E-mail marketing automation | Mailchimp vs. ActiveCampaign

Heb jij e-mail marketing al geprobeerd om nieuwe klanten te bereiken en meer uit je huidige klantenbestand te halen? Dan weet je dat je hierdoor meer verkopen en omzet kunt realiseren voor je bedrijf! Toch kan het nog beter, je kunt namelijk een hoop repeterende handmatige taken automatiseren door e-mail marketing automation software te gebruiken. Het enige dat je hoeft te doen is de juiste tool te kiezen! Gelukkig delen onze online marketing gekkies hun kennis over e-mail marketing vandaag met jou!

E-mail marketing automation

Een e-mail automation is een serie e-mail die automatisch worden verzonden. Wanneer deze e-mail worden verzonden hangt af van de tags en triggers die je invult. De e-mail automation wordt bijvoorbeeld getriggerd door acties van een abonnee. Denk hierbij aan een nieuwsbrief inschrijven, het plaatsen van een bestelling of bijvoorbeeld een “abandoned cart” melding. Maar het kunnen ook tags zijn die je zelf geeft aan een bepaalde doelgroep. Het grootste voordeel van e-mail marketing automation is dat je extra geld kunt verdienen en klanten kunt bereiken terwijl je slaapt. Nadat je de e-mail automation hebt opgezet, is er namelijk geen verdere actie meer nodig. De e-mail automation gaat dan voor jou aan het werk!

 

E-mailmarketing automation

Welke e-mail automation tool is het beste?

Er zijn een hoop verschillende e-mail automation tools op de markt. Zoals:

Stuk voor stuk zijn het tools waarmee je uitgebreide e-mail funnels kunt maken en een hoop repeterende werkzaamheden kunt automatiseren. Welke tool het beste bij jou past hangt voornamelijk af van de grote van je bedrijf en de kennis van e-mail automations. Hieronder

Basis E-mail automation

Als je op zoek bent naar een fijne solide basis ben je bij Mailchimp, ActiveCampaign, Convertkit en Drip aan het juiste adres. Deze programma’s maken het eenvoudig om een basis mailing lijst in te stellen en bij te houden en te koppelen aan je website. Daarnaast kun je eenvoudig mails instellen die bijvoorbeeld verstuurd worden, wanneer iemand zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Toch zitter er wel wat verschillen tussen de verschillende tools. hieronder vind je er wat meer informatie over.

mailchimp-email-automation

Mailchimp

Mailchimp is misschien wel het meest bekende e-mail automation programma ter wereld. Het wordt door veel grote bedrijven gebruikt. Het maakt het makkelijk en visueel aantrekkelijk om nieuwsbrieven te maken en te versturen. Wat betreft automation kan er ook veel, alleen is zijn er volgens ons beter oplossingen zoals Activecampaign, Drip & Mailblue. Je kunt tot 500 gebruikers en standaard mailings gebruik maken van een gratis account. Wil je ook automations instellen kun je vanaf 14,95,- p.m. gebruik maken van deze e-mail marketing tool.

drip-email-automation

ActiveCampaign, Drip & Convertkit

Bovenstaande tools maken het automatiseren van je e-mail funnel nog overzichtelijker. Waar je bij Mailchimp voornamelijk triggers insteld op basis van tekst. Wordt het bij ActiveCampaign, Drip en Convertkit heel zichtbaar gemaakt om triggers in te stellen. Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien, kun je een soort flow inrichten om deze triggers eenvoudig in te stellen. Dit is zowel voor kleine als grote bedrijven ontzettend handig om een goed zicht te krijgen op de automations en de resultaten.

mailblue-email-automation

Mailblue

Mailblue is misschien wel onze favoriet. Niet omdat deze tool beter is dan ActiveCampaign, Drip of Convertkit. Deze tool is namelijk precies hetzelfde, alleen dan Nederlands. Met een Nederlandse helpdesk. Ideaal als je tegen problemen aanloopt en snel een antwoord wil hebben op je vraag. Verder is de software vrijwel identiek aan vorige tools.

email-automation-marketing-hubspot

Hubpsot

Hubspot is eigenlijk meer dan een e-mail automation programma en biedt ook een compleet crm systeem aan. Voor zelfstandigen of MKB’ers wellicht niet zo interessant, maar voor grotere bedrijven, zeker de moeite waard om eens naar te kijken. Met dit programma heb je al je marketing namelijk op 1 plek en dit zorgt voor overzicht en resultaat.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.