Heb jij e-mail marketing al geprobeerd om nieuwe klanten te bereiken en meer uit je huidige klantenbestand te halen? Dan weet je dat je hierdoor meer verkopen en omzet kunt realiseren voor je bedrijf! Toch kan het nog beter, je kunt namelijk een hoop repeterende handmatige taken automatiseren door e-mail marketing automation software te gebruiken. Het enige dat je hoeft te doen is de juiste tool te kiezen! Gelukkig delen onze online marketing gekkies hun kennis over e-mail marketing vandaag met jou!
E-mail marketing automation
Een e-mail automation is een serie e-mail die automatisch worden verzonden. Wanneer deze e-mail worden verzonden hangt af van de tags en triggers die je invult. De e-mail automation wordt bijvoorbeeld getriggerd door acties van een abonnee. Denk hierbij aan een nieuwsbrief inschrijven, het plaatsen van een bestelling of bijvoorbeeld een “abandoned cart” melding. Maar het kunnen ook tags zijn die je zelf geeft aan een bepaalde doelgroep. Het grootste voordeel van e-mail marketing automation is dat je extra geld kunt verdienen en klanten kunt bereiken terwijl je slaapt. Nadat je de e-mail automation hebt opgezet, is er namelijk geen verdere actie meer nodig. De e-mail automation gaat dan voor jou aan het werk!
Welke e-mail automation tool is het beste?
Er zijn een hoop verschillende e-mail automation tools op de markt. Zoals:
Stuk voor stuk zijn het tools waarmee je uitgebreide e-mail funnels kunt maken en een hoop repeterende werkzaamheden kunt automatiseren. Welke tool het beste bij jou past hangt voornamelijk af van de grote van je bedrijf en de kennis van e-mail automations. Hieronder
Basis E-mail automation
Als je op zoek bent naar een fijne solide basis ben je bij Mailchimp, ActiveCampaign, Convertkit en Drip aan het juiste adres. Deze programma’s maken het eenvoudig om een basis mailing lijst in te stellen en bij te houden en te koppelen aan je website. Daarnaast kun je eenvoudig mails instellen die bijvoorbeeld verstuurd worden, wanneer iemand zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Toch zitter er wel wat verschillen tussen de verschillende tools. hieronder vind je er wat meer informatie over.
Mailchimp
Mailchimp is misschien wel het meest bekende e-mail automation programma ter wereld. Het wordt door veel grote bedrijven gebruikt. Het maakt het makkelijk en visueel aantrekkelijk om nieuwsbrieven te maken en te versturen. Wat betreft automation kan er ook veel, alleen is zijn er volgens ons beter oplossingen zoals Activecampaign, Drip & Mailblue. Je kunt tot 500 gebruikers en standaard mailings gebruik maken van een gratis account. Wil je ook automations instellen kun je vanaf 14,95,- p.m. gebruik maken van deze e-mail marketing tool.
ActiveCampaign, Drip & Convertkit
Bovenstaande tools maken het automatiseren van je e-mail funnel nog overzichtelijker. Waar je bij Mailchimp voornamelijk triggers insteld op basis van tekst. Wordt het bij ActiveCampaign, Drip en Convertkit heel zichtbaar gemaakt om triggers in te stellen. Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien, kun je een soort flow inrichten om deze triggers eenvoudig in te stellen. Dit is zowel voor kleine als grote bedrijven ontzettend handig om een goed zicht te krijgen op de automations en de resultaten.
Mailblue
Mailblue is misschien wel onze favoriet. Niet omdat deze tool beter is dan ActiveCampaign, Drip of Convertkit. Deze tool is namelijk precies hetzelfde, alleen dan Nederlands. Met een Nederlandse helpdesk. Ideaal als je tegen problemen aanloopt en snel een antwoord wil hebben op je vraag. Verder is de software vrijwel identiek aan vorige tools.
Hubpsot
Hubspot is eigenlijk meer dan een e-mail automation programma en biedt ook een compleet crm systeem aan. Voor zelfstandigen of MKB’ers wellicht niet zo interessant, maar voor grotere bedrijven, zeker de moeite waard om eens naar te kijken. Met dit programma heb je al je marketing namelijk op 1 plek en dit zorgt voor overzicht en resultaat.