7 miljoen actieve adverteerders maakten afgelopen jaar gebruik van het Facebook platform om te adverteren. Dat is natuurlijk niet zonder reden! Als online marketing bureau hebben we ontzettend leuke resultaten bereikt met Facebook adverteren. Hoe dat werkt en wat een Facebook advertentie campagne kost, lees je in deze blog.
Hoeveel kost adverteren op Facebook?
De kosten van Facebook adverteren kunnen ontzettend verschillen. Dit komt door bijvoorbeeld door de doelgroep, het budget en de advertentie kwaliteit (hier gaan we later in dit artikel nog verder op in). Toch kunnen we je al wel vast een kleine schatting geven, zodat je kunt uitrekenen of Facebook adverteren voor jouw bedrijf interessant kan zijn.
De kosten van Facebook advertenties
- Merkbekendheid 0,05 tot 0,25 cent per weergave
- Betrokkenheid bij bericht 0,10 tot 0,50 cent per weergave
- Verkeer naar de website 0,30 tot 1,50 euro per klik naar de website
- Gratis e-book download 1,50 tot 3,50 euro per e-mail adres
- Conversie hangt af van de prijs van product of dienst
Zoals gezegd kunnen de kosten van Facebook advertenties voor verschillende doelgroepen en bedrijven ver uit elkaar liggen. Toch kunnen we op basis van onze eigen ervaring en verschillende onderzoeken wel een schatting maken van de kosten voor jouw bedrijf. Maar let op: de kosten voor Facebook adverteren voor jouw bedrijf kunnen hoger of lager uitvallen door verschillende factoren, zoals de plaatsing, de doelgroep, de advertentie kwaliteit en nog veel meer. Je kunt de bovengenoemde cijfers dan ook het beste alleen gebruiken om een schatting te maken voor kosten voor jouw business.
Hoe werkt Facebooks advertentie veiling?
Voordat we kijken naar de verschillende factoren die de prijs van jouw Facebook advertenties kunnen beïnvloeden is het goed om te kijken hoe de Facebook advertentie veiling eigenlijk werkt. Als je begrijpt hoe Facebooks veiling werkt, kun je hier namelijk je strategie op aanpassen.
Allereerst maak je een advertentiecampagne en kies je het doel van de campagne. Daarna selecteer je je dagelijkse budget, kies je de doelgroep, maak je je advertentie en wacht je totdat Facebook je campagne goedkeurt. Wanneer dit is gebeurt wacht Facebook op een kans om je advertentie te tonen en dan gebeurt er dit:
- Facebook’s algoritme beoordeelt elk bod, de geschatte acties en de advertentie kwaliteit.
- Daarna gebruikt Facebook deze gegevens om de advertentie relevantie te berekenen.
- Facebook genereert de totale advertentie waarde op basis van jouw bod, de reactie ratio en de advertentie kwaliteit.
- Facebook laat de winnende advertentie zien – of de advertentie met de hoogste waarde.
Op basis van deze gegevens kun je dus eigenlijk al zien, welke factoren het belangrijkste zijn en uiteindelijk de kosten voor je Facebook campagne bepalen.
- Advertentie bod
- Het aantal geschatte acties
- De advertentie kwaliteit
- De advertentie relevantie voor jouw doelgroep
Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat deze onderdelen kloppen. Wanneer je bijvoorbeeld je advertentie kwaliteit en de relevantie voor de gebruikers kunt verbeteren, verlaag je de advertentie kosten en vergroot je de kans op succes. Facebook geeft zelf aan dat relevante advertenties minder kosten en meer schermtijd opleveren bij je gebruikers.
Wat bepaalt de advertentiekosten van Facebook?
Als je een realistische budgetplanning voor jouw bedrijf wil maken is het belangrijk dat je rekening houdt met deze factoren:
1. Doelgroep
Uit onderzoek van AdEspresso naar de Facebook advertentiekosten blijkt dat de gekozen doelgroep een grote invloed heeft op de prijs van je Facebook ads. Of je nu focust op een specifieke leeftijdsgroep, geslacht, functie of interesses maakt allemaal uit. Het kan de prijs van je advertenties enorm beïnvloeden.
Neem bijvoorbeeld een advertentie campagne die gericht is op vrouwen tussen de 55-65 jaar oud. De kosten per klik liggen op ca. 0,70 cent, terwijl dit voor mannen 0,55 cent bedraagt. Dit is een verschil van 0,15 cent per klik. Hoewel dit verschil klein is, kan dit met een paar duizend klikken een groot verschil opleveren in de kosten. Dit geldt ook wanneer je een andere leeftijd instelt. Er zijn namelijk veel minder 55 plussers op Facebook, dan bijvoorbeeld 20 tot 30 jarigen.
* Tip: Probeer altijd een goede balans te vinden in de grootte van je doelgroep. Je wil namelijk geen mensen bereiken die geen waarde hebben voor je bedrijf, maar je doelgroep wel groot genoeg maken om je advertentie te tonen.
2. Advertentiebudget
Als je een advertentie plaatst op Facebook, stel je altijd een advertentiebudget in. Dit kun je per campagne of per advertentie doen. Of je nu een budget van € 200 of € 2000 instelt, het heeft altijd invloed op de advertentie prestaties.
Het algoritme van Facebook is slim, heel slim zelfs, maar het heeft wel data nodig. Met een klein budget is het lastig om genoeg data te verzamelen, waardoor Facebook je niet goed kan helpen om je advertenties te verbeteren. Social media experts raden daarom ook aan om minimaal 5 euro per dag aan je Facebook advertenties te besteden. Als je budget dan € 100,- is, ben je na 20 dagen door je budget heen. Je zult gemiddeld minimaal €150 tot €200 Facebook budget per maand moeten reserveren.
Hoewel een groter budget meer flexibiliteit biedt, kun je ook met een beperkt budget leuke resultaten behalen met Facebook advertenties. Het enige dat je je moet realiseren is dat een kleiner budget ook minder resultaat oplevert.
3. Advertentie bod
Wanneer je kiest voor de laagste bod strategie, (automatisch bieden), zal Facebook ervoor zorgen dat de kosten voor je advertentie zo laag mogelijk blijft. Je kunt er echter ook voor kiezen om een hoger bod in te stellen, waardoor je waarschijnlijk vaker in beeld komt. Dit laatste zorgt er echter wel voor, dat je kosten aanzienlijk stijgen.
Facebook kijkt naast je bod ook naar de geschatte acties, de advertentie kwaliteit en relevantie. Juist daarom is het belangrijk om relevante en hoge kwaliteit advertenties te maken voor je bedrijf. Dit zorgt voor een zo hoog mogelijk resultaat, tegen de laagste kosten.
4. Advertentie doel
Wanneer je gaat adverteren op Facebook wil je een bepaald doel bereiken.
- Naamsbekendheid
Merkbekendheid en bereik.
- Betrokkenheid en acties
Verkeer, betrokkenheid, app installaties, video views, leadgeneratie, berichten.
- Conversies
Conversies, catalogus verkopen, webshop verkeer.
Over het algemeen geldt, hoe meer waarde het doel, hoe duurder de advertentie. Een advertentie tonen aan een gebruiker is namelijk veel eenvoudiger dan een verkoop realiseren. Toch zijn alle drie de doelen belangrijke onderdelen voor de promotie van je bedrijf. Gebruikers met een goede band of relatie met je bedrijf zijn namelijk eerder geneigd de interactie aan te gaan of een aankoop te doen.
5. Advertentie plaatsing
Met Facebook kun je niet alleen op Facebook adverteren maar ook op Instagram, TikTok, Facebook Messenger en het Facebook Audience Network (veelal in spelletjes). Waar je advertentie geplaatst wordt heeft invloed op de totale kosten. Zo kunnen advertenties op Instagram wel 20 tot 80 cent per klik duurder zijn dan op Facebook.
Facebook beveelt normaal gesproken automatisch plaatsing aan. Op deze manier helpen ze je om het meeste uit het advertentiebudget te halen, door je advertentie op verschillende plekken te tonen. Met een beperkt budget, kun je bepaalde plaatsingen echter ook achterwege laten.
6. Advertentie kwaliteit
De Facebook advertentie kwaliteit en de relevantie van jouw advertenties bepalen ook voor een groot gedeelte de prestaties en de kosten. Wanneer je advertenties maakt met een hoge relevantie,- en betrokkenheidsscore, heb je lagere kosten en is Facebook eerder geneigd om deze aan hun gebruikers te tonen.
Hootsuite heeft de kracht van een goede advertentie haarfijn duidelijk gemaakt in een klein onderzoek. Het bedrijf heeft twee versies van dezelfde advertentie laten draaien, waarbij de advertentie met een advertentie score 8/10 aanzienlijk goedkoper was dan de advertentie met een lage 2.9/10 advertentie score.
Je kunt je eigen relevantie scores zien door naar business.facebook.com te gaan en dan:
- Je advertentie te selecteren
- Kies de kolom dropdown menu
- Kolom bewerken
- Selecteer relevantie score
Het is alleen mogelijk om advertentie scores te zien vanaf ca. 500 weergaven. Benieuwd hoe je deze cijfers kunt gebruiken om je advertentie te verbeteren? Check de lijst hieronder🤓 👇
Succesvol adverteren op Facebook in 2024?
Wil jij succesvol adverteren op Facebook in 2024? Dan is het naast bovenstaande punten ook ontzettend belangrijk om data te verzamelen over je doelgroep. Sinds de grote IOS 14 update moeten Facebook gebruikers namelijk actief toestemming geven om hun gegevens te gebruiken. Geven zij daar geen toestemming voor? Dan krijgt Facebook dus geen nieuwe gegevens meer van deze gebruikers en wordt het onmogelijk voor Facebook om die gegevens mee te nemen in de metingen van jouw campagne. Daarbij wordt het voor Facebook ook lastiger om mensen op basis van hun toestel gebruik in de juiste doelgroep te plaatsen, waardoor de doelgroepen voor Facebook adverteren kleiner worden. Het is dus belangrijk om zelf ook informatie te verzamelen over je doelgroep, die je vervolgens aan Facebook kunt geven. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk?
Zelf klantgegevens verzamelen door e-mail automation?
Hoe beter jij je klant kent, hoe makkelijker het voor Facebook is om de juiste mensen te bereiken. Juist daarom is het belangrijk om klanten betrokken te houden. De manier om dit te doen is, naast natuurlijk Facebook adverteren, is via pushmeldingen en e-mail automation. Betrokken klanten zijn namelijk vaker bereid om gegevens met je bedrijf te delen. Gegevens die jij vervolgens weer aan Facebook kunt aanreiken om klanten te vinden die erop lijken, ook wel look a like doelgroepen genoemd. Als je het ons vraagt wordt dit steeds belangrijker. Vooral nu ook Google heeft aangekondigd een flinke wijziging aan te brengen in de manier waarop klanten gevolgd kunnen worden. Dit heeft uiteraard allemaal te maken met de EU privacy regels waaraan deze techreuzen moeten voldoen.