Social media is hot. Dat hoeven wij je waarschijnlijk niet meer te vertellen! Social media zoals Facebook, Instagram en Twitter zijn tegenwoordig dan ook niet meer weg te denken en de invloed hiervan wordt zelfs gezien als een soort revolutie binnen de online marketing. Lees snel verder om erachter te komen wat de voordelen van social media zijn!
Social media voor bedrijven
Via social media komt interactie tussen klanten en bedrijven tot stand. Dit is dan ook met name waar het allemaal om draait bij social media voor bedrijven: in contact komen met (potentiële) klanten. Om de online communicatie met je klanten op peil te houden kun je maar het beste met ‘de rest’ meedoen. Heb je tegenwoordig als bedrijf geen social media kanalen, dan spring je namelijk minder in het oog van potentiële klanten dan je concurrenten die dit wél hebben. Daarnaast biedt social media enorm veel kansen voor jouw bedrijf, product of dienst. Maar wat zijn nu precies de voordelen van social media? We hebben de 6 voordelen van social media voor je op een rijtje gezet!
De voordelen van social media op een rijtje
Ben je nieuwsgierig geworden? Dan zullen we je niet meer langer in spanning houden. Hier zijn ze dan.. *tromgeroffel*… de 6 belangrijkste voordelen van social media!
1. Brand awareness (merkbekendheid)
Het doel van brand awareness is de mate waarin klanten een merk kunnen herkennen of zich een merk kunnen herinneren. Door via social media actief in interactie te treden met (potentiële) klanten, kunnen bedrijven zichzelf en hun merk op een onderscheidende manier onder de aandacht brengen en hierdoor extra verkoop stimuleren.
2. Enorm bereik en snel in contact met klanten
Online bereik scoort het hoogst op social media. Op dit moment hebben ruim 4,9 miljoen Nederlanders een Instagram account en Facebook heeft zelfs 14 miljoen Nederlandse gebruikers! De kans dat jouw doelgroep zich op social media bevindt is dus gigantisch groot. -;) Interactie met klanten is dan ook enorm toegenomen sinds de komst van social media. In contact komen met klanten ging nog nooit zo snel!
3. Relatief lage kosten
Het aanmaken van accounts via social media en het gebruik daarvan is gratis. Het kost natuurlijk wel tijd om de kanalen te onderhouden, maar er zitten verder geen kosten aan verbonden. De kosten beginnen pas vanaf het moment dat je ervoor kiest om bijvoorbeeld te adverteren via social media, maar dit is afhankelijk van de keuze die je maakt.
4. Positieve invloed op SEO
Op een actieve manier aanwezig zijn op social media draagt in positieve zin bij aan zoekmachine optimalisatie. Wanneer je regelmatig content publiceert die het goed doet onder social mediagebruikers, dan zal Google dit als relevant beschouwen waardoor je makkelijker vindbaar bent in de zoekmachines.
5. Klachten signaleren en oplossen
Social media kan worden ingezet om klachten te signaleren en op te lossen. Zodra er een negatief bericht verschijnt, kan je direct reageren. Als klachten via deze weg effectief worden opgelost, kan dit leiden tot een hogere klanttevredenheid (en mogelijk positieve recensies en berichten via social media). Er wordt hiermee voorkomen dat klachten massale bekendheid krijgen en mensen zien hoe er met de klachten wordt omgegaan. Een bedrijf dat dit bijvoorbeeld heel goed aanpakt, is Coolblue. Zij reageren binnen no time op een behulpzame en persoonlijke manier op de reacties, vragen en klachten van klanten die binnenkomen via hun social media kanalen.
6. Mobiel gebruik wordt steeds meer
Zoals hierboven al eerder vermeld hebben Instagram en Facebook alleen al in Nederland miljoenen gebruikers. Daarnaast wordt de mobiele telefoon steeds meer gebruikt voor het checken van de mail, het gebruik van social media en het doen van online aankopen. Social media zoals Instagram, Facebook en Twitter zijn dan ook helemaal geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. Het is dus belangrijk om hierop in te spelen en met de tijd mee te gaan!
Een gratis quickscan van jouw social media kanaal? Vraag hier aan!
Benieuwd naar wat social media kan betekenen voor jouw bedrijf?
Dat waren ze dan! De 6 belangrijkste voordelen van social media. Benieuwd naar nog meer voordelen of op welke manier social media kansen kan bieden voor jouw bedrijf? Dit vertellen wij jou graag onder het genot van een Pittig Bakkie!