fbpx
Content creatieE-commerceOnline marketingWebsite

Lead nurturing: van koude leads naar sales

By 17 november 2020 november 19th, 2020 No Comments

In onze vorige blog heb je de belangrijkste ‘ins en outs’ kunnen lezen over leadgeneratie. Even om je geheugen op te frissen: bij leadgeneratie ga je data (contactgegevens) van potentiële klanten verzamelen. Een lead is dan ook kort gezegd een persoon die interesse toont in jouw product, dienst of merk. We begrijpen dat als je dit voor de eerste keer hoort het een soort ‘abracadabra’ kan lijken! Daarom gaan we in deze blog in op de volgende stap in het proces: lead nurturing. Oftewel: het opwarmen van ‘koude leads’ tot sales.

persoonlijk-contact

Lead nurturing betekenis

Het verzamelen van contactgegevens is dus de eerste stap. Maar de volgende stap is misschien nog wel belangrijker. Want aan enkel contactgegevens heb je niet zo veel. Je wilt er wel iets waardevols mee gaan doen! Van deze koude leads wil je uiteindelijk warme contacten gaan maken. Klanten die vertrouwen hebben in jouw product of dienst. Die ondanks dat ze de keuze hebben om naar je concurrent te gaan, toch voor jou kiezen! Lead nurturing is dan ook het volgen van leads en het opbouwen van een relatie, totdat ze klaar zijn om ze over te dragen aan sales. De marketingcommunicatie en alle andere middelen die worden ingezet om een lead op te warmen, vallen onder lead nurturing.

Meer verkopen door middel van doelgerichte social media marketing?

Leadgeneratie vs. lead nurturing

Oké, hopelijk is het nu een beetje duidelijk wat leadgeneratie en lead nurturing inhouden. Nu is het tijd om aan je systeem te bouwen om leads verder op te warmen. Bij leadgeneratie is vooral goede en relevante content heel belangrijk. Met de juiste content trek je jouw doelgroep namelijk naar je website en trek ze je jouw sales funnel binnen. Dit draait om het opbouwen van een relatie met je potentiële klanten. Maar wat je hier nog niet doet, is het verkopen. Bij lead nurturing krijgt je content een diepere betekenis, waarbij je een oplossing of expertise aanbiedt die de klant gaat overtuigen dat jij degene bent met wie ze in zee willen gaan!

Uiteindelijk ga je de bestaande leads dus laten doorgroeien tot sales. Je verzorgt de lead tijdens het proces van kennismaking tot verkoop. Maar hoe realiseer je dat eerste persoonlijke contactmoment? En hoe pak je dit aan, zonder dat het irritatie opwekt bij jouw potentiële klant?

persoonlijk-contact

Lead nurturing: hoe pak je dit aan?

Niet alleen je nieuwe potentiële klanten, maar ook je bestaande klanten wil je blijven opwarmen om bij jou te blijven kopen. Het aandragen van kennis is hierbij heel belangrijk. Maar hoe zet je lead nurturing in? Er zijn veel manieren om dit in te zetten. We hebben een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet!

(Geautomatiseerde) e-mail marketing

Een van de meest krachtige manieren is om de potentiële klant (geautomatiseerde) berichten te sturen via de mail. Onpersoonlijk? Helemaal niet! Met de huidige technologie niet meer in ieder geval. Je volgt het gedrag en de interesses van individuele leads. Je meet en weet waar de leads vandaan komen en je volgt het gedrag van de lead. Je kunt iemand daardoor alsnog het gevoel geven dat diegene persoonlijke aandacht krijgt. Schrijft iemand zich bijvoorbeeld in voor jouw nieuwsbrief (lead) dan kun je door middel van de eerste nieuwsbrief beginnen met een kennismaking, tot uiteindelijk een concrete aanbieding.

Als je een e-commerce website hebt, kan e-mail marketing ook super effectief zijn. Dit werkt voornamelijk goed als een persoon iets in zijn winkelmandje stopt en vervolgens de bestelling niet afrondt. Je kunt deze persoon (mits hij of zij is ingelogd) een mailtje sturen met ‘ben je iets vergeten?’ Zo krijgt diegene een friendly reminder, waardoor hij misschien tóch overgaat tot een aankoop!

Relevante contentcreatie

Als je eenmaal op de hoogte bent van de interesses en het gedrag van jouw potentiële klanten, dan kun je hierop inspelen door middel van je content. Wees creatief en origineel in je contentcreatie. Bied bijvoorbeeld een webinar aan waar je een stukje van jouw kennis deelt en biedt aan het eind een gratis intakegesprek aan. Tijdens het gesprek kun je de potentiële klant gaan ‘opwarmen’ tot het kopen van jouw product of dienst. Maar dit gaat ook over de content die je aanbiedt op je website, social media kanalen en in je nieuwsbrief!

Pittig Bakkie doen?

Meer weten of hulp nodig? Kom dan even langs voor een Pittig Bakkie! Laat je ons even weten hoe jij je bakkie drinkt? Zetten wij op tijd de koffie klaar (thee mag natuurlijk ook)!

Laat een bericht achter