fbpx
Content creatie

Onze 8 belangrijkste do’s en don’ts voor het schrijven van website teksten

By 24 juni 2020 No Comments

We zien het regelmatig gebeuren: bedrijven die veel investeren in een prachtige website, maar dan zelf de teksten willen maken. Er is tenslotte altijd wel iemand binnen de organisatie die leuk kan schrijven. Logisch, zou je denken. Het is namelijk wel de goedkoopste oplossing, of toch niet?

Website teksten zelf schrijven

Het laten schrijven van je SEO teksten door een professionele copywriter lijkt in het begin een stuk duurder te zijn. Toch is er een goede reden, waarom je dit toch door een professional zou moeten laten doen. Een goede web tekst is namelijk meer dan een leuk geschreven tekst. Elk woord moet raak zijn, de teksten moeten gevoel oproepen, prikkelen en aanzetten tot actie. En dat is nog niet alles. Een tekstschrijver houdt ook rekening met het gebruik van bepaalde zoekwoorden of de hiërarchie van een tekst.

Website teksten schrijven SEO

Wat levert een goede web tekst op?

Een goede tekstschrijver, zorgt ervoor dat je website teksten op de juiste manier zijn ingedeeld en dat de belangrijkste zoekwoorden op je website terugkomen. Op deze manier is het voor zoekmachines duidelijk waar jouw website over gaat. Daarnaast zorgt een goede copywriter dat hij de bezoekers van je website prikkelt en aan kan zetten tot actie. Bezoekers zullen dus langer op je website blijven en door klikken. Dit zijn belangrijke signalen voor zoekmachines zoals Google dat je goede content voorschotelt. Een goede tekst kan er dus voor zorgen dat jij hoger in Google komt te staan en je dus uiteindelijk een hoop klanten en extra omzet opleveren. Het inhuren van een SEO specialist of professionele tekstschrijver kan dus zeker de moeite waard zijn.

Toch zelf je teksten schrijven?

Wil jij toch zelf je website teksten schrijven, dan hebben wij hier een aantal do’s en don’ts voor het schrijven van website teksten.

Dit wil je niet doen: don’ts

  • Teveel vaktermen gebruiken – maak het zo toegankelijk mogelijk. Je schrijft tenslotte niet voor je concurrent, maar voor je klanten.
  • Schrijf niet voor Google – Probeer niet overal zoekwoorden in je tekst te proberen. Zorg voor een natuurlijke tekst
  • Schrijf niet teveel – Hou het kort en bondig. Bedenk vooraf wat je wil melden
  • Teveel aanschrijf vormen gebruiken – Kies voor u of jij, gebruik ze niet door elkaar.

Dit wil je wel doen: do’s

  • Je richten op jouw doelgroep – Bedenk je voor het schrijven altijd voor wie je de tekst schrijft en waar je hun mee kan helpen. Een goede webtekst, blog of bericht voor social media is niet geschreven voor iedereen, maar wél voor de personen die je probeert te bereiken.
  • Verdeel je teksten in alinea’s – Schotel je lezers hapklare brokken voor, daar houden we namelijk van. Het maakt teksten makkelijker en leuker om te lezen. Wanneer je er ook nog mooie afbeeldingen aan toevoegt of gebruik maakt van video’s wordt de beleving nog beter.
  • Don’t tell them, show them! – Laat zien dat je bedrijf uniek is en waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen.
  • Zorg voor een duidelijk doel – Waarvoor je ook schrijft, zorg altijd voor een duidelijk doel van je tekst. Wil je dat klanten informatie aanvragen, zorg dan voor een duidelijke knop of formulier. Wil je informatie delen, zorg dan voor whitepapers, e-books of andere weggevers.

Ontdek hoe jouw website scoort

Professionele copywriter inschakelen?

Heb je hulp nodig met het schrijven van prikkelende web teksten of content creatie voor je socials? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Neem dus gerust even contact met ons op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen. Onze marketing specialisten en online gekkies staan te springen om je op weg te helpen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Laat een bericht achter