Of het nu koud of warm weer is, online advertenties zijn een mooie manier om extra verkopen genereren en je zichtbaarheid te vergroten. Toch kan het weerbericht wel degelijk invloed hebben op je advertentie resultaten. Hoe dat precies zit en hoe je het weer ook online in jouw voordeel kunt gebruiken lees je in deze blog!
Hoe kan het weerbericht mijn advertentie resultaten beïnvloeden?
Hoewel je het misschien niet direct zou verwachten, kan het weer grote invloed hebben op de resultaten van je online marketing campagnes. Bij een periode van bijvoorbeeld prachtig zomers weer, zien we vaak de eerste periode van het goede weer een daling in het algemene internetverkeer. Minder mensen maken dan gebruik van Google, Facebook, Instagram of Youtube. Als er minder mensen bereikt kunnen worden, stijgen de advertentiekosten en dalen de inkomsten. Bij koud weer is dit vaak andersom. Na de zomer, zien we bijvoorbeeld vaak een flinke stijging in het aantal gebruikers.
Moet ik in de zomer wel adverteren op Facebook of via Google?
Hoewel veel internetgebruikers in de zomer online minder actief zijn, is adverteren in de zomer vaak toch wel de moeite waard. Want minder actief, betekent natuurlijk niet dat we helemaal niet meer op het internet rondstruinen. Er zijn nog genoeg mensen die gebruik maken van Facebook, Instagram, Whatsapp of hun traditionele internetbrowser. Daarnaast heeft het zomerse weer ook vaak een positief effect op mensen. Uit onderzoek van Kliger et. al. (2015) blijkt namelijk dat we meer geld aan producten willen uitgeven, wanneer het goed weer is. Vooral impulsaankopen doen het goed in de zomer.
Wat moet ik doen om bij elke weersverwachting succesvol te adverteren?
Hoe jij het beste met de weersverwachting kunt omgaan hangt helemaal af van jouw product. Het belangrijkste is dat je ook met je online marketing campagnes inspeelt op de behoefte van de doelgroep en het weer! Een voorbeeld: Als sportschool eigenaar (met airco) zou je bij warm weer een advertentie kunnen gebruiken, die vertelt dat mensen in een koele ruimte kunnen sporten. Bij koud regenachtig weer, laat je dan juist weer zien dat ze droog kunnen sporten. Zorg er dus voor dat je altijd relevant bent of je nu kiest voor Google Ads of Social Advertising.
Verlaag je kosten, verhoog je omzet met relevante advertentie campagnes
Weermarketing advertenties in Google en Facebook hebben ook nog een ander voordeel: doordat ze relevanter zijn voor de doelgroep krijgen ze vaak een hogere kwaliteitsscore, waardoor je advertenties beter scoren. Een hogere kwaliteit score betekent tevens dat je kosten per klik aanzienlijk verlaagd kunnen worden. Dit betekent betere prestaties van je advertenties, lagere kosten en meer verkopen. Mocht het onverhoopt toch niet aanslaan, kun je er tijdens deze periodes ook voor kiezen om het budget tijdelijk te verlagen en in te zetten op het moment dat jouw doelgroep weer online is.
Heb je alles geprobeerd?
Hulp nodig bij online adverteren? Neem dan gewoon even contact op, vinden we leuk!