fbpx
SEO

Website teksten schrijven baas! Dit zijn de #4 belangrijkste punten.

By 3 augustus 2020 No Comments

Als je wil leren hoe je pakkende website teksten of advertenties schrijft als een echte online marketeer, wordt je van deze blog ontzettend blij! Onze online marketing gekkies hebben namelijk de 4 belangrijkste punten voor je samengevat.

Doelgroep-kiezen

#1 Kies de doelgroep voor je advertenties.

Bedenk je voordat je begint met schrijven altijd eerst voor wie de tekst schrijft en waar je ze mee kan helpen. Een goede webtekst, blog of bericht voor social media is niet geschreven voor iedereen, maar wél voor de personen die je probeert te bereiken.

#2 Verdeel je website teksten in alinea’s

Schotel je lezers hapklare brokken voor, daar houden we namelijk van. Het maakt teksten makkelijker en leuker om te lezen. Probeer lange teksten te vermijden en probeer dus liever allemaal korte alinea’s maken met duidelijke titels. Normaal gesproken is 100 woorden per alinea ruim voldoende. De lengte van de totale tekst, mag daarentegen wel een stuk langer zijn. Hoe lang hangt een beetje af van je concurrentie, maar zorg voor minimaal 400 woorden. Wanneer je er ook nog mooie afbeeldingen aan toevoegt of gebruik maakt van video’s wordt de beleving nog beter.

meer-verkopen-webshop-website

#3 Don’t show them, tell them!

Vertel je klanten niet dat je de beste, leukste of grappigste bent. Laat zien dat je het bent en dat potentiële klanten daarom voor jou zouden moeten kiezen. Dit kun je doen door leuk beeldmateriaal, video’s of klantervaringen te delen met de doelgroep. Zelf vertellen hoe leuk of goed je bent, werkt tegenwoordig niet meer.

#4 Kies de juiste opbouw

Het AIDA Model (of formule) is een model wat je kunt gebruiken om betere marketing en website teksten te schrijven die voor meer resultaat zorgen. Je kunt het AIDA model zien als een stappenplan die je helpt bij het schrijven van een goed opgebouwde marketingtekst.

Het bestaat uit 4 stappen:

  1. Attention
  2. Interest
  3. Desire
  4. Action

Online marketing experts

Attention

In de eerste stap grijp je de aandacht van de lezer. Dit is een hele belangrijke stap omdat je hier een zo groot mogelijk deel van je lezers moet grijpen. Iedere lezer waarvan je niet direct de aandacht grijpt ben je kwijt en kun je dus niet verder overtuigen.

Op het internet wijzen statistieken uit dat je gemiddeld maar 3 seconden de tijd hebt om de aandacht van een bezoeker op je website te grijpen. Bij vrouwen is het 2 seconden en bij mannen 4 (mannen zijn blijkbaar wat trager…).

Zorg er dus voor dat de eerste regel op een pagina altijd direct de aandacht grijpt en duidelijk maakt waar de pagina over gaat. Dit kan je goed testen door 3 seconden naar de pagina te kijken en dan vervolgens de andere kant op te kijken. Wat is je bijgebleven? Weet je waar het over gaat? Wil je verder lezen? Ja? Goedzo! Nee? Dan moet je nog even verder sleutelen.

Als je eenmaal de aandacht hebt gegrepen kun je door naar het tweede onderdeel, de I van Interest:

Interest

De “Interest” is het gedeelte waar je de interesse gaat weken van de lezer van wie je zojuist de aandacht hebt gegrepen. Dit kun je het beste doen door iets over jezelf te vertellen waarmee jij jezelf kunt identificeren met je lezers. Als je in staat bent om iets te schrijven waarin je lezer zich herkent dan weet je zeker dat je de interesse losmaakt.

Wanneer je niet over jezelf wilt schrijven kun je natuurlijk de interesse van je lezer wekken door over de oplossing te vertellen die je product biedt voor het probleem van je lezer. Onthoud namelijk altijd dat je niet een product verkoopt maar een oplossing voor het probleem van je doelgroep.

Vragen in plaats van vertellen… Je kunt ook de interesse wekken door enkele vragen te stellen. Als je de interesse van je lezer gewekt hebt ga je over tot het derde onderdeel van de AIDA formule, de D van Desire:

Desire

Je hebt de aandacht en interesse gewekt, nu moet je er nog voor gaan zorgen dat de lezer een behoefte voor jouw product ontwikkelt. Je kunt dit doen door een lijst met voordelen van jouw product of dienst te plaatsen, zogenaamde bulletpoints. Bij bulletpoints is het belangrijk dat je de lezer een beetje gaat prikkelen en nieuwsgierig maakt naar je product. 

Testimonials voor social proof

Wat ook ontzettend goed werkt bij de desire is om “testimonials” te plaatsen. Dit zijn positieve gebruikerservaringen van jouw klanten. Hier kun je nieuwe klanten mee overtuigen dat je product of dienst goed is. Als je eenmaal de behoefte van je klant hebt gewekt dan hoef je hem/haar alleen nog over te laten gaan op actie.

Action

Een verkoop afsluiten is essentieel voor het succes van je bedrijf. Je geïnteresseerde bezoeker moet dus niet meer afgeleid worden maar direct zijn/haar transactie afronden. Je kunt dit simpelweg doen door een grote “call to action” te plaatsen, dit is een duidelijk signaal/oproep tot het nemen van de benodigde actie, denk bijvoorbeeld aan een duidelijke knop:

  • Zorg voor een duidelijk doel

Waarvoor je ook schrijft, zorg altijd voor een duidelijk doel van je tekst. Wil je dat klanten informatie aanvragen? Zorg dan voor een duidelijke knop of formulier. Wil je informatie delen, zorg dan voor whitepapers, e-books of andere weggevers.

Hulp nodig bij het schrijven van pakkende website teksten?

Lees dan onze blog: “8 belangrijkste do’s en don’ts voor het schrijven van website teksten” dan gewoon even contact met ons op. Onze online specialisten en marketing gekkies staan voor je klaar. Klik op de “bakkie doen” knop en het is meteen een feestje. Echt… probeer het maar ;-).

Laat een bericht achter