fbpx
E-commerceTraining & advies

UX Optimalisatie: Klantervaring verbeteren is conversie verhogen!

By 11 februari 2020 februari 17th, 2020 No Comments

Allemaal tevreden klanten, dat wil elk bedrijf. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Nou, door verwachtingen te overtreffen en ux optimalisatie. Juist online liggen hier voor veel bedrijven nog een hoop mooie kansen. In deze blog lees je alles over het optimaliseren van de klantervaring en hoe dit je conversie kan verhogen!

UX optimalisatie

UX optimalisatie, wat is het eigenlijk, waarom zou je er iets mee doen en hoe kun je het verbeteren? UX staat voor ‘user experience’ ofwel de klantervaring. UX optimalisatie is dus het continu verbeteren van de gebruikerservaring. Vaak wordt gedacht dat het alleen gaat om het optimaliseren van de website, maar eigenlijk gaat het om veel meer dan dat. Het gaat erom dat elk contactmoment met je bedrijf een fijn gevoel oproept bij (potentiĆ«le) klanten. Denk hierbij aan een grappige advertentie, een informatieve factsheet of persoonlijk contact. Het zijn stuk voor stuk kansen om mensen een positieve associatie te geven met jouw merk. Op deze manier stimuleer je niet alleen verkopen, maar draagt elke vorm van contact bij aan het vergroten van de merkbeleving, je creĆ«ert fans!

Waarom UX optimalisatie voor jouw business?

Simpel, omdat je meer mensen wil bereiken, je omzet wil verhogen, en mensen blij wil maken natuurlijk! Dat is precies waar het bij UX optimalisatie om draait, zorgen voor een positieve klantervaring en daardoor je omzet verhogen. Hierbij kijken we naar het complete proces, van het eerste contact moment tot aan de aftercare. Hierdoor worden ook vaak problemen aangepakt, waar je als webshop eigenaar of online ondernemer tegen aan kan lopen. Denk hierbij aan het verbeteren van de relevantiescore van je advertenties, het verlagen van de bounce rate of het verhogen van je conversie. Maar hoe ga je te werk?

Hoe ga je aan de slag bij het verbeteren van de klantervaring?

Terug naar de tekentafel en beginnen bij het begin. Bedenk wie je doelgroep is en hou je huidige persona’s tegen het licht, analyseer je huidige gegevens en ga aan de slag met het verbeteren van de klantervaring.

klantervaring verbeteren1. Doelgroep bepalen

Het duidelijk inzichtelijk hebben van je doelgroep is de eerste stap in het UX optimalisatie proces. Dat komt omdat we moeten weten voor wie we de klantervaring proberen te verbeteren. Vraag jezelf dus af wie interesse zou hebben in jouw product of dienst. Waar komen ze vandaan, hoe oud zijn ze en waar hebben ze behoefte aan. (Heb je moeite met de antwoorden op deze vragen? Beantwoord dan eerst de waarom vraag.)

2. Data analyseren

Nu je weet waar je doelgroep zit, is het zaak om data te verzamelen en te analyseren. Hiervoor zou je data uit Google analytics of Facebook kunnen halen. Op deze manier kun je achterhalen op welke advertenties mensen goed reageren, op welke pagina’s mensen je website binnenkomen, wat de meest bezochte pagina’s zijn, hoe lang ze op je website blijven en waar ze de website verlaten etc. Allemaal waardevolle gegevens waarmee je aan de slag kunt gaan.

3. Optimaliseren van de gebruikerservaring

Zo, je hebt nu een doelgroep en een hoop data, maar wat ga je daar nu mee doen? Nou, zorgen dat je doelgroep een fijne ervaring krijgt bij je bedrijf! Zo kun je je social berichten beter afstemmen op je doelgroep, gerichtere advertenties draaien, knoppen wijzigen en toevoegen, reviews toevoegen, je website optimaliseren etc. Het gaat erom dat de hele gebruikerservaring bijdraagt aan het goede gevoel van je (potentiƫle klanten).

user experience4. Blijven meten, testen en aanpassen

Hoewel je wellicht graag zou willen horen dat het nu klaar is, is het tegenovergestelde waar. Er is namelijk geen geheime marketingformule waarbij je Ć©Ć©nmalig alles goed neerzet en daarna continu kan vlammen. De markt veranderd snel en daarmee ook de behoeften en verwachtingen van je klant. Iets wat vorig jaar goed werkte kan nu achterhaald zijn. Daardoor is het zaak om dit proces te blijven herhalen. Daardoor is een strategiesessie op zijn tijd een goed idee. Je staat dan stil bij de huidige online marketing strategie, bekijkt of dit nog passend is en hoe je dit kunt verbeteren.

Hulp nodig bij UX optimalisatie?

Onze marketing gekkies en online specialisten helpen je graag op weg. Neem gewoon even contact op, vinden we leuk!

 

Laat een bericht achter