanten zien hoe snel je reageert op vragen
- Ze geven inzichten in je bedrijfsvoering en eerdere ervaringen van klanten
- Ze laten zien wat je precies voor je klanten over hebt

Reden 3: Google Reviews beïnvloeden aankoopbeslissingen
Als je naar de typische klantreis kijkt, komt een deel van de klanten na verloop van tijd in de overwegingsfase terecht. Ze zullen bedrijven die ze via Google hebben gevonden met elkaar vergelijken. Als jouw bedrijf in die resultaten verschijnt, maar je hebt geen reviews, val je af in die fase. Als je bedrijf wél Google Reviews heeft (voldoende en positieve), kan de klant uiteindelijk voor jou kiezen.
Positieve reviews kunnen je bedrijf de boost geven waar het naar op zoek is en de klant het vertrouwen geven om een beslissing te nemen.

Laat je bedrijf groeien
De voordelen voor jouw bedrijf
Je weet nu wat meer over de voordelen met betrekking tot ranking en de impact die Google Reviews kunnen hebben. Goed nieuws, dat is namelijk niet alles. Hier nog wat voordelen:
- Verhogen van traffic: goede zoekresultaten zorgen voor meer verkeer naar je website.
- Bouwen aan vertrouwen in je merk: klanten houden tegenwoordig van transparantie en echte klantervaringen, die elementen komen terug in je reviews en zorgen daarom voor vertrouwen in je merk.
- Meer fysieke klandizie: als je een lokaal bedrijf hebt, komen meer klanten zomaar binnenwandelen met een goede ranking.
- Verbeterde conversie: een klant is sneller geneigd een aankoop te doen als ze je bedrijf vertrouwen door de reviews.
- De concurrentie voor zijn: een goede score en het constant genereren van reviews geven je een voorsprong op de concurrentie.
Verhoog je
betrouwbaarheid
bezoekersaantallen
omzet
met Google Reviews
De sleutel tot succes
Zo verzamel je Google Reviews effectief
Het is slim om een soort systeem op te zetten voor het verzamelen van reviews. Noem het een ‘ritme’. Bijvoorbeeld: iedere tweede donderdag van de maand vragen we nieuwe klanten om een review.
Zo vergeet je het niet te vragen aan nieuwe klanten en vergroot je de kans op een positieve review. Er zijn niet veel bedrijven die dit effectief aanpakken, dus daar willen we je bij helpen. Om effectief Google Reviews te verzamelen, moet je hierop letten:
Timing
Het verschilt een beetje per bedrijf wanneer je het beste om een review kunt vragen. Voor sommige bedrijven is dat op de dag van de aankoop – bijvoorbeeld voor een restaurant. Voor anderen is het verstandiger om dit na bijvoorbeeld twee tot drie weken te doen, daarmee geef je de klant de kans om het aangekochte product uit te proberen.
Ga voor jezelf na welke periode het beste werkt voor jouw aanbod. En, als je er niet uitkomt, kun je altijd de professionals van Pittig Bakkie om hulp vragen. We denken graag vrijblijvend met je mee!
Eenvoud
Hoe simpeler je het voor een ander maakt, hoe groter de kans van slagen. Bij het vragen om Google Reviews is dit niet anders. Als het geven van een review complex is, doen mensen het gewoon niet. Deel daarom gewoon de link die je kunt vinden in je Google bedrijfspagina, daarmee kunnen ze direct een review achterlaten.
Motiveer medewerkers
Als ondernemer of manager heb je tientallen dingen aan je hoofd. Het is daarom slim om iedereen in het bedrijf te motiveren aan de slag te gaan met Google Reviews. Als je medewerkers een fysiek gesprek hebben gehad met een klant, laat je ze daarna bijvoorbeeld vragen om een review. Dit moet vaste kost worden.

Doe dit niet
Deze twee dingen moet je vermijden bij het verzamelen van reviews .
Ja, ja, het verzamelen van Google Reviews is een goede zet voor je bedrijf. Maar, sla niet door. We zien sommige bedrijven allerlei capriolen uithalen om het maar beter te doen dan de concurrentie. Hieronder twee dingen die je moet vermijden bij het verzamelen van Google reviews:
- Incentives aanbieden: Reviews moeten authentiek zijn. Google geeft je zelfs een penalty (lees: straf) als je een korting of andere incentive aanbiedt in ruil voor een positieve review.
- Werknemers of familieleden reviews laten schrijven: Je werknemers of familieleden zich voor laten doen als klanten voor wat positieve reviews is een slecht idee. Het is ethisch onverantwoord. Je houdt klanten voor de gek en dat moet je niet willen als ondernemer.
Reviews uitvragen
Automatiseren kun je leren
Handmatig reviews uitvragen? Dat is zó 2017. Nee, nee, tegenwoordig is alles te automatiseren. Dat raden we je dan ook aan. We begrijpen dat dit niet voor ieder bedrijf mogelijk is, maar als je online handelt, is het een must. Je hebt een e-mailadres ontvangen voor het afhandelen van de order of aanvraag, dan kun je ook geautomatiseerd om een review vragen. Bijvoorbeeld twee tot drie weken later.
Maak een leuke mail op die er ook nog eens goed uitziet. Voorzie hem van een button waarmee klanten direct een review achter kunnen laten en klaar is Kees. Veel lastiger hoeft het niet te zijn en jij vergeet het niet meer. Win-win.
Dit doe je met programma’s als ActiveCampaign of bijvoorbeeld Zapier. Mocht je er niet uitkomen, kun je altijd ons even bellen of mailen.


Niet alles is perfect
Reageren op negatieve reviews.
Dit moeten we natuurlijk nog even behandelen in een complete uitleg voor Google Reviews. Want ja, ook negatieve reviews komen voor. Sommige ondernemers worden benauwd van negatieve reviews en zijn bereid de complete bedrijfsorganisatie om te gooien als ze er een zien verschijnen. Dat raden we je niet aan. Integendeel, zie negatieve reviews als iets ‘positiefs’. Als een kans.
Ten eerste laten negatieve reviews zien dat je ‘echt’ bent. Dat ook jouw bedrijf niet alles perfect doet. En dat is niet erg. Het gaat erom wat je ermee doet.
Wat we veel bedrijven zien doen is met een reactie op de proppen komen als ‘stuur je klacht naar service@…nl en we handelen het daar af.’. Doe het alsjeblieft niet. Betuig spijt, laat direct zien dat je ermee aan de slag gaat en koppel de persoon aan een medewerker. Zo toon je betrokkenheid en laat je andere (potentiële) klanten zien hoe serieus je met problemen omgaat.
Aan de slag met Google Reviews
Het maximale uit Google Reviews halen? Plan een pittig bakkie!
Wil je nou dolgraag met Google Reviews aan de slag, maar weet je dat je eigenlijk te weinig tijd hebt? Dat je te druk bent met de dagelijkse gang van zaken? Of besteed je het simpelweg liever uit zodat het zeker goed gaat? Dan staan wij van Pittig Bakkie voor je klaar!
Als doorgewinterde experts op het gebied van online marketing weten we hoe je effectief Google Reviews verzamelt, deze weergeeft op je website en voor welke valkuilen je uit moet kijken.
Laten we samen op zoek gaan naar de mogelijkheden, plan jij een Pittig Bakkie in?
PS. Mocht je nu niets met koffie hebben, de thee staat ook voor je klaar!
Kennismaken of offerte opvragen.
Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul hieronder het formulier in of neem direct contact op. Vinden we leuk!