fbpx
E-commerceOnline marketing

De oplevering van je website is pas het begin!

Natuurlijk is het een goed idee om de oplevering van je nieuwe website te vieren. Met een goede fles champagne of een confettikanon is het altijd feest! Toch begint je eigen online avontuur dan eigenlijk pas echt. Hoe dat werkt, dat lees je hieronder.

In 4 stappen een winstgevende website!

Waar je moet beginnen? Bij het begin natuurlijk! Door onderstaande stappen te volgen, zorg je zelf voor een optimale gebruikerservaring, meer bezoekers en uiteindelijk meer omzet.

Stap 1. Installeer de juiste analyse tools

Zoals gezegd zijn er genoeg tools, waarmee je het gedrag van je website bezoekers kunt analyseren. De meest gebruikte tools zijn:

google analytics

  • Google Analytics

Google analytics is een veelgebruikte tool en uitgebreide analyse tool. Het geeft je de mogelijkheid om te zien hoe lang bezoekers op je website zijn, welke pagina’s ze bezoeken en welke bestellingen of acties er worden uitgevoerd. Hoewel deze tool je veel informatie kan geven over je website bezoekers lijkt het voor veel online starters erg ingewikkeld. Gelukkig is er ook een Analytics Academy waar je alle in -en outs kunt leren.

Facebook pixel

  • Facebook Pixel

Gebruik jij Facebook, Instagram, Whatsapp of TikTok om je gebruikers via advertenties te benaderen? Dan is de Facebook Pixel een mooie tool om het gedrag van je websitebezoekers te analyseren. De Facebook-pixel is een analyse hulpmiddel waarmee je de effectiviteit van je advertenties kunt meten en inzicht kunt krijgen in de acties die mensen uitvoeren op je website.

Hotjar

  • Hotjar

Met Hotjar zie je niet alleen welke pagina’s bezocht worden op je website, maar daadwerkelijk hoe website bezoekers zich gedragen. Dit kan door video opnames of door het gebruik van heatmaps. Hierdoor verzamel je waardevolle informatie. Hotjar heeft een gratis variant en een betaalde versie. Benieuwd of jij alle tools goed hebt geïnstalleerd?

Ja, check mijn website

Website optimaliseren

Stap 2. Zorg voor bezoekers op je website of shop

Nu je website of webshop klaar is, wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers naar je website toe trekken. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Nou, door de online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten natuurlijk! Kort samengevat kan dat door te vlammen op social media, zoekmachine optimalisatie of door middel van advertenties. Elke manier heeft zo zijn eigen voor -en nadelen. Zo kun je met advertentiecampagnes snel resultaat behalen, maar levert zoekmachine optimalisatie op de lange termijn soms meer op. Welke methode je ook inzet, in het begin is het ontzettend belangrijk om gegevens te verzamelen en goed te analyseren.

  • Zoekmachine optimalisatie

Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google, voor veel bedrijven essentieel. Zoekmachine optimalisatie is alleen vaak wel een lange termijn strategie. Dit komt doordat Google en andere zoekmachines kijken naar de autoriteit van je website. Deze bestaat o.a. uit de leeftijd van je domein, het gebruik van de juiste zoekwoorden en de snelheid van je website. Heb jij alles op orde? Check het zelf en doe een quickscan.

  • Social Media optimalisatie

Social Media is een ideale manier om op een laagdrempelige manier je klanten te bereiken. Niet alleen kun je laten zien waar je bedrijf voor staat, maar je kunt social media ook gebruiken om te sparren met je klanten. Het is daarbij wel belangrijk dat je weet wat je wilt vertellen en waar je als bedrijf voor staat. Hulp nodig? Lees dan deze blog.

  • Social ads

Waarschijnlijk heb je, (net als veel anderen), bij Facebook wel eens op de knop “promoten” geklikt. Hoewel dit helpt om meer mensen te bereiken, is er veel meer uit social media advertising te halen. Vooral het vinden van je doelgroep, het opzetten van een marketing funnel en het creëren van de juiste content zijn essentieel om meer resultaat te behalen. Zorg er dus altijd voor dat je precies weet, wie je wil bereiken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een online marketingplan te maken.

  • Google ads

Wil jij meer bezoekers, omzet en nieuwe klanten? Grote kans dat je dan al eens aan Google Ads hebt gedacht. Logisch, want als je deze tool op de juiste manier inzet, zijn er leuke resultaten mee te behalen. Niet alleen door Google search, maar ook een branded campagne kan succesvol zijn. P.S. Wist je dat je met Google Ads ook op Youtube en partnerplatformen kan adverteren?

social media

Stap 3. Verzamel en analyseer 

Natuurlijk heb je al goed nagedacht over je eigen website en heb je deze helemaal afgestemd op de wensen van je doelgroep. Toch is het belangrijk om te zien hoe je bezoekers zich op je website gedragen. Dit kan namelijk heel anders zijn, als je van tevoren had gedacht. Daarom kun je tools inzetten zoals de Facebook pixel, Google analytics en Hotjar. Op deze manier kun je precies zien welke pagina’s je bezoekers bekijken, hoe lang ze op je website blijven en zelfs hoe ze hun muis over het beeldscherm bewegen. 

Belangrijke gegevens zijn:

  • Hoeveelheid bezoekers per pagina
  • Duur van bezoek
  • Bouncepercentage
  • CTR ofwel doorklikratio
  • Conversiepercentage
  • Hoeveel mensen product hebben bekeken
  • Hoeveel mensen product in winkelmandje hebben gestopt
  • CPC ofwel kosten per klik
  • CPA ofwel kosten per actie

gebruikers ervaring optimalisatie

Stap 4. Optimaliseer je website en advertentiecampagnes

Door bovenstaande gegevens goed te analyseren, kom je er snel achter wat je nog kunt verbeteren op de website. Door veranderingen aan te brengen op je website kun je jouw conversie tot wel 20% verhogen. Dit betekent onderaan de streep gewoon een hoop extra omzet.

Denk hierbij aan:

  • het gebruik van verschillende kleuren (vooral verschillende kleuren knoppen maken nog wel eens verschil)
  • het toevoegen van reviews
  • de plek waar je reviews staan (reviews toevoegen bij de aankoop pagina kunnen bezoekers over de streep trekken)
  • de indeling van je pagina’s.
  • de plek van de diverse knoppen
  • het toevoegen van verschillende betaalmethodes
  • de plek waar je producten staan
  • de kwaliteit van je foto’s

Om erachter te komen wat het beste werkt voor jouw doelgroep en website is het belangrijk om AB testen uit te voeren. Dit kun je doen door dynamische advertenties op te zetten en verschillende landingspagina’s te maken. Op deze manier kom je er niet alleen achter welke advertenties of landingspagina het beste werkt, maar ook wat de beste combinaties zijn. Benieuwd hoe jouw website er nu voor staat en wat je beter kunt doen? Vraag dan een gratis quickscan aan.

Ja, check mijn website

Of bekijk hieronder ons portfolio👇

Spirited Union

Website ontwikkeling en SEO

Kespi’s Kitchen

SEO en Website ontwikkeling

Metalstuff

Content creatie, website ontwikkeling en SEO

laptop mockup jan petter

Jan Petter

Website ontwikkeling, SEO en SEA

Laat een bericht achter