fbpx
Content creatieOnline marketingWebshop

Het belang van social proof voor marketing

By 11 maart 2021 No Comments

Door middel van social proof kun je als merk vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten en ze overtuigen om tot aankoop over te gaan op basis van de positieve ervaringen van eerdere klanten. Maar wat is social proof precies? En hoe kun je hier gebruik van maken als marketeer? 🤗

sociaal-bewijs

Wat is social proof?

Wist je dat 80 procent van de shoppers online net zoveel vertrouwen hebben in reviews als in een persoonlijke aanbeveling van een vriend(in)? Social proof (ook wel sociaal bewijs) is het bewijs dat andere mensen een keuze hebben gemaakt voor een product of dienst en door middel van (bijvoorbeeld) een review, anderen aanmoedigen hetzelfde te doen. Mensen hebben namelijk de neiging om de acties van anderen te kopiëren. Alle positieve reacties op jou, je bedrijf of je product vallen onder social proof. Het maakt jou als bedrijf betrouwbaar. Positieve aanbevelingen vanuit klanten komen namelijk een stuk geloofwaardiger over dan vanuit een bedrijf zelf. Je kunt dan ook als bedrijf profiteren van de bevestiging van anderen om potentiële klanten mee te beïnvloeden. Denk hierbij aan een 5-sterren beoordeling, een testimonial van een klant, aanbevelingen door influencers of klantreviews. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar fijne draadloze oortjes, maar weet je niet welke je moet kopen, dan helpt het om te weten dat meer dan 9000 mensen de airpods van Apple 5/5 sterren geven.

Jouw online zichtbaarheid vergroten?

Gebruik maken van social proof als marketeer

Wist je dat 92% van de consumenten online reviews leest voordat ze tot aankoop overgaan? Dit biedt grote kansen voor jou als online ondernemer! Door anderen het vertrouwen te geven in jouw product of dienst, voelen potentiële klanten zich eerder op hun gemak om iets bij jou te kopen. Ook shoppers voelen zich meer op hun gemak als ze in een webshop komen waarbij andere klanten eerder een aankoop gedaan hebben en hier een positieve ervaring mee hadden. Om deze reden is het slim om hier als bedrijf op in te spelen en social proof onderdeel van jouw social media- en marketingstrategie te maken. Een voorbeeld van een super bekende webshop die dit erg goed aanpakt is AliExpress. Zij laten op alle productpagina’s zien hoeveel mensen het product al hebben gekocht, hoe vaak het product bekeken wordt en wat de gemiddelde klantenbeoordeling is.

Social proof voorbeelden

De meeste mensen hebben dan ook niet direct vertrouwen in jouw product, dienst of merk. Dat klinkt misschien hard, maar het is vaak de realiteit. Om het vertrouwen van consumenten te winnen, moet je de klant laten zien dat andere mensen van jouw product houden! Maar wat zijn dé manieren om dit te doen?

  • Klantrecensies: “Andere mensen vinden dit leuk!”
  • Autoriteit: testwinnaars, onderscheidingen, aanbevelingen van marktleiders, enz.
  • Beïnvloeders: aanbevelingen van mensen die consumenten vertrouwen, zoals influencers
  • Informatie over de populariteit van het product
  • Klanten laten zien die het product met veel plezier gebruiken
  • Een quote uit een positieve recensie in jouw advertentie zetten
  • Het aantal keer dat het product is gekocht laten zien op de productpagina

recensies

De gouden tip!

Als bedrijf wil je juist níet de volledige controle krijgen over reviews. Wees daarom zo authentiek mogelijk! Wanneer je reviews kunt wijzigen en verwijderen, komen de reviews niet authentiek over. Juist onafhankelijke reviews afkomstig van derden zijn van groot belang. Zo wordt je in de ogen van de consument geloofwaardiger. 🤩 Maar ook voor jezelf werkt het juist motiverend om je dienstverlening in de toekomst te verbeteren op basis van minder positieve recensies.

Positieve reviews zijn goud waard!

Pittig Bakkie doen?

Heb je hulp nodig bij jouw marketingactiviteiten van een reclamebureau uit Nijmegen? Neem dan contact met ons op, wij helpen jou graag groeien en ‘shinen’ op het internet! ✨

Laat een bericht achter